Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Adventure 950S / 990R vering verhogen naar 300mm  (gelezen 1125 keer)

Offline member

Adventure 950S / 990R vering verhogen naar 300mm
« Gepost op: 31-07-2018, 09:32 »
Dit was een "gezocht topic" maar uiteindelijk is er aardig wat nuttige informatie in gekomen tbv het modifieren van ktm 950/990 adv / SE vering naar 300mm.  ;)
Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2018, 12:10 »
Let wel op dat er ook verschil in veerweg is tussen een 990R en een 990R ;) Verschilt per bouwjaar.


Voor de volledigheid:

Adventure Suspension Travel:
2003-04: 9.0" (230mm) - "S" 10.4" (265mm)
2005-06: 8.3" (210mm) - "S" 9.65" (245mm)
2007-08: 8.3" (210mm) - "S" 10.4" (265mm)
2009-10: 8.3" (210mm) - "R" 10.4" (265mm)
2011-12: 8.3" (210mm) - "R" 9.76" (248mm)
KTM 990 Adventure R

Offline member

Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2018, 12:22 »
Let wel op dat er ook verschil in veerweg is tussen een 990R en een 990R ;) Verschilt per bouwjaar.


Voor de volledigheid:

Adventure Suspension Travel:
2003-04: 9.0" (230mm) - "S" 10.4" (265mm)
2005-06: 8.3" (210mm) - "S" 9.65" (245mm)
2007-08: 8.3" (210mm) - "S" 10.4" (265mm)
2009-10: 8.3" (210mm) - "R" 10.4" (265mm)
2011-12: 8.3" (210mm) - "R" 9.76" (248mm)

Oh thanks.... flink verschil zeg!
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2018, 07:48 »
Ik heb mijn voorkant laten verbouwen naar 300mm veerweg (andere veren en spindel). En nu bezig met een 2008 ADV shock om hier het maximale uit te halen, dat zal iets van 275mm veerweg zijn. Achter is het alleen de rebound shim verwijderen en een bijpassende veer zoeken. Dat valt trouwens niet mee. Ik wil een 130N/mm met een lengte van ongeveer 265mm. Is een KTM onderdeel van €140-175 en tot nu toe nergens anders gevonden.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2018, 16:28 »
Ik heb mijn voorkant laten verbouwen naar 300mm veerweg (andere veren en spindel). En nu bezig met een 2008 ADV shock om hier het maximale uit te halen, dat zal iets van 275mm veerweg zijn. Achter is het alleen de rebound shim verwijderen en een bijpassende veer zoeken. Dat valt trouwens niet mee. Ik wil een 130N/mm met een lengte van ongeveer 265mm. Is een KTM onderdeel van €140-175 en tot nu toe nergens anders gevonden.

Ohh, ik geloof dat de SE sowieso standaard al een hogere veerweg heeft toch?

Waarom van 300 terug naar 275? Of bedoel je de achterveer naar 275?
Meen trouwens dat met de adventures bijna niemand 300mm voor heeft dmv andere vorken, omdat vaak de alu poten dan korter zijn waardoor je ook minder grondspeling krijgt bij volledig benutten van de veerweg. Zag dat op een fotootje met exc vorkpoten en adv vorkpoten naast elkaar.

Maar opzich wil ik hem ook weer niet te hoog hebben... dan donder je om wanneer je een keer op een steen of boomstam staat te klooien.  ;D

Ride the world!

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #5 Gepost op: 03-08-2018, 07:32 »
SE heeft voor 250 en 255mm achter. Nu heb ik 300 voor en als het goed is krijg ik iets van 275 achter. Ik gebruik achter een ADV shock omdat deze makkelijker langer te maken is en een 2e zuiger heeft voor het laatste stukje van de slag.


Die 300mm voor is een wereld van verschil, je kan veel harder door gaten. Hij wordt idd wel een stukje hoger en ik zal vast wel een keer dom omvallen. Elk voordeel heb zun nadeel.


Ik begrijp niet helemaal wat je met die beperkte grondspeling bedoeld. Helemaal ingeveerd is er namelijk niks anders aan mijn vork tov origineel. De langere veerweg krijg je door de binnenpoten verder uit te schuiven en dat veranderd niks aan de ingeveerde toestand.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #6 Gepost op: 03-08-2018, 10:21 »
SE heeft voor 250 en 255mm achter. Nu heb ik 300 voor en als het goed is krijg ik iets van 275 achter. Ik gebruik achter een ADV shock omdat deze makkelijker langer te maken is en een 2e zuiger heeft voor het laatste stukje van de slag.


Die 300mm voor is een wereld van verschil, je kan veel harder door gaten. Hij wordt idd wel een stukje hoger en ik zal vast wel een keer dom omvallen. Elk voordeel heb zun nadeel.


Ik begrijp niet helemaal wat je met die beperkte grondspeling bedoeld. Helemaal ingeveerd is er namelijk niks anders aan mijn vork tov origineel. De langere veerweg krijg je door de binnenpoten verder uit te schuiven en dat veranderd niks aan de ingeveerde toestand.

Aha!
De mensen met 300mm hebben dit meestal gerealiseerd met een EXC vork, die alu delen zijn korter. Dus daardoor is de grondspeling dan kleiner.


Als je gewoon de originele poten verder uitschuift heb je dat probleem natuurlijk niet. :)

Is de vork met 300 nog wel voldoende torsie stijf? Je schuift de poten best een eind extra uit... Klinkt verder goed..  8)

Weet je toevallig nog welke onderdelen je daarvoor hebt gebruikt? 
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #7 Gepost op: 03-08-2018, 12:25 »
Heb ik geprobeerd te vragen, langere veren (nu 5.2N/mm) en spindels. Ik weet nog steeds niet wat ze met deze laatste bedoelde.


Nog geen extra beweging gevoeld aan de voorkant, maar misschien bergaf met bagage een ander verhaal.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #8 Gepost op: 03-08-2018, 13:01 »
Heb ik geprobeerd te vragen, langere veren (nu 5.2N/mm) en spindels. Ik weet nog steeds niet wat ze met deze laatste bedoelde.


Nog geen extra beweging gevoeld aan de voorkant, maar misschien bergaf met bagage een ander verhaal.


Spindels.... ik denk de centrale pin die van onder tot boven loopt. Misschien hebben ze er eentje van een EXC of 640 gebruikt....

Zal nog eens uitzoeken of de SE vork anders is dan de adv... anders gaat ie bij mij ook gewoon richting de 300mm... als het met jouw rijgedrag werkt, dan zal het bij mij ook wel werken.  8)

Post Merge: 03-08-2018, 13:23


Aha:

950 - pos 58




950 S verbindingsbus is langer




950 - POS 24





950 S hydr stop is korter






Dus die delen moet ik voor de 300mm uitvoering zien te vinden....  :D

Link naar JTX 950 parts fiches..

Link naar JTX 950 S parts fiches..

Post Merge: 03-08-2018, 13:36
En hier de vork van de 2006 950 Super enduro.

De hydro stop is zo te zien even lang, maar de verbindingsbus onderin is 15mm langer tov van de adventure S.  8)

Post Merge: 03-08-2018, 20:05
Hier een foto van die onderdelen:

http://www.ktm950.info/how/Farkels/adventure/suspension/05_s_conv.html
Ride the world!

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #9 Gepost op: 03-08-2018, 20:58 »
Opruimen schuur kom ik nog wat tegen.


https://link.marktplaats.nl/m1309241992
Groet Marc

Offline member

Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #10 Gepost op: 03-08-2018, 21:55 »
Opruimen schuur kom ik nog wat tegen.


https://link.marktplaats.nl/m1309241992


Dus dat is de "lange" achterveer? Ziet er kort uit zo op het oog..  :P


Weet al iets meer... bij het veranderen van de 2005 950 van niet S naar S is het slechts een kwestie van een kortere hydrostop en een langere cartridge buis.
De lengte van de vork wordt bepaald door de spindle as + de cartridge buis. Deze twee schuiven in elkaar en zorgen voor de uiterste slag. (pos 31 en 58 in de parts fiches). De spindle as zit door de hydro bus heen gestoken (spindle gaat bovenin de vorkpoot kap).
De spindle is bij beide vorken 496mm.

De 2003 adventure heeft een langere spindle van L=526mm... en daarvoor heb je dus ook iets langere veren nodig. Die had waarschijnlijk nog wat meer veerweg.

De Super enduro heeft ook de korte hydro stop, een spindle van L=501 en een cartridge buis van L=435mm.

De KTM 525 EXC vork is eigenlijk praktisch hetzelfde als de 950 adventure vork, m.u.v kortere dikke ALU vorkpoten (L=577 tov L=610 bij de adv) en die onderste cartridge buis.. die is 390mm tov 385 bij de niet-S 950 en 420mm bij de 950 S variant.
Alleen de 525 EXC heeft wel een spindle van L=551mm (en dus ook langere veren).  Dit is het onderdeel 48600409 PISTON ROD D=14 L=551 M11X1.

Dus wanneer je EXC veren + spindle gebruikt, heb je al 55mm gewonnen en dan nog de langere cartridge buis onderin de poot van +35mm geeft totaal +90mm.
210 + 90 = 300mm veerweg... jeej.

Alleen de achterveer nog even bestuderen...  :P

Mooi, zal binnenkort wel in het projecten gedeelte posten hoe het afloopt.  :D

Post Merge: 04-08-2018, 12:33

Achterveer ben ik nu ook uit:

Er zijn drie varianten achterveer met het onderlinge verschil:
225mm veer + 2x 50180402 INTERM.RING SPRING RET. H=3,5 = 232mm  (+ een niet vermelde dikke extra pre-load spacer bovenop de veer) =  2005 adv
255mm veer 2003 adv
265mm veer 2003 adv S

Intern wordt er alleen een "rebound spacer" uitgewisseld volgens de parts fiches.. de hoogtes staan ook in de parts fiches:
50180453 SHIM REBOUND H=24 05  = 2005 adv
50180401 SHIM REBOUND H16 '03 = 2003 adv
50180161 SHIM REBOUND H3 '99 = 2003 adv S


Het verschil oog-oog van 2003 adv naar adv S is slechts 13mm (verschil rebound spacers) en dit klopt ook met dit tekeningetje:
379-392mm.


De andere modellen zijn iets korter = oog-oog 372-385mm

Verschil van 372 naar 392 is de rebound spacer van 24 naar 3mm verkleinen.

De 525 EXC heeft een oog-oog lengte van 406mm (+14mm tov het hoogste adv model) , en daar lijkt het erop dat ook de spindle en de cartridge uitwisselbaar zijn met de 950 adventure achterveer.  8)


Ride the world!

Offline member

  • *****
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #11 Gepost op: 04-08-2018, 15:09 »
Goed speurwerk. Vooral dat laatste vind ik interessant. Ze hebben mij verteld dat de spacer er helemaal uit kan. Dat ga ik eerst proberen en daarna misschien een een EXC pomp kopen.
Rijdt trouwens erg goed met hoge voorkant en "lage" achterkant in mul zand. En dat heb je nu genoeg  8)


Weet je trouwens hoe dat zit meer veerlengte en maximale veerweg. Ze vertelde mij dat 215mm veer te kort is voor een slag van 100mm. Zijn daar geen vuistregels voor.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Adventure is my middle name
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #12 Gepost op: 04-08-2018, 15:35 »
HK is het daar niet mee eens. Die heeft mij ook een 225 veer geplaatst met mijn 320mm veerweg. Ongeveer 290mm in jouw frame met de lc8 pomp.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Met een honda kom je er wel, maar met de KTM ook nog eens met fun en snel!

Offline member

Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #13 Gepost op: 04-08-2018, 16:53 »
Goed speurwerk. Vooral dat laatste vind ik interessant. Ze hebben mij verteld dat de spacer er helemaal uit kan. Dat ga ik eerst proberen en daarna misschien een een EXC pomp kopen.
Rijdt trouwens erg goed met hoge voorkant en "lage" achterkant in mul zand. En dat heb je nu genoeg  8)


Weet je trouwens hoe dat zit meer veerlengte en maximale veerweg. Ze vertelde mij dat 215mm veer te kort is voor een slag van 100mm. Zijn daar geen vuistregels voor.


Oh let op, de EXC pomp past geloof ik niet. Maar dat heeft denk ik te maken met de bevestiging aan de onderzijde.. dat is een gaffel bij de exc ipv een oog.

Maar de interne spindel en de cylinder kun je dus waarschijnlijk wel gebruiken en daarmee de slag verlengen.... zo op het oog in ieder geval en het deel waar hij ingeschroefd wordt het hetzelfde part.nr als de 950..
Misschien tweedehandsje op-offeren...

Veerlengte... ja de veer mag niet blokkeren wanneer hij helemaal inveert.. dat is het doel van het rubber blok om de spindel.
Daar zijn formules voor... maar het is eigenlijk gewoon Vrije lengte-aanslag windingen - (aantal windingen x draad diameter).




In het geval van de 225 veer van de advertentie van Bo00om is het dus:
Nt=7.5
Na = 7.5 -2 = 5.5
Solid length (blokkeer lengte) = 7.5 x 15 = 112.5
Vrije lengte = 225mm (staat op de veer, neem aan dat dat de gemonteerde toestand is)
Max slag = 225 - 112.5 = 112.5mm

Maar meestal wordt er bijvoorbeeld een max aangehouden van 80% van de maximale slag vanwege plastisch vervormen.., 0.8 * 112.5 = 90mm slag....
Ride the world!

Offline member

  • *****
Re: Gezocht: Adventure 950S / 990R vering
« Reactie #14 Gepost op: 05-08-2018, 11:55 »
Mocht het iemand interesseren, ik heb 2 losse voorvork veren uit een 950adv S 2005, ENKEL de veren.






banner