Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388927 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #780 Gepost op: 19-04-2008, 08:22 »
Ik heb betere herinneringen aan de ST dan aan de F650-PD.

De ST lag idd superstabiel in het zand (door al het gewicht op het voorwiel?)

Driften de bocht uit ging prima. Je hoefde de koppeling niet te gebruiken in zijn 2 of 3, hij kabbelde gewoon door, zonder af te slaan.

Vallen (zijkappen) was wel altijd prijs; er bleef niets heel ;D

Het enige dat niet off-roadwaardig was én moeilijk te vervangen was het bagageklepje met slotje. Preventief deze altijd vervangen door brievenbusslotje is aan te bevelen.

Verder ook leuke club erbij www.tenere.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #781 Gepost op: 19-04-2008, 09:33 »
Als er geen knippen zijn gaat ie net zo strak door diep zandt (ok bijna) als m'n GS 500, waar ik wel onk mee reed (15 jaar geleden),
Ha, dus toch vroegah..... ;) ;D

Ooit had ik een Norton 500 met een 'tuinhek' frame. Dat ding was uit '53 doch het frame ontwerp vooroorlogs en in feite allroad omdat het bedoeld was voor zand/grintwegen welke we hier camino noemen.
Was destijds dus een 'weg'motor maar met betere allroad eigenschappen dan menig PD-replica. Toch was het een puur slechte motor: toen al verouderde techniek en slecht gemaakt. De specificaties echter, daar was niets mis mee.
Was omdanks zwaar pisbakken-ijzer voor alles relatief licht en handelbaar. Het voordeel van dat pisbakkenijzer was dat je alles gewoon weer recht kon buigen.
Beetje net als millennia met het Echte Mannen gereedschap: een 'zachter' zwaard wat weer te rechten is, is functioneler dan een harder (langer scherp) blad dat breekt.

BMW heeft het overigens verrassend lang uitgehouden als technisch hoogstandje in de ISDE. De laatste van die dingen zijn echt om je vingers bij af te likken zo functioneel.
Heb gisterenavond de twee enduro werken van Pavel Husak weer eens uit de kast gerukt en het zijn/waren echt uitgerijpte dingen. Let wel; in een tijd dat enduros niet 'crosses met verbindingsstukken' waren, een meer allroad gebeuren was.
Eigenlijk hoeft daar alleen een e-starter op om alle huidige dikke allroads te overklassen.
Wat BMW zelf nu op de markt zet is alleen maar 'beter' vanwege eg-regelgeving en marketing, niet functioneel bezien.

Citaat
Ok ik ga er niet mee in Halle rijden, want het is een all road en geen crossmotor, maar ga ook geen rondje Europa op de crossmotor.

Zoals wijsgeer Johan Cruijff stelt: 'elluk voordeel hep ze eiguh nadeel'.

PlAAtje van een HP2



Desalniettemin zeg 50 kilo te zwaar voor mij, hier en meer dan de helft van het vermogen heb ik ook over  :P

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #782 Gepost op: 19-04-2008, 21:06 »
Ben er nog niet precies uit waar dat aan ligt, maar denk dat het te maken heeft met al die vliegwielmassa die graag rechtdoor wil, ongeacht hoe slecht de bodem is (of de vering), de ten negeert dit soort zaken, denk ook aan de stand van de cilinders die behoorlijk voorover gekanteld liggen en dit benadrukken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #783 Gepost op: 28-04-2008, 08:59 »
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=200232

Typerend dat EEN lezer opmerkt (daarbij terecht refererend aan 'the Long Way Round') dat een lichte(re) motorfiets nul en generlei probleem gehad zou hebben  ;)

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #784 Gepost op: 28-04-2008, 10:20 »
't is met motoren al net zoals met banden. Voor elke mix van wegen en afstanden is het ene type een beter compromis dan het andere type.

't is niet voor niks dat zoveel mensen hier 2 of meer motoren hebben...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #785 Gepost op: 28-04-2008, 11:54 »
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=200232

Typerend dat EEN lezer opmerkt (daarbij terecht refererend aan 'the Long Way Round') dat een lichte(re) motorfiets nul en generlei probleem gehad zou hebben  ;)

petrus

Lopend zou nog makkelijker zijn geweest. Het gaat toch om de uitdaging niet om het op een zo makkelijk mogelijke manier te doen, dan hadden ze al hun bagage in de auto's moeten proppen en verder op een brommer van 110 kg.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #786 Gepost op: 28-04-2008, 13:41 »
't is met motoren al net zoals met banden. Voor elke mix van wegen en afstanden is het ene type een beter compromis dan het andere type.

't is niet voor niks dat zoveel mensen hier 2 of meer motoren hebben...

Correct.

De marokkaan die probleemloos in het binnenland met zijn mobyletje rondrijdt heeft ook een neef met een Transit om naar Frankrijk te rijden  ;)
Met die Transit-op-twee-wielen een wadi door is dus......euh... gecompromitteerd.

'Ideaal'  is met de GSxx in de Transit naar Malaga, met een terreinbrommer achterop de GS over de kustweg naar de Atlas en daar op die terreinbrommer met alleen een slaapzak+matje de locals gedag zeggen. En dan vice versa ;-)

petrus

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #787 Gepost op: 28-04-2008, 13:47 »
Mmmmh, echt licht reizen is er dan niet bij... :-X :D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #788 Gepost op: 28-04-2008, 13:48 »
Het gaat toch om de uitdaging niet om het op een zo makkelijk mogelijke manier te doen,

Waarom gaat niemand hier dan op een Harley Low Rider?? maar op een 'Harley' high rider

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #789 Gepost op: 28-04-2008, 13:56 »
Mmmmh, echt licht reizen is er dan niet bij... :-X :D

Hoezo?

Je kan ook de 'brommer' op de trein zetten tot malaga aan toe en dan met de pont naar Melilla en of je meer dan slaapzak+matje mee wil nemen is ook aan jezelf.
De consequentie van deze fijne alleweg voor het marokkaanse binnenland is dat je geen duinen kan rammen. Niet slechter dan met een GSxx maar op een andere manier net zo min.

'Ideaal'  is simpelweg een afgeleide van het relatieve gewicht van de verschillende elementen. Het is maar wat de rijder het zwaarste wil laten wegen en de beperkingen zijn dan een logisch gevolg. 
Zo wordt een nieuwe BMW X5 waarschijnlijk eerder gestolen dan een oude Lada Niva, maar ... ;)

peter

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #790 Gepost op: 28-04-2008, 14:01 »
met een terreinbrommer achterop de GS

In deze zin, dusssssss.... :P

Heb zelf een Niva gehad. De russische Mercedes, wat een bak zeg...
Plaatwerk had niet alleen kieren van > 2 cm maar ook nog een hoogteverschil waardoor hij ook voldeed als kaasschaaf ::)

Afijn, off-road allemaal nix miss meej :D
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #791 Gepost op: 28-04-2008, 15:24 »
Waarom gaat niemand hier dan op een Harley Low Rider?? maar op een 'Harley' high rider

petrus
Omdat de meeste hier smaak hebben wat motoren betreft. Kijk maar naar alle motoren die hier in dit topic voorbij zijn gekomen, stuk voor stuk motoren waar ik wel een middagje mee wil spelen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #792 Gepost op: 28-04-2008, 16:17 »
'Ideaal'  is met de GSxx in de Transit naar Malaga, met een terreinbrommer achterop de GS over de kustweg naar de Atlas en daar op die terreinbrommer met alleen een slaapzak+matje de locals gedag zeggen. En dan vice versa ;-)

petrus

Eindelijk ... na 2 jaar en 53 pagina's zijn we eruit!!! De Ideale Allroad is een Ford Transit.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #793 Gepost op: 28-04-2008, 16:27 »
Hé Steve,

Wat vond jij van Roel zijn WR250R? Of heb je 'm niet zien staan op de Enclaverit?

Grx.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #794 Gepost op: 28-04-2008, 16:33 »
Heb zelf een Niva gehad.

Afijn, off-road allemaal nix miss meej :D

Hier op het (on)platte land rijden er verrassend veel, net als stokoude landrovers (by Santana). Zijn beiden typische voorbeelden van krakende wagens die het langst rijden. 

Is de Transit er ook in 4x4? De Volkswagen Transporter 4x4 is inderdaad de ideale allroad; haast landrover terreinwaardigheid en er past met gemak een motorfiets naast je bed  ;)

petrus