Als er geen knippen zijn gaat ie net zo strak door diep zandt (ok bijna) als m'n GS 500, waar ik wel onk mee reed (15 jaar geleden),
Ha, dus toch vroegah.....
Ooit had ik een Norton 500 met een 'tuinhek' frame. Dat ding was uit '53 doch het frame ontwerp vooroorlogs en in feite allroad omdat het bedoeld was voor zand/grintwegen welke we hier camino noemen.
Was destijds dus een 'weg'motor maar met betere allroad eigenschappen dan menig PD-replica. Toch was het een puur slechte motor: toen al verouderde techniek en slecht gemaakt. De specificaties echter, daar was niets mis mee.
Was omdanks zwaar pisbakken-ijzer voor alles relatief licht en handelbaar. Het voordeel van dat pisbakkenijzer was dat je alles gewoon weer recht kon buigen.
Beetje net als millennia met het Echte Mannen gereedschap: een 'zachter' zwaard wat weer te rechten is, is functioneler dan een harder (langer scherp) blad dat breekt.
BMW heeft het overigens verrassend lang uitgehouden als technisch hoogstandje in de ISDE. De laatste van die dingen zijn echt om je vingers bij af te likken zo functioneel.
Heb gisterenavond de twee enduro werken van Pavel Husak weer eens uit de kast gerukt en het zijn/waren echt uitgerijpte dingen. Let wel; in een tijd dat enduros niet 'crosses met verbindingsstukken' waren, een meer allroad gebeuren was.
Eigenlijk hoeft daar alleen een e-starter op om alle huidige dikke allroads te overklassen.
Wat BMW zelf nu op de markt zet is alleen maar 'beter' vanwege eg-regelgeving en marketing, niet functioneel bezien.
Ok ik ga er niet mee in Halle rijden, want het is een all road en geen crossmotor, maar ga ook geen rondje Europa op de crossmotor.
Zoals wijsgeer Johan Cruijff stelt: 'elluk voordeel hep ze eiguh nadeel'.
PlAAtje van een HP2
Desalniettemin zeg 50 kilo te zwaar voor mij, hier en meer dan de helft van het vermogen heb ik ook over