Ik begrijp je standpunt Dabit. Helaas moeten we het er nog mee doen. Ik ga ervan uit dat ook de medewerkers van de meldkamers graag een inhaalslag zien in de mogelijkheden.
Ik neem aan dat de medewerkers in de meldkamer toegang hebben tot een internetbrowser?. Dat dekt de technische kant van het verhaal aardig.
Met één druk op een knop een mobiel kunnen "uitpijlen" zou natuurlijk nog veel mooier zijn, dan het afhankelijk zijn van het correct melden.
Met 4G/LTE in een redelijk dichtbevolkt gebied kom je een aardig eind; zendmasten doen om technische redenen aan beamforming en moeten dus redelijk accuraat weten waar de client zich bevind om de radioverbinding de goede kant op te kunnen sturen. Met 2G/3G kun je ook een aardig eind komen. Maar in dunbevolkte gebieden is het polygon wat met enige zekerheid de mogelijke lokatie afdekt aardig groot.
Magoed, als grote internationale bedrijven met de rijksoverheid een afspraak over realtime uitwisseling van die data moeten maken dan duurt dat jaren en kost dat miljoenen euros en mensuren. Vervolgens springt er halverwege het proces een waakhond of politicus bovenop, en dan begint het circus weer overnieuw. Dat is dus een moeizaam proces. Ergens kan ik er begrip voor opbrengen dat het nog niet zo ver is. Met het niet kunnen verwerken van GPS coordinaten heb ik meer moeite.
Er zijn immers nog velen onder ons die niet zo handig zijn met een mobiel of gps. Een coördinaat aflezen is voor sommigen een behoorlijke uitdaging. zeker in een stres situatie.
Beschrijven waar je bent als je uit je eigen vertrouwde buurt bent is ook een behoorlijke uitdaging, zeker in een stresssituatie.
Dan is misschien iemand door het gebruik van de apparatuur praten makkelijker; vaste instructies volgen is makkelijker in een stresssituatie dan nadenken. Heb je dat paraat voor Android, iOS en een TomTom dan heb je een redelijk deel van de situaties afgedekt. Waar hebben we het dan over? Een dagdeel cursus oid? Lijkt me een koopje.
En uiteindelijk is het geen one size fits all oplossing, maar gewoon een extra instrument voor de mensen in de meldkamer. De technologie is gangbaar en een redelijk deel van de bevolking is in staat om met een stappenplan resultaten te krijgen. Verbazingwekkend dat een groep professionals waarvoor antwoord op de vragen 'Wat is er precies aan de hand?' en 'Waar bent U precies?' zo belangrijk is dat instrument niet kunnen gebruiken.
Even voor de duidelijkheid: dat ik het persoonlijk verbazingwekkend vind wil niet zeggen dat ik geen diep respect heb voor de mensen achter de telefoon op de alarmcentrale..