Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ONK Enduro 2019  (gelezen 272 keer)

Offline member

  • *****
  • Qua Patet Orbis
ONK Enduro 2019
« Gepost op: 04-08-2019, 21:53 »


Er was nog geen topic over de ONK Enduro 2019 maar deze was al begonnen.
De meeste wedstrijden zijn in het najaar dus toch maar weer dit topic opgestart.

Agenda ONK 2019:
De agenda van de ONK Enduro is te vinden op de website van Enduro.nl
De oranje data betreffen de ONK wedstrijden.Dit jaar rijden we ook twee wedstrijden in België (als je zin hebt). Eén is er al geweest (st. Hubert) en deze was super mooi.

Enduro topics van voorgaande jaren:
2013: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=17145.0
2014: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=17797.0
2015: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=19546.0
2016: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=20783.0
2017: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=21881.0
2018: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=22740.0

Beginnen met enduro:
http://www.enduro.nl/beginnen-met-enduro/



---------------------------------------------------------------------------------------------------------

De inschrijfprocedure voor daglicenties is gewijzigd per 2018. Zie ook enduro.nl

Checklist uit voorgaande jaren (niet van mij)

1. Motor in orde: claxon, verlichting, 13mm achterband, geen speling op lagers, stepjes veren terug, remmen werken goed, tank vol, stuurschuim (bar pad)
2. Regel je service, dit kun je zelf doen, maar makkelijker en gezelliger is het om je aan te sluiten bij een service team. Bijvoorbeeld EaSt Brabant, stuur mij een PM voor de contactgegevens. Zij zorgen dat je motor afgetankt wordt op de TC's, er milieumatten zijn, een tent zodat je droog staat, gereedschap en eten en drinken.
3. Benodigheden voor tankstop: benzine in stalen jerrycan, reserve bril, handschoenen... en wat je nog meer denkt nodig te hebben
. Indien je 2takt rijdt, heb je zeer waarschijnlijk een 2e jerrycan nodig bij de verre tankstop
4. Neem je kentekenpapieren, offroadlicentie (app) (indien geen licentie, aanvraag daglicentieformulier vooraf printen en invullen van club website), rijbewijs en geld mee. LET OP! Je kunt met je offroadlicentie 3x gratis een daglicentie krijgen. Na 3x moet je een daglicentie kopen.
5. Transponder opladen en monteren indien je deze niet ergens geregeld/gehuurd hebt
6. Neem stift en ductape mee, zodat je ergens op je motor je TC tijden kunt zetten
7. Check vrijdagavond enduro.nl voor de laatste informatie (tijden, route info)
8. Op enduro.nl is een Excel te vinden (rondetijdenrekenhulp). Hier staan alle TC tijden op. Neem deze mee (op je telefoon of uitprinten)
9. Check de club website voor de starttijden. Kijk naar de laatste tijd van de licentierijders. Daarna starten de daglicenties (vaak tussen 9.30 en 10.00)
10. Zorg dat je de volgende ochtend ongeveer 2 uur voor de starttijd (dus tussen 7.30 en 8 uur) ter plekke bent. Dit zorgt ervoor dat je alles op je gemak kunt regelen. Sowieso is het de bedoeling dat je om 7:45 je spulletjes bij EaST ingeleverd hebt als je gebruik maakt van de service.

's Ochtends ter plekke:

1. Ga inschrijven (mits er niet al een hele lang rij (> 20 meter) staat, doe het inschrijven dan tussen stap 6 en 7). Dit ziet er nu dus iets anders uit met het verplichte voorinschrijven. Je zult nog wel een barcodetag en stikkers ergens moeten krijgen.
2. Ja, eerst inschrijven, keuren doe je daarna! Da's dus precies andersom in vergelijking met een OTR.
3. Bij de inschrijving krijg je startkaart, startnummers, barcode en je starttijd. Plak/bevestig/schrijf deze op je motor
4. Schrijf alle tijden van je starttijd op een ductape (tijden overnemen uit de Excel) en plak deze op een plek waar je ze goed kunt zien
5. Breng je benzine en spullen naar de service (indien je een jerrycan nodig hebt bij de verre stop > uiterlijk 7.45 bij EaST Brabant voor transport)
6. Geef je startnummer aan Irene door voor de foto's.
7. Doe je uitrusting aan. LET OP! vergeet niet je startkaart en kentekenpapieren mee te nemen!
8. Ga met je motor naar de technische keuring, let op, 45 minuten voor je starttijd moet je je motor ter keuring aangeboden hebben. Dat is dus de tijd aan het eind van de wachtrij, niet aan het begin.
9. Zet je motor in het parc ferme
10. Nu rustig wachten tot je mag starten (5 minuten voor je starttijd kun je je motor ophalen in het parc ferme)
11. Have fun!

Ik heb nog nooit een enduro gereden, hoe gaat het in zijn werk?

http://www.enduro.nl/beginnen-met-enduro/

Hoe werkt dat nou met die tijden en TC's (tijdcontroles) tijdens de wedstrijd?

Meestal zijn er 2 tankstops in de route, hier wordt je tijd ook geklokt. Daarom heet dit de TC (tijdcontrole). Je hebt dus TC1 en TC2, waarbij de laatst meestal ook start/finish is. Voor elke TC krijg je een tijd die je er max. over mag doen, bv;

TC1 - 55 minuten
TC2 - 65 minuten

Als je dan om 10 uur mag starten en 2 rondjes moet, zit je schema er zo uit:

10:55 - TC1
12:00 - TC2 (je hebt nu 1 ronde gereden)
12:55 - TC1
14:00 - TC2 (finish, 2 ronden)


Als je nu steeds netjes op tijd bent, dan kun je rustig tanken en eten. Ben je te laat, dan kun je die minuten niet meer inhalen. Dan schuift je hele schema op. Dus 5 minuten te laten op 10:55, betekent bij de volgende 3 stops ook 5 minuten later weg. In totaal mag je dus maximaal 30 minuten te laat zijn (dus om 14.30 aan de finish). In het begin kun je dus ook gewoon wat strafminuten pakken, zodat je een beetje rustig aan kunt doen.

Tussen de TC's rij je ook nog 1 of meerdere wedstrijdproeven. Deze tellen voor het klassement. Over de totale TC tijd moet je dus gewoon zorgen dat je op tijd bent, de proeven tellen voor de wedstrijd.

Help! Ik heb geen transponder!

Meestal heeft het EaST Brabant service team wel een transponder die je kunt huren. Dit moet je op tijd vooraf per mail regelen. Stuur Ollie een PM voor de contactgegevens.


----------------------------------------

Dit was de tekst van Ollie.


----------------------------------------


In 2018 is er een nieuwe klasse bijgekomen, de hobby klasse.
Deze klasse rijdt net als de daglicenties twee rondes maar registratie gaat vantevoren (digitaal, net als nationalen en inters) en je start op scratch.
Daarnaast doe je mee aan het informele seizoenscompetitie (geen beker oid).


Hoe ziet dat eruit, enduro
Bekijk hier mijn filmpje van de tweede dag van de Kampioensrit 2014:


350 EXC-F

Offline member

  • *****
  • Qua Patet Orbis
Re: ONK Enduro 2019
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2019, 21:39 »
Zondag 22 september a.s. is de enduro bij onze zuiderburen in Walcourt.
Deze wedstrijd telt mee in de ONK/BE competitie, maar je kan natuurlijk ook lekker tuffen.
De Belgische Hobbyklasse heet "Randonneur" en je rijdt dan twee ronden ipv drie.
Je kunt ook meedoen zonder competitie en dan rij je ook twee ronden zonder de proeven. Je rijdt dan als "Loisir".
Meer info hier: Walcourt Enduro


De vorige BE enduro in Saint Hubert was erg leuk. Dus probeer het eens! Misschien tot in Walcourt.
350 EXC-F

Offline member

  • *****
Re: ONK Enduro 2019
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2019, 21:48 »
Misschien handig om te weten: Vanaf dit jaar is gecertificeerde protectie vereist:

Rijders zijn verplicht een bodyprotector te dragen voorzien van een EN 1621-2/3 goedkeuringslabel.

Geen idee of dit gecontroleerd wordt...

Offline member

  • *****
  • Qua Patet Orbis
Re: ONK Enduro 2019
« Reactie #3 Gepost op: 10-09-2019, 22:16 »
Nog niet meegemaakt, maar persoonlijk zou ik niet snel met een hokkie-tokkie protectie rijden.
Helmen worden wel gecontroleerd. Helm mag inmiddels wel langer gebruikt worden.
350 EXC-F


Advertentie: