Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 950 ADV mods  (gelezen 3236 keer)

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #30 Gepost op: 06-05-2018, 16:03 »
Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om wat afstellingen en testjes te doen.

-Naald terug gezet naar standaard positie 2.
-Idle air jets vervangen van 80 naar 100... maar dat werkte niet.. veeeeeeeeeel te arm net voorbij stationair. (17 a/f en misfires) dus de 80 er weer in.

Gaan rijden en het volgende geconstateerd:
-13:1 a/f stationair
-Vanaf net voorbij stationair tot 8000rpm cruizend zonder gas bij te geven 15-16 a/f.. !
-Klein beetje gas bij geeft direct ergens rond de 13-14 a/f. In lage versnellingen zelfs kortstondig 11.5-12:1.
-Volgas in de eerste vijf versnellingen 12.8-13.5 a/f
-Volgas in de zes vanaf 130kmh 13.8-14.2 a/f.... had iets rijker gemogen, je hebt iets meer koppel met een iets rijker mengsel maar dit werkt ook.

Dichter bij een goede combi tussen prestaties en brandstof besparing zal moeilijk worden denk ik... dus ik laat het hierbij.
Hij staat nu echt op het randje van inhouden/stottertjes door te arm.... :D
Dus mijn uiteindelijke afstelling is:



-CO-schroef 2.5 slagen uit.
-ACV air jet = 50 (stock idle air jet) werkt uitstekend tegen deceleratie knallen van de uitlaat)
-Idle air jet = 80 (stock ACV air jet)
-Main air jet = 40 (stock)
-Pilot jets = 38
-Main jets 178, 182
-Needle @ pos 2 (stock)


Wat dus wel goed zal werken bij de gasnaald op rijkere posities, is een "iets grotere" idle air jet. Daarmee maak je het ondergebied armer bij kleine gashendel openingen. Mocht ik hem weer op positie drie willen, dan zou ik dit combineren met een #84 idle air jet.

Ride the world!

Offline member

  • *****
  • CB500X; FE570; 950SE
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #31 Gepost op: 06-05-2018, 19:16 »
Maar vandaag was het warm, mag je in oktober weer aan de slag :). Kan je hem niet stationair en tot halfgas arm hebben voor mooi verbruik of denk je dat je dan ook al risicos loopt?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #32 Gepost op: 06-05-2018, 20:10 »
Ahaha, ik dacht hetzelfde...
Lijkt wel eeb 2takt die voor zomer en winter een andere sproeierbezetting nodig heeft. :D

Groet, Jan

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #33 Gepost op: 06-05-2018, 22:51 »
Goede info zeg! Heb je de vlotterhoogte nog veranderd of heb je die op 3.5mm laten staan?

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #34 Gepost op: 07-05-2018, 00:08 »
Goede info zeg! Heb je de vlotterhoogte nog veranderd of heb je die op 3.5mm laten staan?


Ik heb 1 van de vlotters gecorrigeerd naar de standaard waarde..de andere stond goed.

Nou, net vanuit 't Oosten even op en neer naar Rotterdam geweest om het weekend af te sluiten met pils en BBQ bij wat vrienden..

249km gereden, waarvan ongeveer 220km op de snelweg was met 140-150km/u en best wel wat keren het gas vol open gehad.
Ik heb 14.6 liter euro95 verbruikt.... dus dat is...... 1:17 !!
Not bad!!!!!  8)

Als ik echt met 0.5mm gas opening rij met 20km/u... dan geeft hij 1x in de zoveel tijd een "PUH" door het luchtfilter en loopt hij 16:1.... dat zijn waarschijnlijk mijn schrale #38 stationair sproeiers.. maar ik laat het voorlopig maar lekker zo.

Voluit in de 6e versnelling gaf hij nu ook netjes 12.5-13 a/f dus dat lijkt ook goed.

En het zal wel meevallen in de herfst hoor... het is geen 1 cylinder tweetakt.. (dan was hij waarschijnlijk vastgelopen op de a15)  :D

Ik ben er happy mee zo!
Deze week noppenschoenen eronder en dan is de 950 voorlopig weer klaar...

De wideband ook maar even overzetten op mijn xr650r, zodat ik die ook netjes kan afstellen voor de Italie/spanje TET.  :P

Post Merge: 07-05-2018, 10:39





De #50 air jet in plaats van de #80 air jet op het ACV circuit kan wel verschil gaan uitmaken in brandstof verbruik met offroaden en bochten rijden.
Dit circuit wordt gebruikt bij gas dicht draaien, en verrijkt de boel dus zodat je uitlaat niet gaat ploffen.

Met mijn leovince uitlaat knalde hij een beetje met de standaard #80 luchtsproeier. Dat is nu weg.

Maar dus in principe wel 2x zo rijk bij gas dicht...  ;)




Post Merge: 07-05-2018, 11:18


Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #35 Gepost op: 07-05-2018, 14:01 »
Nice, waar heb je de sproeiers besteld en weet je de nr's misschien? De lokale KrenTeMik dealer kon ze niet vinden in de computer ::)

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #36 Gepost op: 08-05-2018, 19:58 »
Hey Bram,

Frankmxparts heeft ze.. 5 euro p/st o.i.d.
950 keihin CVRD 43 carb hoofdsproeiers (rond) = keihin fcr "main air jet"
Stationair sproeiers moet je om vragen, heeft ie ook maar staan niet op de site..
Luchtsproeiers voor de cvrd staan in de ktm partsfinder in de webwinkel van muldersmotoren. (Alle oem ktm onderdelen trouwens).

In principe hoef je wanneer je het luchtfilter en de uitlaat doet, alleen maar de grotere hoofdsproeiers en evt. nr 40 stationair sproeiers te bestellen. (Ik heb 38 maar 40 is misschien nét perfect)
De acv air jet en idle air jet kun je onderling uitwisselen als je uitlaat ploft met remmen. (Daardoor verbruik je wel weer iets meer brandstof met afremmen op de motor)  ;)

Naald dus lekker standaard op pos.2 laten staan.  8)
Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #37 Gepost op: 08-05-2018, 20:03 »
Super, ik ga er achteraan! Uitlaatjes zaten er al onder, ITG filter en de griekse baseplate heb ik van de week besteld. Ben reuze benieuwd! 1:17 heb ik nooit gehaald, Mooi bijeffect van een goede afstelling.

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #38 Gepost op: 08-05-2018, 20:29 »
Super, ik ga er achteraan! Uitlaatjes zaten er al onder, ITG filter en de griekse baseplate heb ik van de week besteld. Ben reuze benieuwd! 1:17 heb ik nooit gehaald, Mooi bijeffect van een goede afstelling.

Ik haalde eerder met "binnendoor weggetjes" nog maar 1:12-1:13 na de wijzigingen en de naald op 3, grotere hoofdsproeiers en standaard #42 stationair sproeiers.

Maar nu dus op de snelweg met constant 150km/u dus 1:17 met deze afstelling. :-) stond er ook van te kijken want ik had best wel door gereden. ;D

Er is ook een griek die met clip positie 1.5 icm standaard stationair sproeiers en dezelfde hoofdsproeiers als ik rijdt na dezelfde modificaties.
Dat kan dus waarschijnlijk ook nog. :-)

Succes en laat maar weten hoe de boel loopt straks. 
Ride the world!

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #39 Gepost op: 15-05-2018, 10:57 »
Ik heb nog een stel #70 luchtsproeiers besteld. (gemakkelijk uit te wisselen  8) )

Reden is dat hij net voorbij stationair (met 1mm gas en 30km/u) net op het randje te arm is (beetje hakkelig, af en toe een "PUH" door het luchtfilter)

En dat ik op dit moment de luchtsproeiers heb omgedraaid (de #50 idle air jet op de plek van de #80 ACV air jet en visa versa).
Dat helpt prima tegen het ploffen van de uitlaat omdat daardoor je mengsel tijdens deceleratie op de motor rijker wordt (de kleinere #50 air jet in het ACV kanaal verrijkt het mengsel meer)... maar bij veelvuldig gas open-dicht krijg je hierdoor theoretisch weer wat meer brandstof verbruik.

Dus ik ga nog eens kijken wat hij doet met #70 luchtsproeiers in het ACV circuit en de standaard #50 idle air jet. 
Aanname is dat dat dan die schrale piek net voorbij stationair moeten verhelpen en mogelijk ook het ploffen voldoende tegen gaat.

Ik rapporteer van het weekend het resultaat. ;-)
Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #40 Gepost op: 15-05-2018, 16:38 »
Ha Ilja,

ben benieuwd hou de #70 bevalt. Heb 'm ook besteld samen met de 178, 182 en 2 pilot jets #40. Ze zijn binnen maar ik denk dat er 2 te groot zijn qua schroefrdraad. Ze zijn allemaal M5 behalve de pilot jet #40 die is M6.  ::)

0835-0048 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor
 - Size: 178
0835-0050 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor
 - Size: 182
1074-0003 Pilot jet / Keihin PWK PWM PE PJ carburetor
 - Size: 40
0835-0005 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor
 - Size: 70

Welke heb ik nou verkeerd besteld?  :o Heb 'm nog niet opengehad want alles is binnen behalve de baseplate.

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #41 Gepost op: 15-05-2018, 17:12 »
Ha Ilja,

ben benieuwd hou de #70 bevalt. Heb 'm ook besteld samen met de 178, 182 en 2 pilot jets #40. Ze zijn binnen maar ik denk dat er 2 te groot zijn qua schroefrdraad. Ze zijn allemaal M5 behalve de pilot jet #40 die is M6.  ::)

0835-0048 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor
 - Size: 178
0835-0050 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor
 - Size: 182
1074-0003 Pilot jet / Keihin PWK PWM PE PJ carburetor
 - Size: 40
0835-0005 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor
 - Size: 70

Welke heb ik nou verkeerd besteld?  :o Heb 'm nog niet opengehad want alles is binnen behalve de baseplate.

0835-0048 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor  - Size: 178
Is correct!

0835-0050 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor  - Size: 182
Is correct!
 - 1074-0003 Pilot jet / Keihin PWK PWM PE PJ carburetor  - Size: 40 -
Is niet correct! De stationair sproeiers van de ktm 950 (Keihin CVRD 43) zijn anders.
Ze lijken erop maar de draad is kleiner. Je moet FrankMX hier echt om vragen per mail.
0835-0005 Main air jet & starter jet / Keihin FCR (MX) carburetor  - Size: 70
Is niet correct!, de lucht sproeiers van de Keihin CVRD 43 zijn kleiner.

Dus:
-Keihin FCR main air jets zijn identiek aan Keihin CVRD hoofdsproeiers
-Stationair sproeiers zijn er alleen specifiek voor de CVRD, te krijgen (via FrankMX op verzoek).
-Luchtsproeiers zijn specifiek voor de CVRD, te krijgen via mulders motoren of ook via FrankMX op verzoek. ( https://webshop.muldersmotoren.nl/nl/rhc-partstream?arilangcode=nl#/KTM/950_Adventure_Engine_-_2005/Carburetor_Keihin_CVRD_43/1M05110005/05110025/y )


Ik verwacht dat je niets hoeft te doen aan je luchtsproeiers... dus alleen je hoofdsproeiers en stationair sproeiers uitwisselen.
Als je uitlaat teveel klappert bij gas dicht, kun je de ACV air jet verkleinen ( van #80 naar #70) of de Idle air jet (#50) en ACV air jet (#80) omwisselen... dan veranderd er verder niets, enkel bij gas dicht rijker.

Je moet elke sproeier ook 2x hebben he? (twee cylinders = twee carburateurs)
Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #42 Gepost op: 16-05-2018, 19:10 »
Thanks! Heb Frank net een mailtje gestuurd. Had inderdaad voor de beide carburateurs besteld.  ;)

Offline member

Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #43 Gepost op: 19-05-2018, 15:30 »
Gisteravond de #80 air jets verkleind naar #70, en deze op de plek van de ACV air jet gezet.
De idle air jet is nu weer de standaard #50.


CO-schroeven moesten bijgesteld worden naar 2-2.5 rotaties uit om weer stationair op 13-13.5:1 uit te komen.
Verder loopt hij nu met 30km/u ook prima... kan weer als een grasmaaier stationair rondploffen.

Wel iets meer "rambadabambam-bam" bij deceleratie maar zeker geen harde knallen ofzo.

Eerder had ik dus de ACV-air jet en de Idle-air jet omgewisseld... dan blijft je stationair mengsel hetzelfde alleen bij remmen op de motor trekt hij de lucht enkel over de ACV air jet.
Wanneer deze kleiner is, is je deceleratie mengsel dus iets rijker -> geen geknal maar iets meer verbruik. (het zou kunnen dat dit verwaarloosbaar is... )

Hij staat nu prima afgesteld en de wideband kan er eindgelijk weer vanaf.  8) 

Uiteindelijk is het dus geworden:


-CO-schroef 2.5 slagen uit.
-ACV air jet = #70 (standaard = #80)
-Idle air jet = #50 (standaard)
-Main air jet = 40 (standaard)
-Pilot jets = 38
-Main jets 178, 182
-Needle @ pos 2 (Standaard)

Best dicht bij de originele afstelling dus, alleen met name veel grotere hoofdsproeiers.

Stationair : 13-13.5 a/f.
Cruize: 15-15.5 a/f.
Alle andere gas standen: 12.5-13.5 a/f.

Tijd om te rijden...!  8)
Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: KTM 950 ADV mods
« Reactie #44 Gepost op: 31-05-2018, 00:03 »
Wat een vette setup is dit zeg! Vandaag eindelijk de boel kunnen testen, komende dagen nog veel meer!Het flinke geluid is wel even wennen maar echt mega uber geil!Wat een kanon is het toch.

Heb de settings van Ilja 1 op 1 overgenomen, alleen de pilot jet is nu nog een maatje groter (40 ipv 38)

En hierbij ook een compliment voor Frank MX shop, wat een super service! Echt een aanrader.

groetjes


Advertentie: