Kennen jullie dat verhaal van die kerel die ging verhuizen? Nee? Nou, die ging niet.
Jammer. Maar het positieve van het verhaal is dat er opeens geld was voor een andere motor, en de financiele directie thuis was in een gulle bui dus ik mocht zelfs een nieuwe KTM kopen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen, want dat gaat de komende 100 jaar niet nog eens gebeuren. En inmiddels ben ik heel blij met de enige waardige opvolger van de 950 Adventure: de 790R.
Het word echter wat te druk in mijn garage, dus vandaar te koop: mijn KTM 950 Adventure uit 2005 met momenteel 111.717km op de teller. Het betreft de gewone uitvoering met 210mm veerweg, niet de 'S'.
Deze motor is niet van een oud mannetje geweest die er 2x per jaar een rondje mee deed, maar dagelijks gebruikt. Lente, zomer, herfst, winter. Bij zonneschijn, bij regen, bij sneeuw, bij mist. Meestal op asfalt, maar een lekker stukje offroad schuwde ik ook niet. In al die tijd heb ik er nooit onvrijwillig mee stilgestaan.
Uiteraard is dat zichtbaar aan de motor. Hij is technisch goed onderhouden, netjes op tijd verse vloeistoffen, braaf alle oliezeefjes schoonmaken in plaats van alleen degene waar je makkelijk bij komt, de vering is meermaals naar Shock Therapy geweest voor een servicebeurtje, ik smeer de achterbruglagers wel van tijd tot tijd, enzovoorts.
Olieverbruik is er niet (maximaal 250ml tussen de beurten), de kleppen heb ik de afgelopen jaren maar eentje hoeven te stellen, het is starten-lopen, enzovoorts. Er is op motorisch gebied geen enkel punt van zorg.
Maar aan het uiterlijk is toch wel te zien dat het geen nieuwe is. De blanke laklaag op de carbondelen is verweerd door de zon, er zitten blaasjes onder de stickers op de tank, op sommige punten bladdert de lak ietsjes af.
Ook 'kleine puntjes van aandacht' zijn er genoeg. Neutraallampje flikkert wat, de knopjes van de teller doen wat moeilijk, zijstandaard/koppelingsschakelaar zijn eeuwen geleden al eens overleden, de xenonlamp heeft de koplampreflector aangetast, de remschijf achter is onderhand wel versleten, en zo nog wel een paar meer.
Lang verhaal kort: een prima rijdende motor, maar als die spik en span erbij moet staan dan is er nog wat werk te verzetten.
De motor is voor verkoop redelijk standaard gemaakt, en komt voor de genoemde prijs niet met Akrapovic uitlaten, verhoogd scherm, extra wielen, vlak 'S'-zadel, etcetera. Die zijn echter wel aanwezig.
Vraagprijs 2750,-
Post Merge: 17-08-2019, 12:28
Verkocht.