Vroeger was alles beter?
(wie Lois on the Loose heeft gelezen weet dat je met een 225cc fietsje prima de wereld rond kunt)
Alles is relatief en de stand van de techniek gaat vooruit. Wat erg jammer is dat marketing voorkomt dat het voor de gebruikers werkelijk functioneel wordt toegepast.
Kijk naar een Renault 4 en maak DAT ding nu met modernere materialen en -spullen. Nee, niet gelijk de valkuil van hogere specs. met electrische ramen etcetera, want dan krijg je weer een auto die 200 kilo ZWAARDER is, 50 km/h harder loopt, MEER verbruikt en 4wd nodig heeft om even ver te komen.
De ts vraagt waarom de fabrikanten de ideale allroad niet maken. Dat kunnen ze al 40 jaar.
Waarom kan een fiets van het type 'Fantic Caballero', 'Hodaka Rat' of een 'BSA 250 Bandit' niet nu gemaakt worden? Gewoon hetzelfde ding met moderne techniek. Dus net even lichter, zuiniger en beter werkende vering. NIET sneller, NIET gelijk een 95 cm. hoog zadel.
Omdat de klant door slimme marketing 'het beste' wil
Waarom zijn de ooit zo heerlijk handige trial fietsen gelijke tret houdend met hun zadeltjes van de gebruikersmarkt verdwenen?
Honda heeft een heerlijk 200-250 cc. 2-takt blok ooit in PD getest en goed bevonden. Is in de UK lovend in een offroad ontvangen. Idem verschillende luchtgekoelde 4-takt blokjes van 125 tot 300 cc.
In een licht frame met goede vering, zithoogte 80 cm.
Probleem is dat een dergelijk ding eeuwig meegaat en niet trentgevoelig ontworpen kan worden.
Kunnen de marketeers geen 'absoluut onmisbare verbeteringen' mee verkopen.
....en de consument trekt de beurs wel open voor wat eigenlijk inherent niet is wat hij/zij nodig heeft en dus gevoelig blijft voor 'verbeteringen'.
Wisten jullie dat 'NL' ooit een prima offroadmerk had? Hodaka was van Shell. Een 'Hodaka' met huidige stand van techniek is een perfecte wereldreiziger
De 225 van Lois the Loose, remake in 21ste eeuwse techniek.
Vroegah was alles niet beter. Net als nu, alleen anders. Waarom worden het goed van toen en beter van nu niet gecombineerd? Consumentenmaatschappij marketing!!!
peter