Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 389097 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1065 Gepost op: 17-07-2009, 19:58 »
LINK: vertel de producent wat je denkt  !!! Zou elk merk moeten doen.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1066 Gepost op: 19-07-2009, 11:22 »
Een Yamaha XT660Z Tenere toch :-X
Beat the Elements (Yamaha XT660Z Tenere 2008 black)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1067 Gepost op: 21-07-2009, 21:53 »
gisteren trouwens de adventure even gewogen 77 kg voor en 83 kg achter rijklaar 160 kg totaal dus. 10 km later moest ie op reserve, dus het was met ongeveer 5 liter benzine.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1068 Gepost op: 22-07-2009, 14:35 »
Dat haalt mijn adventure niet, maar word aan gewerkt om er in de buurt te komen. Dan alleen wel met 120pk en een u al gemeten koppel van over de 80nm bij 4000 toeren. Maximaal koppel tegen de 100nm  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1069 Gepost op: 22-07-2009, 18:03 »
Ben in een schrijfbui, dus zal ik jullie nog eens vervelen met mijniedeale allroad  :P
Ik heb nu echt 2 fantastische motoren in mijn bezit, maar feitelijk zou ik alles (ook een tijd lang gedaan, maar daarover later meer) op een daarvan kunnen doen...
 
BMW G650XChallenge, Rotaxblok in een 650GS al 80.000km door mij getest en super bevonden zowel qua karakter als betrouwbaarheid (in al die tijd geen druppel olie verbruikt) hopelijk heeft BMW bij de nieuwe G-serie zijn kwaliteit niet onderuit gehaald zoals ze dat bij de R wel hebben gedaan ;) , tot zover ben ik hoopvol.
Wat technisch gedoe, wat er mij toe doet:
origineel: droog 144 kg
Verbruik: boven de 120km/u 1 op 20, toeren bij ideale snelheid/toeren 1 op 30, gemiddeld 1 op 25.
Vermogen: 650cc, 53 pk, topsnelheid 165 km/u, koppel 60Nm bij 5250t/min (die laatste zegt mij nooit zoveel uit getallen, maar voor mij prima)
actieradius: Kom ik gelijk aan de eerste aanpassing... onder het zadel origineel 10ltr, maar ik heb er een TT tank met 16 ltr bij opgezet, maar die zou je voor zware ritten eraf kunnen laten en gewoon het plastic terug zetten.
Verder prettig lange veerwegen en goede grondspeling en geen "tankbult" tussen zadel en stuur voor lekker sportief kunnen rijden...
 
Voor mij doet ie alles, pittige offroadritten zowel zware ondergrond als technisch rijdt ie heerlijk, 10 kilo zwaarder dan mijn vroegere DRZ400s, maar de gewichtsverhoudingen en het vermogen maakt dat meer dan goed... De extra 16ltr tank laat ik leeg bij de echte zware ritten (zoals KNMV of ritten in Wales) die paar gram van de lege tank ipv plastic flappen vind ik niet zo erg...
Fotootje van Handel heb ik even niet bij de hand, dus hier van een gewoon ritje:

 
Dan volgende belangrijke onderdeel voor mij, all/offroad reizen met volledige campeeruitrusting.
Hier een fotootje van onze vakantie door Italie, Slovenie, Croatie, Bosnie afgelopen jaar, vooraf een mooie route uitgezet op topokaarten met zoveel mogelijk offroad en dat bleek een groot succes, het offroadgehalte was zelfs soms wat teveel van het goede, maar de 650 was geweldig, enige aanpassingen waren de extra tank, grote carterplaat en een homemade bagagerek om de ortlieb waterdichte zadeltassen aan vast te kunnen binden tegen al het gehots. De originele vering heeft geen slag verkeerd gegeven, goed handelbaar tijdens kruip door sluidoor, wel wat aan de hoge kant voor mij tijdens een erg technische smalle afdaling over rotsen en boomwortels waar toch onvermijdelijk een keer de voetjes aan te pas moesten komen, (dus puntje van aandacht) en een genot om te rijden tijdens lange bergbeklimmingen over groffe stenen (leek soms alsof we continu een trap op aan het rijden waren en links en rechts overal waarschuwingen voor mijnenvelden ::) ) en krappe bochtjes en zelfs de 1000km snelwegrit op een dag naar huis praktisch geen last gehad van het smalle zadel of gebrek aan windbescherming.

 
En dan als laatste belangrijke criteria voor mij, ik heb geen auto dus moest het goed doen voor dagelijks verkeer, daarvoor heb ik wel een extra setje wielen aangeschaft van een Xcountry, dus 19"/17"  :D
Dat is echt dikke pret met die wieltjes, was ook al heel wat jaren geleden dat ik eens echte wegbandjes (nou ja, tourances dan) onder de motor had.. Ook hier prima, met 26 ltr benzine aan boord, een prettig vermogen waarmee je ook goed op de snelweg kan rijden, een sportieve rijhouding, lekker hoog om over het verkeer heen te kunnen kijken en smal en licht om easy door de kleinste gaatjes van de file door te pruttelen met een goed doseerbaar vermogen. Tja een lekker zacht breed zadel en een groot tourscherm zou misschien wel lekker zijn voor de lange snelwegdagen, maar als ik dat echt graag wil koop ik wel een airhawk en een louis opzetscherm....
 

 
 
Alleen sinds mijn werk nog verder van huis is gaan liggen en ik aan woon/werk alleen al bijna 700 km per week rij bleek het toch niet altijd even simpel om de motor na een beekendje offroad op maandagmorgen ook weer schoon, nagelopen, evt gerepareerd, en wielen gewisseld te hebben, dus begon toch langzaam aan de wens voor een 2e motor die speciaal voor dagelijks verkeer ingezet zou worden en dat is na veel wikken en wegen een mooi zwarte Yamaha XT660 Tenere geworden...
Ik heb over veel opties nagedacht die binnen mijn budget paste, van een degelijke oude DR650, tot een degelijke betrouwbare K75 en vele simpele degelijk japanse wegmotoren, tot zelfs een motorscooter, maar de Tenere had ik vanaf het begin al een oogje op en voldeed aan al mijn wensen en kwam toen ook nog eens toevallig voor een leuk prijsje voorbij, dus was de keuze snel gemaakt  ;D
Sindsdien gebruik ik de Tenere puur voor dagelijks verkeer en de Xchallenge voor vrijetijd  :P
In hoeverre de Tenere voor al mijn wensen inzetbaar zou zijn weet ik nog lang niet, hij weegt toch een bak zwaarder, slechtere vering, maar daar kan wat aan gedaan worden en offroad heb ik niet graag een kuip... Maar voor dagelijks verkeer issie geweldig.
 
Sindsdien ben ik toch langzaam aan de Xchallenge aan het opleuken.... De standaard vering voldeed voor mij in eerste instantie prima, 45 mm USD, met beperkte instelbaarheid en een superlichte luchtveer. Vooral de luchtveer bracht soms wat twijfels, met de gemiddelde ritte voldeed ie prima en op vakantie ook geen slag verkeerd gegeven en is een supercomfortabele veer, maar in knippen zou het beter kunnen en in het achterhoofd toch twijfels over de betrouwbaarheid en het risico dat hij zijn lucht verliest, sta je wel in de middle of nowhere en kan je geen meter meer rijden.... Tijdens de vakantie kwam daar bovenop dat een cm lager toch best prettig zou zijn, dus zijn we met alle losse ohlins onderdelen die in de garage rondzwierven naar de lokale crossboer gegaan die al 30 jaar ohlins op maat maakte en die heeft een hele mooie ohlins op maat gemaakt voor mij  :D  Daarna stuitte we toevallig op een set goedkope bijna nieuwe voorvorken met alles erop en eraan van een 950SE op ebay, toen was de verleiding toch ook te groot, als ze niet bevielen in mijn Xchallenge, wilde Wilfried ze wel achter de hand houden voor zijn SE of in zijn HP2 bouwen, dus zo gezegd zo gedaan, 2 weken later zaten ze in mijn Xchallenge en gingen we er voor het eerst op uit met de Ad K rit geloof ik, vooralsnog nog geen overduidelijk verschil, ook nog een beetje moeten klooien met de ohlins instellingen enzo, maar vorige week pas echt kunnen testen in zware omstandigeheden, en oef toen moest ik toch toegeven dat er een andere wereld voor je open gaat hoor  ::)  Dus tja na 1,5 jaar is er stiekum toch weer heel aangepast aan een motor die ik af fabriek eigenlijk al perfect vond  ::) ;)  Maar er bestaat blijkbaar toch altijd weer een betere staat van perfectie :confused:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1070 Gepost op: 22-07-2009, 20:16 »
Hmm, goed verhaal, en inderdaad een goed fietsje! Gister de transalp even gewogen: toch 200 kg met tank net op reserve... En dat is de Alp die jij een jaar of 4 geleden hebt overwogen Roos (vond toevallig een oud draadje op dit forum, van Quickly).
 
Jeroen
Find me on Phonebook

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1071 Gepost op: 22-07-2009, 22:05 »
Goed verhaal inderdaad. Zet de productie maar op, regel ik de marketing wel. Wil je intussen ook je vakantie route verklappen ?
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1072 Gepost op: 22-07-2009, 22:40 »
Er is geen ideale motorfiets, al moet ik zeggen dat de Tenere XT660Z toch veel wordt gekozen ;) .
En dat is niet voor niets 8) .
 
Blijft een ideale fiets voor woon-werk verkeer en leuk allroad rijden!!.
Beat the Elements (Yamaha XT660Z Tenere 2008 black)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1073 Gepost op: 23-07-2009, 09:04 »
Je hebt groot gelijk Patrick, Het is dat ik ze beide heb en de XCh voor mijn 3 genoemde criteria toch beter is, maar de Tenere staat zeker in mijn top 5  ;)
Ik vergelijk de nieuwe Terene een beetje met mijn vroegere F650GS Dakartje, vergelijkbaar rijwielgedeelte, gewicht, vering en verbruik, alleen grotere tank en coolere looks  ;)  Daar heb ik ook fantastische avonturen mee beleeft, offroadreizen, ritten en vele wegkm's, lang gedacht dat ik nooit iets anders wilde. Niets weerhield me om daarmee naar evenementen te gaan waarvoor ie wat aan de zware kant was en het gebrek aan vering vertoonde (uiteindelijk ook geinvesteerd in betere vering), toch ook aan de start van ritten gestaan waar ze me echt aan keken wat ik in hemelsnaam kwam doen met die zware bak tussen alle 4 en 2 tact endurotjes ::)  en toch heb ik geweldige dag beleefd...
Blijft afwegen, beetje comfort of meer endurogehalte, af fabriek zoals je hem wil hebben of mag er achteraf wat aan veranderd worden, voor iedereen anders...

Jeroen, ik heb toen deze AT gekocht ipv Quickly's TA:
Inderdaad 200kg, maar wel fantastisch afgeveerd, heel veel plezier van gehad, maar ik pakte toch ook regelmatig de DRZ voor de moeilijkere ritten, terwijl die sinds de aanschaf van de XCh nooit meer is aangeraakt..... Daarnaast speelde verbuik voor mij een grote rol en de twin zat toch al snel aan de 1 op 15  :-\

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1074 Gepost op: 23-07-2009, 11:37 »
Het blijft een kwestie van consessies doen.
Maar als je het kan, is een motor erbij ideaal!!.
 
Moet het voorlopig even doen met de Tenere, maar dat is geen straf  ;) .
Trouwens mooi ding die rode Honda 8) !!.
Beat the Elements (Yamaha XT660Z Tenere 2008 black)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1075 Gepost op: 23-07-2009, 12:42 »
Wow roos, wat een mooi ding die AT!!! :o 8)

En de Tenere.....superding! Met wat aanpassingen is er echt iets moois van te maken bv te beginnen met de vering. Maar hoe ver wil je gaan....had een kleine berekening gemaakt...kom op dik 5500 euro om van de Yamaha echt een roadbook kanon te maken. Lijk gekke Gerrit wel....en ik moet er ook nog mee naar m'n werk en normaal op de weg kunnen rijden.....geen optie. Ja, af en toe een all-road rit dat wel. Blijft leuk op de Tenere!

Binnenkort ga ik mijn XR250R ombouwen, ding is nog als nieuw!
22l Acerbistank erop (op de weg dan een bereik van 600km), beetje tunen(carb en uitlaat+bocht, en heel stil proberen te maken), vering naar Reiger(is niet echt best), ergonomie aanpassen, kuipje monteren (roadbookbescherming), bagagerekje en je hebt een superlicht rittenkanonnetje. Hij weegt nu 105 kg. 8)
Dat word mijn ideale All-off-road/roadbookmotor voorlopig. In de toekomst wat zwaarder, als ik wat beter kan rijden. :D


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1076 Gepost op: 23-07-2009, 20:46 »
Binnenkort ga ik mijn XR250R ombouwen, ding is nog als nieuw!

Cool plan, het is al een mooi ding die XR, maar straks dus helemaal! En mooi stil zeker?
Find me on Phonebook

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1077 Gepost op: 23-07-2009, 23:11 »
Het blijft een dure hobby  ;)
Maar wel een leuke 8)
Beat the Elements (Yamaha XT660Z Tenere 2008 black)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1078 Gepost op: 25-07-2009, 18:28 »
....
Sindsdien gebruik ik de Tenere puur voor dagelijks verkeer en de Xchallenge voor vrijetijd  :P
In hoeverre de Tenere voor al mijn wensen inzetbaar zou zijn weet ik nog lang niet, hij weegt toch een bak zwaarder, slechtere vering, maar daar kan wat aan gedaan worden en offroad heb ik niet graag een kuip... ....

.... over die kuip hoef je je geen zorgen te maken: die is absoluut crash bestendig. Die van mij heeft alle kanten al eens boven gehad en behalve wat krassen op de daarvoor bedoelde crash-bumper-panelen is er van die kuipdelen niks afgebroken/gescheurd.

Maar ik denk dat je met je aangepaste XChallenge dicht in de buurt bent van wat ik ook als ideale all-road zou zien. Met name de extra benzine tank neemt het grootste minpunt weg. Het blok is een mooi stukje pittiger dan dat van de Tenere , maar dat kan ook bij de Yamaha vrij eenvoudig aangepast worden, evt. in combinatie met een upgrade van de vering... en dan hou je t.o.v. de BMW nog steeds geld over. Het gewicht v.d. Yamaha raak je natuurlijk maar moeilijk kwijt. Beide motoren zijn m.i. een hele goede basis voor wat iemand als perfecte all-road zou willen.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1079 Gepost op: 25-07-2009, 19:46 »
Voor het echte all road is de Yamaha XT660Z de beste keuze, dat is een ding wat zeker is  8) .
Alles in 1 fiets.
Beat the Elements (Yamaha XT660Z Tenere 2008 black)