Heb gister Ray's KLR te leen meegekregen: conclusie er is toch wel het e.e.a. verbeterd de afgelopen 15 jaar
De remmen (je had me al gewaarschuwd) doen niet veel: ongeveer net zoveel als op de motor remmen. Kijk dat je wat kracht nodig hebt om vertraging te krijgen is één ding, maar dat er dan nog steeds nauwelijks wat gebeurd is weer wat anders. Ik krijg met geen mogelijkheid de voor- of achterkant geblokkeerd! Rempunt achter (trommelremmetje) was eenvoudig bij te stellen middels een vleugelmoertje .... mooi simpel is dat toch. Heb het idee dat die enkele voorrem toch beter moet kunnen presteren. Hoop niet dat ik een noodstop met dit apparaat moet maken
Het blokje loopt mooi, maar wil wel op toeren gehouden worden als je een beetje vaart wilt maken. Voelt in vergelijking met m'n 21ste eeuw XT660Z sloom aan: gas vol open gooien van onderuit en gezapig klimt het in toeren. Boven de 5000 tpm doet ie dat beter. Je zit vol met je bakkes in de wind, dus harder dan 120 wil je toch niet: blok draait dan zo'n 5000 tpm (rode gebied bij 8000). Wel een mooi geluid; is nog van voor de EURO-x normen. Temperatuur liep in de 1e 20 km nogal op (tot 3/4 v.d. schaal) bij een tempootje 120 op de snelweg, maar later bleef het keurig in het midden staan.
Sturen gaat loom, zeker als je op snelheid bent. Als je vlot wilt sturen zul je er voor moeten werken. In het terrein speelt dat natuurlijk minder.... toch?
Voorkant gaf duidelijk de korte knikkendoor, misschien doordat het -6 graden was en de vorkolie dan wat dik is? Achterkant is zacht, en hij zakt achter ook behoorlijk in, terwijl de voorspanning al bijna maximaal staat, slappe veer dus: gebouwd voor lichte mannetjes (ben zelf 75 kilo). Wel mooi klein, licht en laag fietsje vergeleken met de Tenere.
Ray had 'm afgetankt en na 100 km snelweg met kruissnelheid 120kph kon ik er 6 liter bij in gooien ... ! Da's niet echt zuinig, en een stuk slechter dan de Tenere (doet minimaal 1:20 op zulke stukken).
Kortom: een flash-back van hier tot Dordrecht, maar best leuk. Ik heb me wel vermaakt! Deze week moet ie dienst doen als woon-werk fiets, hoewel ik serieus getwijfeld heb of ik dat wel wilde met zulluke beroerde remmen..... maar goed, je moet het leven ook een beetje spannend houden, niet dan
I.i.g hartstikke bedankt Ray dat je op korte termijn de KLR geritseld hebt!
HJ