Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Elec probleem XT600e/ kan op slot.  (gelezen 3315 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Tiger 900 '96 (E) Futura '04 (NL)
  • *****
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #15 Gepost op: 25-06-2017, 19:37 »
Heb je de massakabel wel eens gecheckt op roest en zo.
"You wouldn't be riding a motorcycle if you weren't an optimist." "My favorite bikes are always the ones that everyone likes, but no one buys".

Offline member

  • *
  • toys for boys
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #16 Gepost op: 25-06-2017, 21:40 »
Het klinkt misschien heel stom, maar als de startmotor nog werkt en je na het starten bijna geen stroom meer hebt? Dan kan de startmotor ook versleten zijn, dan gaat het ampere omlaag en de spanning omhoog, hierdoor gaat je accu stuk. Het hoeft niet, maar is wel een goede kanshebber.

Offline member

  • *****
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #17 Gepost op: 25-06-2017, 21:56 »
...dan gaat het ampere omlaag en de spanning omhoog, hierdoor gaat je accu stuk....

Leg uit...andersom begrijp ik ::)

Groet, Jan

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Wilskracht boven pijn.
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #18 Gepost op: 25-06-2017, 22:00 »
Heb je de massakabel wel eens gecheckt op roest en zo.

Voor de rit, helemaal schoon gemaakt.

Post Merge: 25-06-2017, 22:00
Leg uit...andersom begrijp ik ::)

Groet, Jan

Die begrijp ik al helemaal niet

Offline member

  • *****
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #19 Gepost op: 25-06-2017, 22:06 »
Voor de rit, helemaal schoon gemaakt.

Post Merge: 25-06-2017, 22:00
Die begrijp ik al helemaal niet

Ale er een defect in de startmotor zou zijn is het logisch dat deze meer stroom (ampere) gaat vragen.
Hierdoor zal de spanning (volt) wat inzakken omdat de bron (accu) een bepaald maximaal vermogen kan leveren.

Andersom, dus de spanning gaat omhoog tot boven de bron(accu) spanning zal niet gebeuren.

Groet, Jan

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Wilskracht boven pijn.
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #20 Gepost op: 25-06-2017, 22:11 »
Maar de startmotor is toch defect, waarom vraagt hij dan meer stroom.
kapot is kapot toch, maar hij start gewoon, als hij zin heeft.

Post Merge: 25-06-2017, 22:12
Heb je de massakabel wel eens gecheckt op roest en zo.

Zo ver ik zie heeft hij er twee, deze zijn schoon gemaakt.

Offline member

  • *****
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #21 Gepost op: 25-06-2017, 22:16 »
Als de starter defect raakt wordt de interne weerstand hoger.
Daardoor wordt de spanningsval in de starter hoger en gaat deze meer stroom vragen om hetzelfde vermogen te kunnen leveren.

Groet, Jan

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • XL600V, TT600R, 2x KL250 in bananendozen
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #22 Gepost op: 26-06-2017, 12:23 »
Controleer eerst de knopjes (dodeman/startknop). Uitelkaar halen en schoonmaken. Snelle oplossing kan zijn helemaal volspuiten met wd40.  Het is maar een idee maar rare problemen kunnen bij de knopjes vandaan komen.

Het klinkt een beetje als stroom die weglekt, soms wel, soms niet opladen vd accu. Electrische problemen zijn nooooooooit makkelijk!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • *
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #23 Gepost op: 28-06-2017, 19:34 »
Mijn eerste ingeving (als ik de reacties niet gelezen zou hebben) zou zijn accupool deels los. Maar je hebt de accu los gehad lees ik?

Leg voor de zekerheid even een extra draad met twee oogjes van de min naar een goed kaal punt met aarde.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Wilskracht boven pijn.
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #24 Gepost op: 18-08-2017, 17:05 »
Zo, he he ff tijd genomen om de motor door te meten.
Mijn maat had een goede Multi meter dus voor het race fietsen aan die XT werken

Accu geeft 12.6 volt aan tijdens het draaien van de motor, hij starte overigens gewoon.
De accu heeft vanaf de MS1000 op de accu lader gestaan.
Accu is nieuw.
Wat moet de spanning zijn bij een XT als hij loopt, ergens 13 volt oid.

Ik denk dat we de dynamo uit moeten bouwen en ff nameten.
Kijken wat dit gaat worden, en kijken naar een andere.

Offline member

  • *****
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #25 Gepost op: 19-08-2017, 16:05 »
Laadspanning bij verhoogd stationair zou rond de 14,4 moeten liggen, 12,6v is de rustspanning van je accu.
Lijkt op een defecte spanningsregelaar.
Heeft de xt600e een losse spanningsregelaar?

Groet, Jan

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Wilskracht boven pijn.
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #26 Gepost op: 20-08-2017, 14:05 »
Ja, wat moet de waarde daarvan zijn.

Offline member

  • *****
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #27 Gepost op: 20-08-2017, 20:35 »
Deze gaat eerder stuk dan de dynamo.

Even meten op de drie ingaande (gele?) dynamo draden.
Met draaiende motor moet hier een wisselspanning op staan van 50-80volt.

Ook kun je met stilstaande motor en losgekoppelde spanningsregelaar de drie dynamo draden meten op onderlinge weerstand. Dit hoort ongeveer 1 Ohm te zijn tov elkaar en geen kontakt met de massa van het blok.

Precieze waarden weet ik niet want ik heb geen gegevens van deze motor, maar is vrij algemeen.

Groet, Jan

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Wilskracht boven pijn.
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #28 Gepost op: 21-08-2017, 20:21 »
Tankxxxxx Woensdag ff doen.

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Wilskracht boven pijn.
Re: Elec probleem XT600e
« Reactie #29 Gepost op: 11-09-2017, 17:34 »
Tijd, tijd ,tijd, drama.

Ok, een spannings regelaar doormeten.
Wat zijn de waardes.




banner