Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Protectie: cross-harnas of...?  (gelezen 9400 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Protectie: cross-harnas of...?
« Gepost op: 23-08-2006, 13:40 »
Hallo,

Ik moet nog rug/borst/elleboog/etc protectie aanschaffen en zit te dubben wat het moet worden.
De protector heb ik nodig voor een rit van zo'n 5000 km en zal 'm dus een aantal weken dagelijks dragen. Een cross-harnas lijkt me niet bijzonder comfortabel (maar, ik heb er geen ervaringen mee)

Voor wat betreft de rugbescherming: ik zie regelmatig van die exo-skeletten waarbij de rugprotector doorloopt tot aan je stuitbeen. Is dat wel handig als je de meeste tijd staat?

Wie kan me iets aanraden?

Alvast bedankt!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2006, 13:53 »
Een cross harnas zit best wel goed hoor. Ik heb (zoals velen hier) zo'n protektievest met overal van die kunststof stukken en een ingebouwde rugbeschermer met een brede strook klitteband om mijn pens/middel. Ik zou niet zonder meer willen. Ik wil nog weleens op mijn plaat gaan en het heeft volgens mij wel de nodige blessures voorkomen.

Maar voor een reis van 5000 km? Denk dat ik dan toch zou gaan voor een jas met ingebouwde protektie, en een losse rugbeschermer.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #2 Gepost op: 23-08-2006, 14:05 »
Die plastic crossharnassen zijn over het algemeen niet geschikt voor hogere snelheden en asfalt en zo (lees waarschuwingen en grebruiksvoorschriften). 't Is meer dan niks maar maak niet de fout dat gelijk te stellen met de protectie die volwaardige motorkleding geeft.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #3 Gepost op: 23-08-2006, 14:09 »
Gert,

ik draag zo'n vest onder een gewoon allweater jack, waar ik de schuimstukken uit heb gehaald. Mag ik dan een bescherming verwachten die beter is dan met die originele schuimstukken erin?

(en uiteraard wel minder dan dat ik mijn leren MJK-condoom aantrek, dat begrijp ik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #4 Gepost op: 23-08-2006, 14:18 »
Die plastic crossharnassen zijn over het algemeen niet geschikt voor hogere snelheden en asfalt en zo (lees waarschuwingen en grebruiksvoorschriften). 't Is meer dan niks maar maak niet de fout dat gelijk te stellen met de protectie die volwaardige motorkleding geeft.

Kan zijn wat je zegt maar uit eigen ervaring draag in een cross harnas alleen nog maar.
Ook de lossen protectie beschermd veel beter dan het schuim rotzooi.

Zondag nog ettelijk meters over het asfalt gegleden waarbij zelfs mijn Acerbis Impact (t zal de naam zijjn) crossbroek de protectie heeft gegeven die ik absoluut niet verwacht had. Dikke blauwelek op de heup maar verder niets :o
Mijn F is er slechter aan toe :-X

Voor mij was deze ervaring weer het besluit om altijd volle crossprotectie te hebben. En tja het heeft geen CE keur so what als ik de CE keur van mijn BMW schuimpjes zie heb ik toch liever mijn crossprotectie.

Heb trouwens een los harnas met losse elleboogbeschermers. DIe elleboogbeschermers ziten weleens verkeerd maar dat is tijdens een pauze zo verholpen.
Ook een lossen nierordel met verlengde rugprotectie draag ik vindt deze kombo beste voor mijzelf



Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #5 Gepost op: 23-08-2006, 14:36 »
Protectie voor de eerste klap is denk ik niet zozeer het verschil, in motorkleding is dat ook vaak hard plastic of schuim op de vitale punten (knieen, ellebogen, schouders).
Maar op asfalt heb je het probleem dat je soms lang doorglijdt en dan is leer onovertroffen maar goed kunststof ook stukken beter. Plus dat het overal om je lijf zit en niet met onbeschermde stukken zoals bij crossharnassen.
Ik heb ook meer dan 30.000km door Afrika gereden met alleen zo'n harnasje en losse plastic elleboog/knieprotectors. Dat was een bewuste keuze voor minder bescherming maar ik vond dat een stuk handiger (en minder warm!!) dan een volledig motorpak. Plus dat je daar met veel lager snelheid rijdt (80-90 is al een heel gangetje) en vaak onverhard.
Dus 't is allemaal erg persoonlijk (zoals alles) maar 't is wel belangrijk te weten dat er verschillen zijn.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2006, 14:41 »
...een bewuste keuze voor minder bescherming maar ik vond dat een stuk handiger (en minder warm!!) dan een volledig motorpak. Plus dat je daar met veel lager snelheid rijdt (80-90 is al een heel gangetje) en vaak onverhard.
Dus 't is allemaal erg persoonlijk (zoals alles) maar 't is wel belangrijk te weten dat er verschillen zijn.

Inderdaad; die 5000 km is in Australie met als hoogtepunt (ook qua temperatuur :)) de Simpson desert)
Asfalt zullen we wel weinig zien, maar dirt-tracks des te meer. Ik verwacht ook niet dat we daar erg hard zullen gaan....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #7 Gepost op: 23-08-2006, 15:04 »
Die crossvesten die je tegenwoordig steeds meer ziet zijn erg goed. Geven een betere bescherming dan een jas met protectiestukken, want zo'n vest zal minder snel verschuiven. En zijn een stuk aangenamer dan een harnas. In combinatie met een goed geventileerde jas, in warme omstandigheden nog het prettigste denk ik.

Australië? Gaaf man. Ben er voor het laatst in 97 geweest, toen hebben we een rondje gemaakt van 24.000 kilometers, met zoveel mogelijk dirtroad. Gunbarrel Highway, Cape York, Gulf Track, Tanami Track, Oodnadatta Track enz. enz.  Simpson woestijn stond toen deels onder water door hevige regenval, wij wilden toen de French Line gaan rijden. Hebben we daar nog een beetje gespeeld en zijn weer terug richting Alice Springs gereden. (destijds 5 maanden lang met crossvest gereden overigens)
Veel plezier! 8)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #8 Gepost op: 23-08-2006, 15:55 »
Tja,

Weet je, als je op reis bent is het altijd concessies doen. Zo'n crossvest heet niet voor niets 'cross'vest. Is dus gemaakt voor crossen. Ik heb zelf 40.000 afrika km's met Hein Gericke jas met schuimpjes erin gereden. Gelukkig heb ik die nooit echt nodig gehad. Het nadeel is evident: als je valt zitten je ellenboogbeschermers ineens heel ergens anders (alles verschuift), maar de voordelen ook: luchtig en het neemt weinig plek in.

Als ik offroad rijdt heb ik zo'n protectorvest aan: heeft me al een paar keer gered, maar ik rijd dan ook heel anders dan op reis. Op reis reed ik sowieso veel meer met in het achterhoofd dat de boel heel moest blijven: rustig aan dus, net ff minder gewaagd doen. Dat gold niet alleen voor mijzelf, maar ook voor mijn brommer en alles wat eraan hing. Het gevolg is dat de kans dat ik hard op mijn bek ging een heel stuk kleiner is dan wanneer ik bij wijze van spreken hier in Almere een paar rondjes ga rijden ( :-\). Om een lang verhaal nog langer te maken: wat ben je van plan in Australie: ga je voor het reizen of voor het offroaden. In het eerste geval kun je best concessies doen aan je protectie en ook kijken naar praktische dingen, zoals de ruimte die het inneemt, het gemak met aan- en uittrekken, de luchtigheid, etc.

Trouwens wel een gaaf plan!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #9 Gepost op: 23-08-2006, 16:08 »
Om een lang verhaal nog langer te maken: wat ben je van plan in Australie: ga je voor het reizen of voor het offroaden. In het eerste geval kun je best concessies doen aan je protectie en ook kijken naar praktische dingen, zoals de ruimte die het inneemt, het gemak met aan- en uittrekken, de luchtigheid, etc.

Trouwens wel een gaaf plan!

Wij (een vriend van mij en ik) gaan specifiek naar Oz om "the French Line" te doen. De route is ruwweg Melbourne->Adelaide->Oodnadatta->Birdsville->Innamincka->Melbourne.
De bedoeling is dus eigenlijk wel om het rustig aan te doen om het materieel (en onszelf) heel te houden...

www.thefrenchline.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #10 Gepost op: 23-08-2006, 16:35 »
Hm, tis alleen zo jammer dat je zelf wel rustig aan kunt doen om de risico's te beperken maar uiteindelijk ben je vaak toch overgeleverd aan de kijkkunsten van andere weggebruikers.
Ik heb die harnassen nooit echt serieus overwogen, volgens mij zijn die alleen om de stenen op te vangen van iemand die voor je rijdt en niet om je te beschermen bij een val.
Stukken in een jas zitten bij een val nooit op de plek waar ze horen te zitten, kun je wel rechttrekken bij een stop, maar ik val niet zo vaak als ik stop..
Protectoevest vind ik helemaal geweldig, stukken blijven goed op de plek en beperken je bewegingsvrijheid niet of nauwelijks. Neemt wel veel ruimte in beslag in je tent maar dan rol ik hem in mijn jas.
Je hebt wel veel prijs / kwaliteitsverschil, ik heb er een van €110 ofzo (Komine) maar ik had achteraf liever wat meer geld uitgegeven voor een Ufo of Dainese.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #11 Gepost op: 23-08-2006, 17:17 »
is sinisalo een beetje goed merk, voor een vest, zelf vondt ik het vrij dun uitzien. Als ik die zwarte UFo veste zie lijken die wat steviger en dikker. Maar looks can be ...... koste 150 euro, zit alvast sinterklaas cadeaus te bedenken voor mezelf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #12 Gepost op: 23-08-2006, 18:10 »
is sinisalo een beetje goed merk, voor een vest, zelf vondt ik het vrij dun uitzien. Als ik die zwarte UFo veste zie lijken die wat steviger en dikker. Maar looks can be ...... koste 150 euro, zit alvast sinterklaas cadeaus te bedenken voor mezelf
ik rij ook met sinisalo en dat bevalt goed
ik rij er ook altijd mee op de weg en het zit comfortabel en luchtig
ook in marokko gedragen met de arm tour en goed bevallen(gelukkig weinig gevallen) :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 190
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #13 Gepost op: 23-08-2006, 18:14 »
is sinisalo een beetje goed merk, voor een vest, zelf vondt ik het vrij dun uitzien. Als ik die zwarte UFo veste zie lijken die wat steviger en dikker. Maar looks can be ...... koste 150 euro, zit alvast sinterklaas cadeaus te bedenken voor mezelf

D'r wordt een vest aangeboden bij de GSclub, samen met wat andere ditjes en datjes. Vroege sinterklaas van maken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Protectie: cross-harnas of...?
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2006, 19:14 »
nu kom ik wel eens bij de gsclub, maar ik zie geen veststaan bij vraag en aanbod. Ben ik nou zo slecht zient of ga jij wat doen wat ik niet weet?