Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")  (gelezen 4135 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #15 Gepost op: 25-08-2006, 12:29 »
Naast grond heb je ook een startkapitaal nodig en uithoudingsvermogen. Als je zoiets wil dan ga je de molen in van bestemmingsplannen, bezwaarprocedures etc... Op zich denk ik dat het in het oosten van het land nog wel te doen zou zijn. Daar is nog een aardige basis voor motorcross en enduro. Kijk Bilstain en ook het Enduropark van BMW geven aan dat het mogelijk is. Trouwens in Gelderland waren ze bezig met een stuk zandgrond. Geloof dat gemeente e.d. er niet afwijzend tegenover stonden, maar dan is er altijd wel een provincie of rijk hufter die zich er weer tegenaan gaat bemoeien.

Wat dat betreft is het net zo als het straatracen: er liggen her en der strips asfalt die daarvoor best bruikbaar zouden zijn, dan hebben die mensen een legale mogelijkheid voor hun hobby. Maar nee, dan komen de azijnzeikers en milieu fundamentalisten weer mauwen.

Wellicht dat je voor zo'n enduropark net over de grens zou moeten kijken in Duitsland. Of wellicht dat een oude mergelgroeve in Limburg een mogelijkheid is.

Hou rekening dat je als beheerder ook gezeik krijgt met de rijders: Alleen maar legale uitlaten (<92dB) en afhankelijk van de ondergrond ook gaat stellen dat alleen FIM/DOT banden toegstaan zijn, zodat de boel rijdbaar blijft en niet helemaal stuk gereden wordt. Dat zal je niet altijd in dank worden afgenomen ;)
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #16 Gepost op: 25-08-2006, 12:43 »
Jongens, wat zitten jullie nou allemaal 'moeilijk-moeilijk' te doen?! Er zijn altijd 100.000+ redenen te verzinninen om iets niet te ondernemen en maar één om het wel te doen. Wat weegt er nou zwaarder?  ::)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #17 Gepost op: 25-08-2006, 13:24 »
Wijze woorden!

Maar ik hoop ook vurig dat Amstedam en Almere groen licht krijgen voor de Dubbelstad- en andere uitbreidingsplannen. Dan blijven ze daar nog wel tot 2030 bouwen denk ik, met ruim voldoende bouwterreinen voor een zaterdagochtend en woensdagavond :D
Gratis en relatief om de hoek.


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #18 Gepost op: 25-08-2006, 15:00 »
Wat dat betreft is het net zo als het straatracen: er liggen her en der strips asfalt die daarvoor best bruikbaar zouden zijn, dan hebben die mensen een legale mogelijkheid voor hun hobby. Maar nee, dan komen de gristelijke azijnzeikers en milieu fundamentalisten weer mauwen.

 ??? :(

Zullen we het vriendelijk houden op ons forum? Dat omwonenden bezwaar hebben tegen straatracers en motorcrossers kan ik me goed voorstellen. Ik zou ook bezwaar aanteken. Maar dat heeft niets met Christen zijn te maken. Als je een punt wil maken moet je goede argumenten geven, en niet op deze manier mensen gaan beledigen.

Dank u ...
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #19 Gepost op: 25-08-2006, 15:17 »
Sorry, was zo niet bedoeld... zal post editten

Ik snap best dat omwonende klagen, maar ik zie ook dat er in uithoeken circuits zijn gebouwd en vervolgens hebben gemeentes er van alles tegenaan lopen te bouwen (b.v. Zandvoort en Assen). Ik denk dat er best een plek in Nederland te vinden is waar we, houdend aan o.a. geluidsregels wel degelijk onze hobby zouden kunnen uitoefenen. Zeker als je de tijden dat er gereden wordt beperkt (b.v. niet na 6 uur in de avond en niet voor 10 uur in de ochtend). Vervolgens om het stuk grond een dikke bomenrij met dichte lage begroeing en je hebt een forse geluidsdemping.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #20 Gepost op: 25-08-2006, 15:43 »
Dank je wel Snarf.  :)
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #21 Gepost op: 25-08-2006, 20:36 »
Maar wellicht zijn er ergens baggerspecie depots of vuilstorts die ver van de bewoonde wereld liggen en hiervoor gebruikt kunnen worden. Goed aanplanten en we hebben een eigen Bilstain. Camping erbij. Goed voor de plaatselijke economie....

Maar ik ben vast niet de enige die dit bedenkt..... :-X

Ik heb daar een jaar geleden ook al over zitten dromen. Zou zo'n terreintje met alles eromheen ook best wel voor mijn living willen runnen  ;) Ik had een jaartje terug al eens contact gehad met een oud collega die voor de militaire intelligence ofzoiets is gaan werken. Vroeg hem of hij iets te weten kon komen of het rijk nog van die leuke oude oefenterreinen had waar ze vanaf willen. Maar daar houden ze toch stevig aan vast.......
Buiten de problemen om het bij onze medemens acceptabel te krijgen, moet het toch ook al een heel mooi en vooral divers terrein zijn om deze/onze doelgroep tevreden te stellen. Want wat wil deze groep nou eigenlijk.......
Wat wij het liefst willen is elk weekend een leuke zelfstandige/ roadbookrit met genoeg rijvaardige uitdagingen. Een terrein als Almere is leuk voor een uurtje maar ik kom daar echt niet een 150 km voor rijden om een uurtje rondjes te rijden, dan kom ik nog eerder om weer een paar mensen te zien die ik lang niet gezien heb. Het cirquit van Valkenswaard is toch wel de tofste baan die ik in nederland heb gezien. Veel afwisselende soorten heuvels en hellingen, waar je toch al hele knappe technieken kunt oefenen. Maar het hele doel van roadbookrijden is het avontuur van het niet weten wat je allemaal tegen gaat komen en het doel om het einde te halen, met gedurende de hele dag zoveel mogelijk afwisselende en uitdagende ondergronden. Geen enkel terreintje met een paar leuke heuveltjes en wat los zand voldoet daaraan. Het is heel leuk en nuttig om aan een paar technieken te werken en misschien kan je er ook wel aan je conditie werken ofzo, maar op de een of andere manier heb ik het na een rondje altijd wel weer gezien en mis ik de afwisseling en het avontuur.

Dus wat zou zo een terrein nu moeten hebben:
Een grote put met mul zand met een aantal leuke hellingen zoals in Mecklenburg en Valkenswaard,
Een grote steengroeve met veel hellingen, kombochtjes en paadjes zoals in Hechlingen,
Singletracks door het bos met fijne boomwortels ook met een paar leuke klimmetjes en kleine rivierdoorwadingen.
De uitdagende rotsachtige hellingen voor de gevorderden zoals in Bilstain,
Maar dan het liefst ook een aantal langgestrekte kronkelende bosweggetjes of gravelwegen over kale pistes om even die wind door je helm te voelen suizen....
En dan nog elke week het terrein op een andere manier berijden, zodat je niet het idee hebt dat je continu in herhaling valt.

Hmmm, wordt toch een lastige om dat in één terrein te vinden...... Nu snap ik weer waarom ik het steeds vaker graag wat verder zoek...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #22 Gepost op: 26-08-2006, 17:36 »

 Nu snap ik weer waarom ik het steeds vaker graag wat verder zoek...


KTM komt in actie, want ook ver weg is het niet vanzelfsprekend meer.

Offroad rijden is geen misdaad
KTM INTRODUCEERT DE ORANJE POLSBAND 

KTM is een buitengewone campagne gestart om alle liefhebbers van de offroad sport te verenigen. Het symbool voor de gedeelde liefhebberij en de gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt de oranje polsband. Deze polsband is vanaf heden gratis bij elke officiële KTM-dealer te verkrijgen.

Het initiatief voor deze bijzondere KTM campagne is afkomstig van de Franse dochteronderneming van de in Oostenrijk gevestigde motorfabrikant. De reden is dat de omstandigheden voor de uitoefening van de offroadsport in Frankrijk door politieke besluitvorming ernstig zijn verslechterd. En dus werd het tijd voor een gemeenschappelijke tegenactie.

Er werd een omvangrijke advertentiecampagne gestart, waarin sterren als de voormalige ski-koning en huidige rally-rijder Luc Alphand zich openlijk uitspraken voor een verantwoordelijke opstelling ten opzichte van de offroad motorsport. Daarnaast ontstond het idee voor de oranje polsband, waarmee offroadrijders kunnen aangeven dat zij op verantwoorde wijze omgaan met de natuur.

Het aantal sympathisanten voor deze actie groeide razendsnel, overtuigd als zij waren van de duidelijke boodschap die van de gratis polsband uit gaat. De eerste 10.000 oranje armbanden waren in een mum van tijd afgegeven.

Ook in Nederland wil KTM dit opvallende, maar niet opdringerige symbool gaan toepassen om nu en in de toekomst een lans voor de terreinsport te breken. KTM en alle echte offroadfans respecteren en waarderen de natuur. Zij beoefenen hun sport alleen op de daarvoor officieel bestemde plaatsen, met in acht neming van alle geldende voorwaarden en verplichtingen, en zetten zich in voor het behoud van de natuur.

KTM maakt met de oranje polsband campagne geen onderscheid tussen rijders van verschillende motormerken. Het is immers de taak van alle offroadrijders om zich voor hun sport en voor het milieu in te zetten..De oranje KTM polsband is daarom vanaf heden voor iedereen kosteloos te verkrijgen bij elke officiële KTM-dealer, zolang de voorraad strekt.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #23 Gepost op: 26-08-2006, 19:22 »
Hmmm, wordt toch een lastige om dat in één terrein te vinden...... Nu snap ik weer waarom ik het steeds vaker graag wat verder zoek...
Gevonden!!! locatie in het hoge noorden alleen moet dat zwembad eruit!! ;)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #24 Gepost op: 26-08-2006, 20:34 »
Je moet een terrein kiezen ten oosten van een snelweg; daar wonen meestal toch al minder mensen en die zijn ook al gewend aan de herrie.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 106
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #25 Gepost op: 27-08-2006, 06:46 »
Je moet een terrein kiezen ten oosten van een snelweg; daar wonen meestal toch al minder mensen en die zijn ook al gewend aan de herrie.

ja dat klopt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #26 Gepost op: 27-08-2006, 09:50 »
Volgens mijn 'tuinman' is er ten oosten van het kruispunt A1/A6, bij Eemnes dus plenty gelegenheid om te crossen.

Hij laat er iedere dag zijn hond uit, ziet altijd crossers op vette knippenpaden.

Steve beweert dat er daar nergens legaal gereden kan worden.

Bij Soesterberg kan je ook vlak langs de snelweg op een klein terreintje crossen plus in de buurt zijn er plenty openbare zandpaden.

Bij Maarn/Doorn zijn bijna alle zandpaden nog open. De boswachter maakt alleen bezwaar tegen mensen met een open uitlaat. Collega van mij heeft een huis in Doorn en spaart legertanks (Leopards e.d.) in zijn achtertuin. Hij gaat gewoon rijden met dat soort dingen in zijn eigen buurt, zonder op verhard te komen.

Als je goed kijkt is er plenty.

Ik zou het leuk vinden om samen met iemand dat soort terreinen aan elkaar te reigen in één grote monsterrit: de rally van Utrecht o.i.d.

Je ontkomt hierbij echter niet aan 'grijsrijden'; je rijdt volledig legaal een baggerpad in en na 10 minuten kom je ergens uit bij de bewoon de wereld. Kijk je om en dan staat er een inrijverbod voor motoren en auto's.

Mijn conclusie is, je mocht er toch al niet komen, maar als je er een rit organiseert, dan hebben de rijders een legaal excuus om daar te zijn omdat de bebording fout is. Dit voorkomt uiteraard géén bekeuring en zal waarschijnlijk als gevolg hebben dat er over een maand een bord op de juiste plek staat.

Voor mijn gevoel verliezen we daar dus niets mee, maar winnen we een paar leuke momenten.

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #27 Gepost op: 27-08-2006, 10:54 »
Wellicht moet je juist niet een grote rit organiseren met 50 deelnemers of zo, maar met kleine groepjes dat soort ritten rijden. Als je daar een rit uitzet en daar denderd een groot club overheen... weet niet of dat slim is.

Denk dat dat ook het dilemma is: met kleine groepjes rijden, proberen overlast te beperken en hopen dat we zo lang mogelijk mogen doorrijden, of nu zo veel mogelijk genieten en accepteren dat het over een paar jaar nagenoeg onmogelijk is. Zelf neig ik meer naar de eerste optie en gewoon met legale uitlaten.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #28 Gepost op: 28-08-2006, 17:01 »
Dus wat zou zo een terrein nu moeten hebben:
Een grote put met mul zand met een aantal leuke hellingen zoals in Mecklenburg en Valkenswaard,
Een grote steengroeve met veel hellingen, kombochtjes en paadjes zoals in Hechlingen,
Singletracks door het bos met fijne boomwortels ook met een paar leuke klimmetjes en kleine rivierdoorwadingen.
De uitdagende rotsachtige hellingen voor de gevorderden zoals in Bilstain,
Maar dan het liefst ook een aantal langgestrekte kronkelende bosweggetjes of gravelwegen over kale pistes om even die wind door je helm te voelen suizen....

Knippuh, Knippuh, Knippuh  :D ::)

Bovenstaande omstandigheden zijn in de meeste ardeense ritten opgenomen.
De Transardenaisse, dan heb je het echt allemaal.
Jammer alleen dat die ritten ook al gecancelled dan wel gecastreerd worden.

Waar is die grote put met mul zand in V'waard?

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: De toekomst van allroad... (afgesplitst van "Ook voor mij oranje !")
« Reactie #29 Gepost op: 28-08-2006, 17:31 »

In hoeverre is het haalbaar om met een X aantal clubleden/ motorclubs een aantal hectare grond te pachten omdat vervolgens tot een groot enduroparc om te toveren. Entree heffen...of abonnement.....10 badenkaart
Natuurlijk moet men rekening houden met bestemmingsplannen en milieueisen. Maar wellicht zijn er ergens baggerspecie depots of vuilstorts die ver van de bewoonde wereld liggen en hiervoor gebruikt kunnen worden. Goed aanplanten en we hebben een eigen Bilstain. Camping erbij. Goed voor de plaatselijke economie....
Voor de aardigheid kun je je oor te hoor leggen bij de motor-cross verenigingen van Noord-Holland. Als je dat hoort, dan vergaat je al snel de lust en energie om een enduropark op te zetten. Ook in NH is er een ondernemer geweest die een cross/enduro/outdoor activiteitencentrum wilde beginnen om het probleem van cross lokaties in NH op te lossen. Het moest in de wieringermeer komen (inwoners 5?), maar het lukt niet. (vandaar ook de wildcross acties van vorig jaar!!)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!