Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "onze paden"  (gelezen 5557 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
"onze paden"
« Gepost op: 20-08-2018, 22:15 »
......., als er een route over loopt is hij van ons.  :-X


? tegen de route in hoort geen verkeer te komen ?  :confused:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=138530

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: "onze paden"
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2018, 08:11 »
Pure landje pik.. :D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: "onze paden"
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2018, 18:44 »
Heb ook al eens een aanvaring gehad met een MTB'er. Bleef stoer op mijn weghelft op een tweesporig onverhard pad rijden.
Totdat bleek dat ik echt niet opzij zou gaan.
Daarna was het natuurlijk schreeuwen geblazen.
Ben gekeerd en hem even staande gehouden en naar zijn uitleg gevraagd.

"Dit is een mountainbike route !"

Ja en ?

"Daar ogen alleen mtb's komen!"

Oja ? waar staat dat?

"Op die kleine plaatjes op paaltjes aan het begin en het eind"

Zijn dat verkeersborden die het andere verkeer dan verbieden ?

"Nou eh, volgens mij wel"

Volgens de wet niet. Ga lekker naar de gemeente, daar kun je het nazoeken/vragen.
Fijne dag nog !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: "onze paden"
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2018, 19:59 »
Heb ook al eens een aanvaring gehad met een MTB'er. Bleef stoer op mijn weghelft op een tweesporig onverhard pad rijden.
Totdat bleek dat ik echt niet opzij zou gaan.
Daarna was het natuurlijk schreeuwen geblazen.
Ben gekeerd en hem even staande gehouden en naar zijn uitleg gevraagd.

"Dit is een mountainbike route !"

Ja en ?

"Daar ogen alleen mtb's komen!"

Oja ? waar staat dat?

"Op die kleine plaatjes op paaltjes aan het begin en het eind"

Zijn dat verkeersborden die het andere verkeer dan verbieden ?

"Nou eh, volgens mij wel"

Volgens de wet niet. Ga lekker naar de gemeente, daar kun je het nazoeken/vragen.
Fijne dag nog !


Natuurlijk leuk om de confrontatie op te zoeken.
stel die mtb-er gaat naar de gemeente na jou/ een aanvaring en daar zit een
groene die actie onderneemt door extra politie controles af te dwingen
wie schiet daar nou wat mee op.


laat die mtb-er lekker wat mopperen geen aandacht aan besteden gewoon negeren
en lekker door rijden , wel zo makkelijk toch?


GELIJK HEBBEN EN GELIJK KRIJGEN IS NIET HET ZELFDE

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: "onze paden"
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2018, 22:11 »
 :stupid:  soms beter om maar gewoon verstandiger te zijn (niet atijd makkelijk ..  ;D )

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: "onze paden"
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2018, 23:42 »
:stupid:  soms beter om maar gewoon verstandiger te zijn (niet atijd makkelijk ..  ;D )

Vriendelijk lachen, aankijken, groeten en doorrijden... ;)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: "onze paden"
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2018, 10:25 »
Sporten in het verkeer is dus niet wijs!
Sporten op een door ambtenaren aangewezen route zou ook niet echt mijn ding zijn.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: "onze paden"
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2018, 11:10 »
Hierin de omgeving (Soesterberg) hebben ze vier nieuwe mtb routes aangelegd. zie https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl Deze zijn echt super. Hiervoor is jarenlang lobby werk en overleg aan vooraf gegaan met gemeentes, mileuorganisaties, diverse landeigenaren, etc. Daarnaast is het aanleggen een megaklus en ook het onderhouden, zeker met de droogte van de afgelopen maanden.
Als er zo gigantisch veel werk is verzet en er komen een paar enduro motoren overheen rijden dan blijft er vaak niet veel over van een dergelijk parcours en begrijp ik de frustratie.
Om op deze paden te mogen rijden is een vignet (€7,50) verplicht. Dus in die zin snap ik wel dat een MTB het als zijn pad ziet.
In een route zitten ook gedeeltes (vaak geen single tracks) die breed zijn en dus algemeen zijn of zelfs stukken asfalt. Hier is het natuurlijk logisch als je andere gebruikers tegen komt.
Omdat de routes door sommige gebruikers zeer frequent gebruikt worden ligt de snelheid hoog en daarom is het belangrijk dat er maar één kant wordt opgereden om botsingen te voorkomen. Want het is niet altijd even overzichtelijk en een remweg in het bos is lang.
Deze week werd ik op een van de routes bijvoorbeeld door een E-MTB ingehaald. Of die opgevoerd was weet ik niet maar toen ik 20km/u reed leek het wel of ik stil stond. Dit is natuurlijk een kwestie van tijd dat zoiets ook weer gescheiden gaat worden. Ik verwacht en hoop dat we toe gaan naar een E-MTB en/of volledige E-Enduro routes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: "onze paden"
« Reactie #8 Gepost op: 22-08-2018, 11:22 »
Ik verwacht en hoop dat we toe gaan naar een E-MTB en/of volledige E-Enduro routes.

Gaaf!! 8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: "onze paden"
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2018, 13:47 »
Om op deze paden te mogen rijden is een vignet (€7,50) verplicht. Dus in die zin snap ik wel dat een MTB het als zijn pad ziet.
Dan toch enkel op de stukken privégrond op die betalende route. Openbaar domein is openbaar.

Omdat de routes door sommige gebruikers zeer frequent gebruikt worden ligt de snelheid hoog en daarom is het belangrijk dat er maar één kant wordt opgereden om botsingen te voorkomen. Want het is niet altijd even overzichtelijk en een remweg in het bos is lang.
Sorry maar dit is je reinste BS.
Een MTB’er (ben er zelf ook één) moet dus géén rekening houden met andere gebruikers? Op die stukjes van de route (wie zegt er dat ik heel die route rijd en niet gewoon hier en daar wat stukjes in een zelfgecreëerde route plak?) mág je maar in één richting rijden? Hoe kom ik dat te weten??
Nee hoor. Ogen open!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: "onze paden"
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2018, 14:12 »
Hierin de omgeving .............
Hele discussie over lopen op een mtb route, zo ook tegengesteld. Deze paden zijn vaak open voor wandelaars. "Vrij te wandelen op wegen en paden". Of je nu wandelaar bent of een stilstaande MTB, je kan niet blind een bocht in gaan. Je zal je tempo moeten aanpassen.

Binnen Openstreetmap worden die paden wel op foot=permissive gezet.
En dat is juridisch correct.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: "onze paden"
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2018, 15:36 »
Op de genoemde routes staan tegenwoordig paaltjes met aan de ene kant de wel bekende MTB pijl en de andere kant een verboden in te rijden bordje. Lijkt mij duidelijk toch?
Natuurlijk is het altijd uit kijken en opletten. En op punten waar je andere paden kruist staan er van te voren meestal ook waarschuwingsbordjes. Het belangrijkste is natuurlijk opletten maar in deze tijd met het streven naar een PR op strava wordt er erg hard gereden en dat ga je niet meer terug dringen denk ik. Zelf doe ik niet mee aan de PR Strava scene maar rij wel door en probeer zo goed mogelijk op te letten. Maar dit geldt natuurlijk ook voor de mensen die stil gaan staan. Dit is ook het geval voor motorrijders die net na een overzichtelijke bocht stil gaan staan.
Als we met zijn allen op blijven letten en nuchter na blijven denken voorkomen we de meeste ongevallen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: "onze paden"
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2018, 15:46 »
Op de genoemde routes staan tegenwoordig plaatjes met aan de ene kant het wel bekende MTB pijl en de andere kant een verboden in te rijden bordje. Lijkt mij duidelijk toch?
In dat specifieke geval is het inderdaad duidelijk, al zou ik me nog behoorlijk wat vragen kunnen stellen bij de juridische draagkracht en legaliteit ervan...
Alle andere? Vaak geïmpliceerd (ook bij ons in het bos) maar dat zal me er echt niet van weerhouden om een bepaald stuk toch in de onverwachte richting te fietsen (met de motor mag hier in België helaas niet).

maar in deze tijd met het streven naar een PR op strava wordt er erg hard gereden en dat ga je niet meer terug dringen denk ik.
Nou en?
Het is omdat er velen dat onterecht doen dat ik me er aan ga aanpassen hoor.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: "onze paden"
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2018, 19:41 »
Aangezien het hier op dit forum gaat over motoren gaat zou je dan ook op een crossbaan tegen de richting in rijden? Ik in ieder geval niet en zo dat doe ik dus ook niet op een MTB parcours (ja ik ben MTB'er) wanneer er een rij richting staat aangegeven (grofweg 95% van alle parcoursen in NL). Of dit nu wettelijke wel of niet gegrond is doet er in mijn ogen dat niet heel veel toe. Het is voor je eigen veiligheid en die van een ander.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: "onze paden"
« Reactie #14 Gepost op: 22-08-2018, 21:57 »
Aangezien het hier op dit forum gaat over motoren gaat zou je dan ook op een crossbaan tegen de richting in rijden?
Dat is een niet zo’n accurate vergelijking hè. Een crossbaan is doorgaans ofwel privéterrein en dus niet zomaar toegankelijk ofwel een speciaal georganiseerd evenement.

Of het is een verschil BE vs NL.
In een straal van 50km rond mijn huis liggen honderden gemarkeerde MTB-tracks en voor hoop en al 5km daarvan wordt er een ‘aanbevolen’ rijrichting aangegeven. En zelfs dat is dus eigenlijk nog optioneel aangezien de omgeving nog minstens niet-aangeduide maar wel toegankelijke en zeer leuke tracks bevat waardoor je eender op die stukken kunt uitkomen...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear