Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 388956 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #810 Gepost op: 08-05-2008, 21:51 »
Wel fanatiek mee rijden hè.. :)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #811 Gepost op: 08-05-2008, 22:28 »
Brrr, 12mm Dell'Orto SHA. Controleer het rubbertje op de vlotterpin maar regelmatig, dat kan voor veel ellende zorgen.

Verder wel een leuk brommertje. Leuk woonwerkdingetje :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #812 Gepost op: 09-05-2008, 09:17 »
Ik zet er asap een nieuwe 15/15 op. Een oude carburateur is alleen leuk als je een vervormd gevoel voor humor hebt  ;)

We wonen en werken op de boerderij en het ding is inderdaad bedoeld voor 90% onverhard woon en werk.
Gaat een bagagerekje achterop met een plastic kratje voor kleine boodschappen in het dorp halen, eieren- en brood wegbrengen etc..

Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #813 Gepost op: 09-05-2008, 13:53 »
  FANTastIsCh

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #814 Gepost op: 10-05-2008, 21:28 »
Oeps, schoot me ineens te binnen dat de ideale allroad ECHT bestaat. Tenminste bestond en zou kunnen bestaan:



Werd ooit (ik geloof 1999) 5de overall in PD en winnaar in zijn klasse. Heeft ook de Baja 1000 in zijn klasse gewonnen.
Is me altijd een raadsel gebleven waarom dit ding nooit in productie gegaan is.

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #815 Gepost op: 10-05-2008, 21:41 »
Honda EXP-1 en EXP-2.

(voor zover ik weet:)

Productie ontwikkeling gestopt in de basis omdat de mileuregels niet zo gemaakt werden dat er echt gekeken moest worden naar effectievere verbranding en dus minder verbruik (het ding heeft PD gereden, gemiddeld 1:30 meen ik, en dan dus wel goed eindigen). Techniek maarke gebruik van wta Honda noemde "Radical Combustion", een techniek waarbij de uitlaatgassen teruggemend werden bij het nieuwe mengsel en zo een meer volledige verbranding onder iedere omstandigheid gehaald werd, en veel minder warmteverlies (= ook verlies).

De mileu eisen werden gezet om percentueel (!!) schoner uitlaatgas te produceren, en niet overall minder verbruik. Gevolg was dat de motoren groter werden, het mengsel rijker (!!! ja meer brandstof, waardoor de verbrandingstemp omlaag gaat en de NOX nivo's omlaag), en de daardoor onvolledige verbranding werd opgelost met een katalysator... Dus, meer verbuik, maar percentueel schonere uitlaatgassen (allen wel meer ervan..).  Daarom is een oude Fiat pinda ook zuiniger dan een Toyota Prius... ofschoon Toyota de grootste ontwikkelaar van echte schonere motoren was (en is).

Pas nu, 15 jaar later komt er langzaam een ommekeer en ziet men bijv dat NOX ook makkelijk te bufferen is...

Om dezelfde reden is Toyota gestop met de Lean-burn motor in die tijd...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #816 Gepost op: 11-05-2008, 08:45 »
Correct, EXP-2; van EXPerimental 2-stroke.

Het ding woog 145 kilo in PD uitvoering, 140 voor Baja, 130 voor 'normale' lange ritten. Extreem laag verbruik, extreem schoon en toch het volle vermogen van een 400 cc. 2-takt enduro.
Door een tegengesteld draaiende balansas was het trillingsniveau comfortabel laag.

Met betrekking tot milieunormen sla je de spijker op de kop. Hier in Spanje is per dit jaar een aanvullende bepaling van kracht die naar de HOEVEELHEID uitstoot kijkt en op basis daarvan wordt het % kentekenbelasting bepaald. Dit jaar zijn daardoor de meste motorfietsen aanzienlijk goedkoper geworden; bijvoorbeeld sommige KTM's tot 800 euro. De dikke 'schone' 4-takt twins minder dan de 'vuile'  kleine 2-takten.

Al met al erg  jammer dat die EXP2 nooit een REAL2 geworden is.

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #817 Gepost op: 11-05-2008, 08:48 »
Vanmorgen een 'ideale' allroad gekocht  :)


Is maar 1 jaar gemaakt en toen geflopt;.

