Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: openstreetmap en detailniveau  (gelezen 977 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
openstreetmap en detailniveau
« Gepost op: 24-09-2019, 21:48 »
Hoi,


Ik heb de openstreetmap van Marokko gedownload, vers van de pers.
Vervolgens haal ik tracks op bij Wikiloc (mooi kaartjes trouwens) en plaats die in basecamp. Wikiloc gebruikt ook openstreetmap.
Daarna knip ik de tracks aan elkaar met verindingsstukjes.
Wat me opvalt is dat de detailinformatie op de kaart van Wikiloc veel hoger is dan die op mijn kaart.
Is daar een logische verklaring voor?


groet Loek.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: openstreetmap en detailniveau
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2019, 11:52 »
Openstreetmap is een geografische database.

Daar kunnen allerlei partijen gebruik van maken.
Zo ook vrijwilligers die kaarten maken voor de homepage  https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.5324/5.2789
Daar rechts bovenin kan je klikkend op layer icoontje, andere kaarten zien.
Daar zie je al een verschil, welke data gebruikt wordt en hoe ingekleurd.

Deze kaarten kan je als achtergrond kaart gebruiken in een mapviewer, wikiloc is ook een mapviewer die achtergrond kaarten gebruikt. Daaroverheen, de eigen data projecteert. Ook hier kan je rechtsboven andere achtergrondkaarten kiezen oa. Openstreetmap Carto. Zo ook luchtfoto plaatjes.

Deze plaatjes zijn opgebouwd uit pixels, dit type kaarten noemt men rasterkaarten.

Nu is er ook een ander vorm, waarbij je de lijnen (ways), punten (nodes), polygonen (gesloten ways), verzameld zijn in een bestand.
En als je dit bestand gebruikt, dan kan je op het apparaat (clientside) de wegen eigen kleurtjes geven. Met een style, wat je veelal zelf kan aanpassen.
Dit type kaarten noemt vectorkaarten.
Osmand gebruikt dit type.
Hierbij wordt een selectie genaakt uit de Openstreetmap database in een file geplaatst.


Je verhaal lezend heb je het bestand voor een Garmin opgehaald.
Wellicht hier.
https://www.wikiloc.com/wikiloc/map.do?lt=52.1554&ln=5.3316&z=13&k=1&event=map

De maker van deze site bepaald, welke dataselectie hij gebruikt om een kaart voor Garmin te maken.
Hier heb je al een uitgangspunt.
Daarnaast moet er een omzetproces plaats vinden, Garmin heeft zijn eigen codes. Die niet openbaar zijn. Maar men heeft dat voor een groot deel kunnen ontleden.
Daarvoor heeft men een programma mkgmap nodig om het om te zetten.
Uiteindelijk kan men derde data (OSM ) gebruiken in Garmin apperatuur en met een Garmin style de elementen inkleuren.
Het beperkte aantal codes dat Garmin gebruikt en hoe gebruikt, bepaald ook de selectie van gebruikte data.

Een andere Nederlander maakt de Openfietsmap en geeft enige uitleg.
http://www.openfietsmap.nl/procedure

Het inkleuren, vraagt tijd, dat zie je bij het in en uitzoomen op je Garmin apparaat.

Daar zit het verschil in detail t.o.v. rasterkaarten, zoals de Openstreetmap Carto kaart als achtergrond.











Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: openstreetmap en detailniveau
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2019, 20:06 »
En dan kom je er in Marokko achter dat het niet werkt...….

Ik ben gewoon naar Waypoint gegaan, daar hebben ze de kaart van Marokko ervoor een paar tientjes op gezet.

Werkelijk elk geiten paadje stond erop. Super!!!
Ik vond het nl een beetje onzin om een kaart van heel Noord Afrika te kopen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 269
Re: openstreetmap en detailniveau
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2019, 22:01 »
Beste vrienden,


Zoals wel eerder had ik weer eens niet verder gekeken dan m'n neus lang is.
De reden waarom het detailniveau anders was dan op wikiloc lag aan de instelling op mijn eigen weergave (gemiddeld ipv hoogste weergave).


Maar, ik heb het gevonden en inmiddels een mooi setje tracks aangemaakt om voluit te kunnen genieten van het mooi Marokko.


Bedankt voor de uitleg


groet Loek.