Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat is hier het nut van? Carb vraag  (gelezen 775 keer)

Offline member

  • *
  • Offroad in Slowakije
Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Gepost op: 25-05-2018, 21:48 »
Hoi!


Ik ben mijn oude motor helemaal aan het opknappen, en omdat de benzinekraan (kraantje #1 op foto) blijft lopen, hoe die ook staat, heb ik een nieuwe (kraantje #2 op foto) besteld voor mijn motor (Suzuki DR250S 1991). Toen ik uiteindelijk mijn motor tevoorschijn toverde bleek deze een ander kraantje te hebben, met een tweede slangetje eraan die naar de bovenkant van mijn carburateur liep (zie fotos). Onder het pinnetje waar het slangetje op bevestigd zit op de carburateur zit een gat/deukje, dat nergens heen leidt. In mijn clymer werkplaatshandboek en op internet kan ik nergens iets vinden over dit gat/deze slang.


Hopelijk kunnen jullie mij helpen.


1. Wat is hier het nut van?
2. Kan het zijn dat de slang helemaal niet op de goede plek zit?
3. Zou er in dat deukje/gat geen rubbertje moeten zitten als de slang wel degelijk naar de goede plek lijkt, i.v.m. afdichting?


Ik heb zo goed mogelijk fotos gemaakt voor jullie. Hopelijk weet iemand hier meer van.  ;D


P.S. Carburateur = Mikuni BST 33SS



http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/kdHv - Kraantje #1
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/kwIh - Achterkant kraantje #1
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/kmqn - Binnenkant kraantje #1
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/k2z9 - Bevestiging kraantje #1 naar carburateur
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/ksVe - Bevestigingpunt carburateur zonder slangetje
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/k7nB - Binnenkant carburateur, hier is het gat te zien.
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/kLol - Kraantje #2


Offline member

  • *****
  • Ride a slow bike fast not a fast bike slow.
Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2018, 06:22 »
Vacuum slang, als je motor start en loopt gaat er benzine stromen.
Membraan kapot achter het vierkante dekseltje dan loopt de benzine overal heen.
Gewoon normale kraan zoeken die past of pas maken.
Die kraan die jij hebt geeft dus alleen reservestand.
More than two strokes is a wank.

Offline member

  • *
  • Offroad in Slowakije
Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2018, 07:32 »
Vacuum slang, als je motor start en loopt gaat er benzine stromen.
Membraan kapot achter het vierkante dekseltje dan loopt de benzine overal heen.
Gewoon normale kraan zoeken die past of pas maken.
Die kraan die jij hebt geeft wellicht alleen een reservestand.


Gek dat dat nodig is. Mijn KTM heeft enkel een slangetje van tank naar carb en die werkt prima. Zijn kraantjes met vacuum slang NODIG op carburateurs zonder acceleratie pomp? Zou hem graag vervangen met kraantje #2. Zou dit werken of is dit een no-go? ;D En kraantje #2 heeft gewoon 3 standen.

Post Merge: 26-05-2018, 07:56
Ik heb al een filmpje gevonden, waarmee ik vacuum petcock naar manual kan omzetten. Bedankt allemaal.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Tiger 900 '96 (E) Futura '04 (NL) Samurai '91 (E)
  • *****
Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2018, 08:25 »
Vacuum of een pompje zijn alleen nodig voor het deel benzine dat lager staat dan je carb. Alles erboven stroomt vanzelf ("communicerende vaten") door het verschil in hoogte.
Dat kan per type motor verschillen dus vandaar dat sommige het niet hebben.
"You wouldn't be riding a motorcycle if you weren't an optimist." "My favorite bikes are always the ones that everyone likes, but no one buys".

Offline member

  • *****
  • Ride a slow bike fast not a fast bike slow.
Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2018, 10:40 »
Dat membraan in die kraan is geen pomp.
Tis een automatische afsluiter, je kan dus niet vergeten je kraan dicht te zetten.
Hebben de mannen en Japan verder geperfectioneerd ergens jaren 80 zat dat op veel luxe brommers.
More than two strokes is a wank.

Offline member

Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #5 Gepost op: 28-05-2018, 10:50 »
Zit ook op mijn DR650SE en heeft 3 standen. Als de carbs "droog" staan door te lang niet rijden zet ik hem op de PRE stand. Zodra hij loopt naar ON en de derde is de reserve stand.

Offline member

  • *****
  • In order to go faster - go slower
Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #6 Gepost op: 28-05-2018, 12:12 »

1. Wat is hier het nut van?


Is het niet zo dat zodra de motor op zijn kant ligt dat bij deze set-up de brandstofstroom onderbroken wordt, lees dat de overflow tubes stoppen met benzine dumpen in moeder natuur?

Offline member

Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #7 Gepost op: 28-05-2018, 12:46 »
Wat leuk, een DR 250!
Moet ik ook maar weer eens mee aan de gang....
Zo'n membraan kraantje is inderdaad een milieu/ veiligheid dingetje.
Zodra de motor niet meer loopt, gaat de kraan dicht.
Op een off road niet echt noodzakelijk, omdat je die niet als nonchalante forens gebruikt, toch? ;-)
Als je nog onderdelen nodig hebt; ik heb er 3 en een half...
Wil er ooit in ieder geval 1 weer opbouwen.


mvg,


Arne

Meer schik op een oud brik!
'04 TE450, '82 DR250S,
'90 14"SyncroT3

Offline member

Re: Wat is hier het nut van? Carb vraag
« Reactie #8 Gepost op: 29-05-2018, 21:16 »
Is het niet zo dat zodra de motor op zijn kant ligt dat bij deze set-up de brandstofstroom onderbroken wordt, lees dat de overflow tubes stoppen met benzine dumpen in moeder natuur?


Dat ook ja, tenminste, als hij afslaat.


Motor uit => vacuum weg => benzinekraan dicht.


Wat er dan nog uit de slangetjes loopt kan nooit veel zijn.


Mijn DR had toen ik hem een paar jaar geleden kocht ook nog een of ander dingetje in de overloop/beluchting van de tank zitten die deze afsluit als je brommer op zijn kant ligt. Goed voor het miljeu.


Advertentie: