Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar  (gelezen 1903 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Gepost op: 18-12-2018, 13:23 »
Bron: https://advrider.com/study-neck-braces-significantly-reduce-severe-injury-death/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=editorial&utm_content=12_18_2018



Great Lake EMS’s findings are as follows:


  • A critical cervical spine injury is 89% more likely without a neck brace.
  • Death is 69%+ more likely (due to cervical spine injury) without a neck brace.
  • A non-critical cervical spine injury is 75% more likely without a neck brace.
  • A clavicle (collarbone) fracture is 45% more likely without a neck brace.
  • Cervical spine injuries sustained without a neck brace are more severe, require greater care.
  • Cervical spine injury of any kind is 82% more likely without a brace.


Based on the above statistics Great Lakes EMS concludes that neck braces provide an exponential improvement in rider safety.  Additionally, they say that they will continue to record the above data for many years to come.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2018, 21:37 »
aardige disclaimer onder het stu: studie is niet wetenschappelijk. Lijkt me ook heel moeilijk dubbel blind uit te voeren (helft van de populatie met placebo brace laten rijden?  ::) )


Maar serieus: goed dat het bijgehouden is, resultaat is niet verrassend natuurlijk (zocht nog naar addertjes onder het gras als uitgevoerde studie door Scott of Leatt, maar dat is gelukkig niet zo)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #2 Gepost op: 19-12-2018, 07:29 »
Die van het sleutelbeen vind ik wel verrassend. Ik ken toch veel gevallen van dichtbij van duikpartijen in de duinen met neckbrace en dan sleutelbeen breken. Natuurlijk zoals Jos zegt geen dubbel blind proef. Ik vind/vond het iig niks zo'n brace want het je kan er geen goedejudorol mee maken en hiermee red ik toch vaak het vege lijf. Maar er zullen meer dan genoeg situaties zijn waarin deze wel helpt bij goed gebruik.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #3 Gepost op: 19-12-2018, 09:27 »
Toch 10x liever een sleutelbeen als nekwervels.
Autogordel doet ook zeer als je met 60 op een dikke boom klapt.
Zonder gordel ligt je voorhuid op de bumper.

Tis maar waar je voor kiest.
Weet ook niet of judorol nog lukt met 80+??

En nee ik heb er ook 1 liggen op zolder.
En gebruik hem ook niet.
Gewoon om dat ik klein beetje eigenwijs ben.
 8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 106
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #4 Gepost op: 19-12-2018, 09:58 »
Tja, weer een open deur ingetrapt: deze studie toont aan dat randdebielen een groter kans hebben op letsel. Het gaat namelijk uitsluitend om wedstrijden, en elke crosser  in het bezit van zijn volledige verstandelijke vermogens heeft de afgelopen 10 jaar toch met een nekbrace zijn wedstrijden gereden?


(en ja, mijn leatt ligt in de garage te verstoffen  8) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2018, 09:58 »
Die van het sleutelbeen vind ik wel verrassend. Ik ken toch veel gevallen van dichtbij van duikpartijen in de duinen met neckbrace en dan sleutelbeen breken. Natuurlijk zoals Jos zegt geen dubbel blind proef. Ik vind/vond het iig niks zo'n brace want het je kan er geen goedejudorol mee maken en hiermee red ik toch vaak het vege lijf. Maar er zullen meer dan genoeg situaties zijn waarin deze wel helpt bij goed gebruik.


Vraag me ook af hoe dat is gemeten: geen nek en geen sleutelbeen schade. Waardoor dan toch in contact met deze zorgverlener en is er dan wel gevallen in / op de nek regio?


Ik ben overigens wel fan van mijn leat brace. zodra ik op de motor zit merk ik er niets meer van (behalve een koude nek).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #6 Gepost op: 19-12-2018, 10:20 »
Ik heb een kleine 2 jaar een Moveo nekbrace en bevalt mij prima. Geen last van tijdens het rijden, maar is dan wel afgesteld op mijn lichaam.
Moet bekennen dat nu ik hem heb het ding ook draag als ik met de wegmotor op pad ben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #7 Gepost op: 19-12-2018, 10:20 »
Ben begonnen met een Leatt. Inderdaad een koude nek en minder bewegingsvrijheid.
Sinds ik een paar jaar rij ik met de Moveo brace over mijn jas en merk ik er niets van.
Helaas al een keer profijt van gehad. Geen last van mijn nek maar helm wel kapot doordat ik van achteren aan werd aangereden en daarna overreden ben. Had bloed op mijn kin doordat dusdanig hard iets achter tegen mijn helm ramde dat die uit wilde. Brace belemmerde overstrekken en impact van nek en helm tegen achterbrug of voetstep.
Wel last gehad van het lijf maar niet van mijn nek of hoofd. Wil dus niet meer zonder ook al ben ik een recreatieve rijder.

Brace met klittenband vast aan jas is de oplossing. Je merkt er niets van en toch veilig. En de Moveo brace is met een klick vast en los. Zo heb je hem altijd bij je en is het super makkelijk om aan te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #8 Gepost op: 19-12-2018, 14:28 »
... ligt je voorhuid op de bumper.



Djeez, hoe rij jij auto dan, Prop??  ::)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #9 Gepost op: 19-12-2018, 15:16 »
denk toch maar dat ik mijn brace hou...
.dan maar...

 ::)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #10 Gepost op: 19-12-2018, 23:24 »
Wel of geen brace is en blijft natuurlijk gewoon een persoonlijke keuze, maar geen brace dragen omdat je daarmee geen goede judorol kunt maken?...
Hoe gaat een judorol je helpen als je een schuiver maakt en met je kop een lantaarnpaal tegenkomt? (die RWS lekker handig bij voorkeur in de buitenbocht plaatst..) Of als je van welke kant dan ook wordt aangereden. Of head first een zandduin induikt.


Dat van die sleutelbeen breuken zegt mij niet zoveel, ik heb weleens gehoord van mensen die Leatt hebben aangeklaagd omdat ze letsel zouden hebben opgelopen door de brace.. Hadden die gevallen hun sleutelbeen dan niet gebroken zonder brace, of hadden ze dan hun sleutelbeen én hun nek gebroken? Volgens mij breek je vooral je sleutelbeen als je je val probeert te breken met een uitgestrekte arm.


Maargoed blijft een persoonlijke keuze, als je er niet aan wilt moet je het gewoon niet doen want dan eindigt ie in de kast. Beperkte bewegingsvrijheid is iig geen argument meer met de meeste huidige braces, leatt is wat dat betreft nog wel een van de minste (om van mijn oude EVS nog maar te zwijgen).
Ik heb nu een moveo die vast zit aan mn jas, erg fijn systeem, die voel ik alleen mn hoofd helemaal naar achteren draai bij omkijken maar beperkt me daar niet bij.

Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #11 Gepost op: 20-12-2018, 09:51 »
Ik heb in 2012 mijn sleutelbeen gebroken doordat ik geen neckbrace om had; bij een val heeft de rand van de helm mijn sleutelbeen deels verbrijzeld. Sinds die tijd rijd ik met een Leatt GPX Pro; een carbon brace die laag is. Deze brace beperkt de bewegingsvrijheid niet en ik heb er dan ook geen last van. Tegen de kou gebruik ik zo'n Buff sjaaltje; werkt perfect. Op de crossbaan heb je dat niet nodig want daar word je snel warm... Verder ken ik ook genoeg andere enduro rijders die zo'n brace gepoetst in de kast hebben liggen. Ieder zijn keus.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #12 Gepost op: 20-12-2018, 13:19 »
De laatste keer dat ik MXGP zag, leek het alsof steeds minder rijders een neckbrace dragen.


Zelf twijfel ik nog: Ik gebruik nu zo'n zachte nekrol, waarvan ik hoop dat die me beschermt. Ik twijfel over de Leatt Fusion, een hard protectievest met aangebouwde nekkraag.


Off topic: Ik zag dat bij NK Enduro in 2019 een goedgekeurd protectievest verplicht is. Is dat ook voor daglicenties?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Neckbrace studie in de VS over 10 jaar
« Reactie #13 Gepost op: 20-12-2018, 15:29 »
Dat laatste is zelfs in de Trial zo. Dan spreekt men over buik en rugprotectie.
Als je mee wilt doen met een KNMV wedstrijd moet je dat dragen, onafhankelijk van de licentie.
BMW xChallenge en een Montesa 315R