Beginnend bij het begin, dus bij de ts, denk IK dat het niet kan. Een allroad is een all ROAD en een beetje stenig pad op een helling is eigenlijk al over de grens van realistisch mbt de terreinvaardigheid.
Hier lezend lees ik over wat in mijn perceptie toermotoren met een stoere styling zijn. Ik heb een armlange lijst van noppenmotoren gehad en ook bv de KTM adventure twin hier geprobeerd. Echt een ZALIG ding met pur verbazend goede terreineigenschappen maar..... niet voor ook maar iets pittigers dan een relatief strak pad. Niet voor normale stervelingen.
Het ding is te hoog, te zwaar, te sterk, te alles.
Gister kwam ik te paard van een berg af en bij het gehucht Morales gaat de afdalende camino over in asfalt. Een stoere bink op een 1150 GS was daar heel verstandig tot de conclusie gekomen dat het einde van het asfalt het einde van de mogelijkheden voor hem was: het is namelijk STEIL en dat gaat niet met een zware fiets.
Te smal om een U-keer te maken moest hij manoevreren, daarmee bewijzend dat een zware fiets niets op een helling te zoeken heeft. Hij moest afstappen en het scheelde echt maar een haar of ik moest ook rap afstappen toen het ding op hem dreigde te kukelen.
Zonder meer een PRACHTIG ding en hij GLEED met een heerlijk geluid over het slechte asfalt naar het dorp. Daar krijg je gewoon zin om te toeren van. Maar dan wel allROAD.
Zelf in NL polderland, wat relatief makkelijk is, was MIJN 'ideale' allroad een Honda NX250. Hier is het de nieuwe Fantic 125 regolarita 'casa'.
Zoals IK allroad zie moet je bagage gewoon vooruit en doorsturen en voor de langere overbruggingen het ding op de trein zetten.
Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je met een toermotor met noppig profiel een bergpad op zou willen. Ergens in piemonte of hier in andalusie, na 1200 of 2400 kilometer toeren, kan je het je toch helemaal niet permitteren dat je het ding op de stenen naast het pad laat kletteren?! en 200 (heel veel+) kilo hou je echt niet overeind.
Ik denk dus dat het niet kan; groottoeren en terrein gaan niet samen. Alhoewel, eigenlijk was de Fantic Caballero brommer uit de jaren zeventig helemaal ideaal. Prima voor de weg, prima in pittig terrein; <80 kilo, 6 pk, 8 liter bij 20-25 km per liter en bagagerekje origineel leverbaar.
Ok, geen 120 op de snelweg, maar daar heb je de toermodellen voor. Met of zonder 'dakar' marketing
peter