Dat was 1981.
Overigens een NL tintje aan Fantic; opgericht door Henry Keppel Hesselink in 1968.
Jep, Met een telg van de Agrati familie. Die was in de vs en zag daar de markt voor de mini-bikes. Hij trad uit het familie-bedrijf Agrati-Garelli en begon een moderne fabriek volgens de regels de moderne management-kennis. Hij nam marketing directeur Keppel mee.
De naam FanticMotor was inderdaad een anagram van Fantastic Motorcycles.
De befaamde modellijn Caballero kreeg de naam van een destijds populaire reclame met een mexicaans heertje.
In NL was er een goedkoop/populair cigaretten-merk met die naam en omdat die een wielerploeg sponsorden was de naam bezet; Caballero mocht niet en moest in NL Carrera heten.
Je leest soms dat de naam Caballero van het NL-cigarettenmerk was afgeleid maar dat ligt dus heel anders.
Een andere leuke anekdote is de chopper van Fantic. Als marketing actie maakten ze een replica van de easy rider van Henry Fonda. Ze hoopten er 500 van te kunnen maken om financieel geen strop te lijden. Het werden er 10.000..... Vergelijk het ding gerust met de Aprilia Red Rose
De Caballeros hebben trouwens heel weinig uitstoot in grammen
Ook de nieuwe pk-gillers stoten minder grammen uit dan een 'groene' dikke viertakt.
De 125 H20 welke Fantic nu in ontwikkeling heeft is ook een feitelijk triest voorbeeld van reverse engineering.
Tja.
Maar goed, mijn ideaal kan ZO gemaakt worden: een Trailmatic 200 REAL2
peter