Dat was 1981.
Overigens een NL tintje aan Fantic; opgericht door Henry Keppel Hesselink in 1968.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #818 Gepost op: 11-05-2008, 09:58 »
Dat was 1981.
Overigens een NL tintje aan Fantic; opgericht door Henry Keppel Hesselink in 1968.

Jep, Met een telg van de Agrati familie. Die was in de vs en zag daar de markt voor de mini-bikes. Hij trad uit het familie-bedrijf Agrati-Garelli en begon een moderne fabriek volgens de regels de moderne management-kennis. Hij nam marketing directeur Keppel mee.

De naam FanticMotor was inderdaad een anagram van Fantastic Motorcycles.
De befaamde modellijn Caballero kreeg de naam van een destijds populaire reclame met een mexicaans heertje.
In NL was er een goedkoop/populair cigaretten-merk met die naam en omdat die een wielerploeg sponsorden was de naam bezet; Caballero mocht niet en moest in NL Carrera heten.
Je leest soms dat de naam Caballero van het NL-cigarettenmerk was afgeleid maar dat ligt dus heel anders.

Een andere leuke anekdote is de chopper van Fantic. Als marketing actie maakten ze een replica van de easy rider van Henry Fonda. Ze hoopten er 500 van te kunnen maken om financieel geen strop te lijden. Het werden er 10.000..... Vergelijk het ding gerust met de Aprilia Red Rose  :-X

De Caballeros hebben trouwens heel weinig uitstoot in grammen  ;D
Ook de nieuwe pk-gillers stoten minder grammen uit dan een 'groene' dikke viertakt.
De 125 H20 welke Fantic nu in ontwikkeling heeft is ook een feitelijk triest voorbeeld van reverse engineering.
Tja.

Maar goed, mijn ideaal kan ZO gemaakt worden: een Trailmatic 200 REAL2   8)

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #819 Gepost op: 11-05-2008, 10:10 »
Vandaag niet veel tijd want ben druk voor het feest van de broederschap maar:
http://dwolsten.tripod.com/articles/jan97.html

Een Honda trail-model ARC250 (of zoiets) in geel/paars ('grijze' import uit Japan) heb ik in Engeland mogen proberen en dat was een heel fijn gebruiksvriendelijk ding. Heb ik nooit meer of ergens anders iets van gezien.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #820 Gepost op: 11-05-2008, 16:38 »
jep: Allemaal, onverbrande mengseldelen alsnog totaal verbranden waarbij je de energie ook echt gebruikt, en niet "affakkelen" in een katalysator zoals men nu doet. (wat ook nog eens een dom lomp ding op een motor is, die iedereen na aanschaf verwijdert.

Als je de mileu belasting voor dikke motoren hoog maakt, moet je ook de verreden km's meerekenen. Auto's zijn met veel meer, hebben grotere motoren en draaien veel meer km's: Dus daar beginnen is echt zinniger.

=> DE oplossing die niemand schijnt te willen omdat ie te makkelijk is: Mileu belasting in de brandstofprijs stoppen. Als je meer gebruikt, kost het meer... Dan kan je zuiniger doen, of minder rijden: altijd het gewenste effect...

(alleen vind de minister het zelf niet leuk geloof ik..)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #821 Gepost op: 11-05-2008, 19:01 »
Als je de mileu belasting voor dikke motoren hoog maakt, moet je ook de verreden km's meerekenen. Auto's zijn met veel meer, hebben grotere motoren en draaien veel meer km's: Dus daar beginnen is echt zinniger.
Hier in Spanje krijgt het voertuig ongeacht wat voor het is mogelijk korting op de kentekenbelasting evenredig met de hoeveelheid uitstoot. Ook een dikke KTM krijgt 600 euro korting. De meeste autos niets.

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #822 Gepost op: 11-05-2008, 21:38 »
Wat mij betreft zit de milieubelasting al in de benzineprijs  >:(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #823 Gepost op: 12-05-2008, 18:40 »
Wat mij betreft zit de milieubelasting al in de benzineprijs  >:(
al driedubbel
lekker,he 1 europa
alleen betaal ik hier E1,62 per liter en in luxemburg E1,26

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #824 Gepost op: 12-05-2008, 19:13 »
Kom op Richard,
Mik er dan ook een GAS installatie in.
Kun je lekker gassen.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt