Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2018 KTM EXC-F aangeschaft, enkele technishe vragen.  (gelezen 926 keer)

Offline member

2018 KTM EXC-F aangeschaft, enkele technishe vragen.
« Gepost op: 10-11-2019, 13:27 »
Goedemiddag

Alweer een tijd geleden dat ik hier actief ben geweest, zonde.
Sinds gisteren echter de trotse eigenaar van een 450 EXC six days uit 2018.
Hij staat voor nu nog mooi te glimmen op de achterplaats maar dat zal niet lang duren.



Ik zit wel met 2 items waar ik ondanks uitgebreid zoeken op het WWW geen antwoord op kan vinden,

Het eerste is het eindkapje van de originele demper, hier hoort normaliter een screen in te zitten met ik vermoed een binnenpijp?
Bij mij kijk ik echter tegen schroefdraad aan de demper in en ik heb het er niet los bij gekregen.
Ik vindt de fiets nu best luidruchtig dus vraag me af of het de moeite waard zou zijn dit stuk er alsnog in te zetten al dan wel niet tezamen met de catalysator (die heb ik er wel bij gekregen).
Probleem is echter dat ik dit item ook niet terug vindt in de KTM spare parts finder.
Wie weet er mee?



2e vraag;
De rechterkap zit strak tegen de einddemper aan... Hoort dit zo? Lijkt me dat dit gaat schavielen...
Als er iemand een paar detailsfoto,s van zijn EXC -> 2017 zou willen delen kan ik weer verder hobbyen:)



Alvast bedankt voor de hulp!

Ronald Verbeek
Breda

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
als ik bij partsfinder kijk zie ik silencercap usa.
dus dat zal die schroefdraad verklaren daar zal wel een vonkenvanger gemonteerd kunnen worden.
hoe ziet je catalysator eruit en waar monteer je die?




Post Merge: 10-11-2019, 15:05
En zoek het ktm nummer op je eindemper op misschien betreft het een amerikaanse demper.

Offline member

Ja dat zag ik ook, het deel wat weg is lijkt dus geen apart art. nr te hebben...
Heb de eindkap er even afgehaald, zit een kort binnenpijpje aan.



Catalysator moet tussen de header en demper gemonteerd worden gok ik.

Offline member

die schroefdraad heb ik ook bij de husaberg (ktm) dus dat is goed zo.


Katalysator heb ik ook los erbij en moet er dan evt. tussen net voor de einddemper maar dat doet geen mens?
Best prijzig ding zag ik laatst maar je hebt er niks aan.






Offline member

Duidelijk!

Heeft iemand nog wat te zeggen over dat de rechterzijkap zo strak op de demper zit?
Een foto van een vergelijkbaar model zou helemaal top zijn!

Offline member

Duidelijk!

Heeft iemand nog wat te zeggen over dat de rechterzijkap zo strak op de demper zit?
Een foto van een vergelijkbaar model zou helemaal top zijn!


Is de demperophanging niet gewoon wat verbogen waardoor de demper meer naar buiten staat?




Offline member

  • *****
Volgens mij hoort dat zo, en zitten er 2 siliconen dopjes in de zijkap om het plastic en de demper uit elkaar te houden. Of was dat alleen bij de oudere versies?

Offline member

Dat schroefdraad is voor een zogeheten ‘’spark arrestor’’
Die zit er standaard wel in. Maar trilt vaak los waardoor je hem kwijt raakt

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Ik noem dat een vonkenvanger.
Maar spark arestor.
Zal wel oostenrijks zijn voor bougie arresteerder.
Soort vangnetje als je je bougie verliest onderweg.

Offline member

Maar zo'n ding werkt wel.
Een simpel stuk gaas/geperforeerd materiaal voor de "uit-blaas" van de uitlaat.

In de tijd dat ik nog weleens grote Hout-schredders repareerde in droge bossen, was zoiets verplicht.

Als zo'n 1600 Pk machine een paar uur achter elkaar nagenoeg geen vermogen had moeten leveren, door stationair draaiend manoeuvreren, loos draaien.
Op het moment dat alles uit de kast moest, vol vermogen geleverd moest worden, was het één vonken-regen uit allebei de Turbo's/uitlaten.
Het kool wat zich gevormd had, fikte eruit.

Een spark-arrestor over beide 200 mm pijpen heen...….en geen vonken, wel dikke rook-pluimen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

In de spare parts finder vindt ik enkel de complete eindkap, iemand enig idee of je die spark arrestor los kan bestellen?
Ik ga die catalysator er eens in doen van de week, kijken wat het effect op vermogen/geluid is.
Laat het hier wel weten:)

Online member

  • *****
Duidelijk!

Heeft iemand nog wat te zeggen over dat de rechterzijkap zo strak op de demper zit?
Een foto van een vergelijkbaar model zou helemaal top zijn!



Zoals anderen al zeiden, waarschijnlijk is je demper net iets verbogen. Hier mijn kap op mijn 2018 450

Embedden van de plaatjes lukt weer eens niet dus klik maar op de links:

http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/jCdbi


http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/image/jC8Yg




Offline member


Een andere vraag dan voor de EXC kenners...

De tellerunit irriteert mij nogal.
Deze wordt enkel geactiveerd wanneer het voorwiel beweegt waardoor even snel de waardes inzien niet mogelijk is.
Bijvoorbeeld bij een oliewissel of s,ochtends even kijken hoe ver je gister gereden hebt ivm benzine.

Hoort de unit ook op de knoppen te reageren bij stilstaande motor?
Dat zou e.a. wel vergemakkelijken.

Daarnaast gaat de unit bij stilstand ook weer uit.
Hierbij zijn de trip waardes verloren, enkel uren en ODO blijven behouden...

Batterij vervangen maar zelfde fenomeen....


Offline member

  • *****
  • EXC 450 & 701 Adventure
Hoort de unit ook op de knoppen te reageren bij stilstaande motor?

Ja. Lijkt er inderdaad op dat je batterij op is. Maar die heb je al vervangen, dan heb ik helaas ook geen suggestie voor je.

Offline member

  • *****
Het klopt dat de teller aangaat als je begint te rollen.
Maar bij het stoppen blijft de teller bij mij wel aan, of bedoel je dat hij uitgaat na enige tijd?
Maar het probleem van even snel kijken had ik ook, ik heb daarom een schakelaar gemonteerd die de twee relais bekrachtigd die in het luchtfilterhuis zitten. zo heb ik ook contact zonder draaiende motor.
Let wel ik heb geen contactslot bij mij zit er een of andere dongel in geloof ik (was al bij aankoop) als jij wel een contactslot hebt werkt het misschien anders.
Triumph Tiger 800 XC '11
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17


Advertentie: