Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke crossbanden voor ook goed op de openbare weg  (gelezen 1827 keer)

Offline member

  • *

Eh waarom zouden gebruikte banden dan beter zijn?

Omdat je dan gratis of voor weinig van alles kan proberen.

Offline member

  • *
Omdat je dan gratis of voor weinig van alles kan proberen.

Ok bedankt voor je antwoord.

Maar ik had nog een vraag gesteld en daar gaan we helemaal overheen, dus hierbij nogmaals...

ik heb ook al zitten denken om een Metzeler karoo voorband in 19 inch achter te leggen. deze heb je ook in 110 en 120 breed en het profiel is precies hetzelfde als de achterband. alleen staat er dan front op voor een band die je achter legt. een karoo is 70% offroad en 30% onroad. aangezien ik er toch niet mee in de blubber ga en enkel op verharde zandpaden zou deze band volstaan. alleen heeft iemand ervaring met een voorband op een achterwiel leggen?

als ik bij de karoo band kijk zie ik geen verschil in profiel voor en achter. ik zie ook dezelfde beedte en hoogte maten voor zowel 18 als 19 inch. alleen is de band in dezelfde breedte en hoogte maten bij 18 inch een achterband en bij 19 inch ineens een voorband. ik kan er niks anders bij bedenken of dit is zo gedaan omdat 19 inch wielen over het algemeen alleen voorwielen zijn.

Offline member

  • *****
Banden zijn meer dan alleen het profiel. Ook de ronding van het loopvlak en de stugheid van het karkas zijn van belang.
Dat gezegd hebbende: Voor op een sport-wegmotor is dat vast heel relevant, op een crosser voor m'n gevoel veel minder. Ook omdat de ronding na enige slijtage sowieso heel anders (platter) is. En veel grip hoef je sowieso niet te verwachten. Maar houdt dit wel in je achterhoofd!

Offline member

  • *
Het gaat om dit profiel,
ik denk dat het wel goed zal rijden op straat. denken jullie niet?

Offline member

  • *****
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Zo'n voorband heeft toch een andere ronding dan een achterband. Zowiezo, als je het doet, monteer 'm in de omgekeerde looprichting; de krachten zijn ook omgekeerd.


Maar een Karoo op een CR250, meh. Ik heb een Karoo3 op de KTM, maar ik vind het eigenlijk helemaal niks.
Is een Trackmaster nou echt te duur?

Offline member

Bedankt voor het antwoord. ik ga er enkel recreatief mee rijden dus niet voor de wedstrijd of prestatie. of de noppen dan scherp zijn of iets ronder maakt mij dan niet zo uit. 2000km totaal dat een band meegaat is prima als de prijs niet te hoog is. als de kenda van wat zachtere compound is dan vind ik dat beter dan een keiharde band waarmee je weg glijd op de stenen. het enige wat ik zoek zijn ervaringen met een offroad bandje die de meeste grip op straat heeft. en ik rijd alleen bij droog weer . als ik het goed begrijp is dat dan dus de Kenda trackmaster. kan je hier wel goed bochten mee nemen op de weg? want ik wil hem ook goed door kunnen trekken en met het verkeer mee .ik ben dus niet van plan om rustig op de weg te gaan rijden voor mijn noppen.

en moet je de tracker misschien nog inrijden ? of merk je dat gelijk al dat het minder grip is vanwege je ervaring met de Kenda's

en maakt het ook nog uit voor wat meer grip de band breder te nemen dan 110 ?
De Kenda is een van de beste offroad banden die ik ken die het echt goed doet in t zand en op de weg, kan er bijna of net zo snel mee de bocht door als met wegbanden als ie warm is en rond de 0.8 bar staat, hij wrikt dan wel maar daar ben ik aan gewend, hij blijft heel onder een 800cc 1 cilinder wat veel andere banden niet aan kunnen.
In rijden is bij alle banden een goed idee, het siliconen laagje heb je er zo af als je hem een paar x open trekt in t zand maar een noppenband eerst even rustig warm rijden en af laten koelen is eigenijk altijd aan te raden.
De Karoo is een stoere straat band die ook wat kan op hard zand maar de trackmaster doet het 10 x beter vooral in mul zand en modder.110 of 120 breed maakt niet veel uit maar op een zwaardere en sterkere motor heb je een bredere band nodig om de pk's kwijt te kunnen en voor het remmen.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *
Nee een Kenda trackmaster is zeker niet te duur. (ik meen dat ik deze al kan kopen voor 55 euro)

Alleen ben ik gewoon bang dat ik op den duur toch meer op straat ermee zal gaan rijden als in het zand. crossen is wel eens leuk misschien maar niet zo mijn ding. en dan wil ik wel een band die daarvoor het meest geschikt is voor op straat. alleen het punt is als je een crosser hebt moet daar eigenlijk ook een crossband op .al is het alleen maar voor de looks. 

met mijn XR rijd ik ook vaak op polderwegen en dat is vlakbij mijn huis maar ik kan niet met mijn CR zonder toestemming in de polder iemand anders zijn land even gaan omploegen . daarbij vind het geweldig leuk om al alleen met een enduro motor over straat te rijden. ik heb hiervoor elke motor gehad maar enduro's zijn gewoon mijn ding ook al is het niet om mee te crossen ,

stel ik leg er een Kenda trackmaster achter op en voorop een Kenda K270 .heb je dan een goede combo voor meer op straat en af en toe van de weg af te rijden? en voor de looks omdat het een crossmotor is .dan is zo'n trackmaster natuurlijk wel mooier achterop... maakt mij niet uit als die dan maar 1000km meegaat vanwege meer op de weg ermee te rijden. per jaar rijd ik toch niet veel km. met mijn XR rijd ik nog geen 400 km per jaar.

ik lees nu trouwens dat de Kenda trackmaster een NHS band is???


https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiZr9DWr67mAhUIXRoKHdFoA18QFjACegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fwww.banden-pneus-online.nl%2Fmotorband%2Fkenda%2Fk-760-trakmaster%2F110-90-19-tt-62-m-nhs.html&usg=AOvVaw2L8Dw5nONtMfy9FC8xulP5

https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjd3YLCrq7mAhXOQ9MKHbPfCE0YABAKGgJ3Yg&ae=1&sig=AOD64_0EQ2AIQDOQoA74nHDRY9AlTVS3BA&ctype=5&q=&ved=2ahUKEwjj7_nBrq7mAhUtzYUKHerbAG4Q9aACegQIDhBh&adurl=https://www.onlymx.com/nl/kenda-110-90-19-tt-62-m-nhs-k-760-trakmaster.html%3Fgclid%3DEAIaIQobChMI3d2Cwq6u5gIVzkPTCh2z3whNEAQYBCABEgL1BPD_BwE

Offline member

  • *****
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Volgens mij had je beter een supermotard kunnen kopen...

Offline member

  • *
Volgens mij had je beter een supermotard kunnen kopen...

Dat vind ik helemaal niks zo'n SM. dan heb je een 17 inch wiel voorin waardoor je motor voorover komt te staan en dan een erg brede band en kan je nog niet op het gras rijden. op een Honda CR vind ik dat er ook helemaal niet uit zien.


Offline member

de K270 is zo waardeloos dat ie gevaarlijk is >:( even geprobeerd, sloeg alle kanten op op een droge weg en de brokken vlogen er af :o Lappen groter dan een Mars zo ver er af dat je het canvas zag.De Trackmaster is een goedgekeurde band voor op de weg.
Maar je zoekt dus eigenlijk een goede stoere wegband die ook wat doet in t zand, ben erg tevreden over de Pirelli Rally STR, top band helemaal als t nat is, doet ook wat in t zand maar niet in modder en gras zoals alle stoere wegbanden ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *
Pirelli rally is er ook als voorband in 19 inch. 120/70/19 en kost 80 euro zag ik,
verder even snel een review opgezocht van deze band en op de voorband schijnt het profiel 7mm dik en op de achterband 9mm dus daar zit het verschil toch in.

bedankt dat je mij waarschuwt voor de Kenda K270. dan blijf ik zo ver mogelijk bij deze band uit de buurt als die zo slecht is..

wat ik niet begrijp van de Kenda trakmaster dat dit een Dot band is terwijl die aangemerkt staat als NHS band,

staat er dan echt dot bij jullie op deze band?


Offline member

  • *****
Ik snap het niet helemaal: Je hebt een Honda XR650 en een CR250. Dan lijkt het *mij* duidelijk: De XR650 (R of L?) gebruik je voor allroad werk, dus 50/50 tot 90% asfalt. En de CR voor echt offroad: 90% offroad, en af en toe een stukje verbinding. Dus de XR krijgt TKC80's, Karoo of vergelijkbare banden, en de CR Kenda Trakmaster, XT754 of AC10.


Maar jij wil met je CR gaan allroaden? Is het een echte enduro, met een 'wide ratio' bak? Anders loopt-ie bij 100 of zo al in de begrenzer...
Wat ga je dan met je XR doen? Alleen snelweg?


Het zal ongetwijfeld kunnen, en een kick geven. Als je er lol aan hebt moet je je zeker niet tegen laten houden door mij!


Over de Trakmaster NHS of DOT: Ik heb altijd DOT Trakmasters gehad, maar ik weet dat van de XT754 ook 1 versie is met een zachter karkas. Die is niet toegestaan voor de openbare weg, alle andere varianten wel. Misschien is dat de aanleiding van de verwarring. Al is dit ook wel gespecialiseerde materie waar weinigen zich in verdiept hebben. Dus het kan ook gewoon onkunde zijn...

Offline member

  • *
Ik snap het niet helemaal: Je hebt een Honda XR650 en een CR250. Dan lijkt het *mij* duidelijk: De XR650 (R of L?) gebruik je voor allroad werk, dus 50/50 tot 90% asfalt. En de CR voor echt offroad: 90% offroad, en af en toe een stukje verbinding. Dus de XR krijgt TKC80's, Karoo of vergelijkbare banden, en de CR Kenda Trakmaster, XT754 of AC10.


Maar jij wil met je CR gaan allroaden? Is het een echte enduro, met een 'wide ratio' bak? Anders loopt-ie bij 100 of zo al in de begrenzer...
Wat ga je dan met je XR doen? Alleen snelweg?


Het zal ongetwijfeld kunnen, en een kick geven. Als je er lol aan hebt moet je je zeker niet tegen laten houden door mij!


Over de Trakmaster NHS of DOT: Ik heb altijd DOT Trakmasters gehad, maar ik weet dat van de XT754 ook 1 versie is met een zachter karkas. Die is niet toegestaan voor de openbare weg, alle andere varianten wel. Misschien is dat de aanleiding van de verwarring. Al is dit ook wel gespecialiseerde materie waar weinigen zich in verdiept hebben. Dus het kan ook gewoon onkunde zijn...


Ik wil ze de CR voor 70% allroad gebruiken. er zit een kenteken op de CR . kan ook altijd andere tandwielverhouding erop leggen voor op straat. ik vind het gewoon leuk met een enduro's over straat te rijden maar wil met de CR zou nu en dan ook kunnen crossen.

met de XR ga ik nooit de snelweg op. ik pak altijd polderwegen hier. meestal rijd ik 25 minuten een rondje even opentrekken en weer terug naar huis

ik begrijp uit je verhaal dat er dan 2 verschillende soorten trakmasters zijn?



Post Merge: 12-12-2019, 14:32
De Kenda is een van de beste offroad banden die ik ken die het echt goed doet in t zand en op de weg, kan er bijna of net zo snel mee de bocht door als met wegbanden als ie warm is en rond de 0.8 bar staat,

0,8 bar??? dan zit er bijna geen lucht in toch? moet de band dan bijna plat staan om grip te hebben..

Offline member




ik begrijp uit je verhaal dat er dan 2 verschillende soorten trakmasters zijn?



Post Merge: 12-12-2019, 14:32

0,8 bar??? dan zit er bijna geen lucht in toch? moet de band dan bijna plat staan om grip te hebben..
Haha nee is een normale druk voor een cross/offroad band als je in het terrein rijd, staat dan nog steeds bol, je hebt wel een banden klem om hem op zn plek te houden, hij mag ook harder hoor ;) En er is maar 1 soort Trackmaster en die is DOT gekeurd
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *
Bedankt dan weet ik dat. bandenklem zit erin. die heb ik. dan word het een trakmaster achter.

alleen nog een voorband erbij kiezen. welke zouden jullie aanraden in 21 inch? en dan meer voor op straat dan in de blubber waar ik overigens nooit in ga rijden. enkel eens verharde zandpaden bij droog weer..




Advertentie: