Wijs op Reis > Reis-equipment
bagage op de T7
Erwin P:
Wij hebben 2 setjes van de Dolomiti 36 aardig gecrashtest op de 990 Adventure en de Versys 300. Pas bij 120 in de vangrail waren ze er toch echt klaar mee.
De Givi 360 plastic koffers die ik heb staan daarintegen zou ik hem niet eens op z'n zij neerleggen, laat staan een crash.
Ik heb nog geen situatie gehad dat het been ook maar in de beurt van bekneld kwam. Misschien als je probeert mee te pedellen, maar dan doe je al meer mis. Ik vind ze juist wel makkelijk met een crash. Ligt de motor al een cm of 20 a 30 hoger, dat is het zwaarste stuk tillen.
Dat ze wat breed zijn voor filerijden klopt wel, maar ook dan doe je al wat verkeerd.
Op de 990 heb je een klein vakje tussen de tanks waar wat in kan en op de plek van de linker demper zit nu een 125mm rioolbuis. Als ik de TET rij en logeer past daar alles aan frisse kleding etc wat ik nodig ben en wat drinken voor onderweg. Zo voorkom ik het hele koffer gedeelte binnen NL eigenlijk wel.
Wij hadden ze dan ook mee voor 6 weken kamperen. Achteraf hadden ze nog wel wat kleiner gekund, maarja als je alles van tevoren weet is er ook geen avontuur.
Ik had ook een 5L jerrycan op de topkofferplaat. Als ik die vol had had ik daar meer last van dan van de zijkoffers als ik off-road reed.
Maar ieder z'n ding natuurlijk.
DaBit:
Ieder z'n ding inderdaad. Veel mensen vinden zitkuilen in het zadel, hoge windschermen en gebogen sturen ook fijn, maar daar heb ik ook een andere smaak in. 'Dan doe je iets verkeerd', vast wel, de hele hamvraag is of ik het anders wil doen.
Op de 950 Adv reed ik asfaltvakanties van een week of langer met de smalle composietkoffers waar precies een euroshopper-tas in kon, liter of 20 dus zoiets. Een redelijk compromis; door ze ver naar voren en relatief laag te plaatsen (hoek van de koffer zo'n beetje op de duovoetsteun) reed het prima maar had je bij meesteppen al gauw een kofferrand in je kuit. Op de 640 reed ik met Louis zadeltassen, werkte dat ook prima alleen de kwaliteit van die dingen is gewoon laag.
Ik heb in ieder geval ervaring met H&B kunststof koffers, TT alu kisten, Givi topkoffers, gemodificeerde Louis zadeltassen en een eigenbouw koffersysteem op diverse motoren. Daar is uit gekomen dat ik het licht, dicht bij de motor en zoveel mogelijk tussen de assen in wil hebben. Met koffers is dat op een 790 lastig zodanig te realiseren dat het er vrij snel op en af kan.
Ik denk nu dat een setje kwalitatief goede zadeltassen wel eens het beste compromis zou kunnen zijn voor die 790R. Misschien heb ik het mis, misschien niet.
Erwin P:
De H&B standaard KTM set heb ik direct verkocht incl kofferrek. Beide waren onbenullig zwaar, een raar ophang systeem en er paste niks in.
Het Givi Dolomiti 36L systeem was meen ik leeg al ca 10 kg lichter en kwa ruimheid (wat anders dan domme liters) 2x zo groot.
Ik heb zelfs tassen in de handen gehad met hetzelfde volume die kwa gewicht niet veel scheelden met onze koffers.
Ik heb het voordeel dat ik samen met m'n vriendin reis. Dus beide 2 koffers, dan kom je heel mooi ruim uit. 1 koffer vol met camping materiaal (dat is gewoon middenklasse spul). 1 met motor materialen, reserve binnenbanden, gereedschap en ander gezamenlijk materiaal. Hier valt een boel weg gesnoept te worden en beide een koffer voor eigen kleding enz. Die zijn achteraf ook erg ruim.
4x 26 ipv 36 liter zou ons nu ook wel passen.
Voor ons was het erg fijn dat het op slot kon en de koffers gelijk tafels en stoelen waren bij het kamperen.
We zijn nu bezig met de combinatie 520EXC bagageloos en de 990 als support vehicle. Mooi voor meerdaagse TET doeleinden. Eens kijken hoe dat bevalt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie