Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering  (gelezen 514 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Hoi,


Ik ben bezig mijn xf650 om te bouwen naar een meer offroad waardige motor, ik heb al wat kleine aanpassingen gedaan en ben me nu (mentaal en financieel) aan het voorbereiden voor de vering (inclusief 21" voorwiel).


In mijn onderzoek ga ik vooral uit van aanpassingen aan de dr650 van 1996 en jonger, gezien die vrijwel identiek zijn in de basis. Maar ik ben me er wel bewust van dat niet alles wat voor de dr geld ook werkt op de xf.


De reden waarom ik de vering wil aanpassen is omdat hij nu 20cm ground clearance heeft, voor 17cm travel, en achter 16,7cm travel, met een 19" voorwiel.
Ter vergelijking, een dr650 heeft 26,5cm clearance en voor en achter 25,9cm travel.


Met genoeg energie is natuurlijk alles wel pas te maken, en ik zou een KLR voorkant in de xf kunnen knallen, maar of het echt een verbetering is die de moeite waard is weet ik niet.
Wat ik tegen ben gekomen qua 'verbeter' opties zijn, KTM voorvorkpoten, DRZ400 voorvork, of een RMZ450 voorvork.
Dat laatste trekt mij het meeste omdat het de meest P&P optie is, niet gek veel duurder en volgens de bron ook het meeste in de buurt komt van wat je qua specs nodig hebt.


De achterkant is een ander verhaal.
Ik weet niet zeker of een dr650 schokdemper zou passen, ivm het reservoir dat erop zit. (iemand hier meer informatie over?). Mijn huidige 'plan' is een YSS shock voor de DR gebruiken, die zijn 8cm langer dan stock XF en heeft geen reservoir dus moet passen. Maar ik zal eerst een even opmeten hoeveel ruimte er daadwerkelijk is.
Heeft iemand andere tips? of misschien een dr650 shock die ik eens kan lenen om te kijken of hij past.


Waarom dit topic?
Ik hoop dat er iemand is die met me mee wilt denken, er dingen gezien worden waar ik niet aan gedacht heb, waarschuwen voor dingen waar ik tegenaan ga lopen etc.


Qua werkplaats heb ik zo'n beetje alles tot mijn beschikking, en ik ken genoeg mensen die het meer precaire werk eventueel voor me zouden kunnen doen om te verzekeren dat het goed gebeurd. Dus dat is geen beperking. Wat wel een beperking is, is geld en tijd. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten, maar met 2 kinderen is elke € bespaard mooi meegenomen.




Hoe hij er nu bij staat:





Offline member

  • *****
  • Berichten: 3014
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2019, 00:36 »
Mag ik eerlijk zijn?
Koop een offroad, een goedkope KTM LC4 [Adventure] een DR650 of een DR800 of DRZ400 of een Honda of weet ik veel wat..Zijn er goedkoop te vinden evt in Duitsland, scheelt je een hoop tijd met je kinderen en is waarschijnlijk ook goedkoper en het is gelijk goed [genoeg]
Vooral bij de KTM heb je gelijk een vering waar je gelijk op kunt vertrouwen, als je er wat anders in hangt niet, om goed te werken moet het toch eerst weer naar een specialist.
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1926
  • KTM 790R / Husqvarna WR360
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2019, 09:19 »
Ik zou schieten op zuig uit de duim 200mm veerweg en 250mm grondspeling. Van veel meer gaat het apparaat waarschijnlijk niet fijner rijden, en met 200mm veerweg uit fatsoenlijke vering kom je een heel eind. Met 21" voorwiel heb je de grondspeling al zo'n beetje te pakken.


Een voorvorktransplantatie stelt meestal niet zoveel voor, als je een compleet setje hebt met kroonplaten erbij dan is het met de grootste pech een andere balhoofdpen draaien. Ik zou wel goed meten voordat ik eventueel upside-down vorken zou kiezen; de kans bestaat dat de overblijvende  stuuruitslag wat minimaal is.


DR-Z400E vorken zijn prima dingetjes, die van een '98 RM nog beter. Maar ze zijn op een gegeven moment 'ontdekt' door de BMW 2V rijders, en daarmee steeg de prijs. Met alle voorvorken ontkom je niet aan aanpassen demping en veren.


Kwa achterdemper kun je eens kijken of er ruimte in je schokbreker is om de slag iets te verlengen, maar het beste ben je af met er eentje op maat laten maken. Zou met een YSS schokdemper nog wel enigzins mee kunnen vallen kwa prijs. Je kunt eens informeren bij Promax Racing in Schijndel.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2019, 10:16 »
Mag ik eerlijk zijn?
Koop een offroad, een goedkope KTM LC4 [Adventure] een DR650 of een DR800 of DRZ400 of een Honda of weet ik veel wat..Zijn er goedkoop te vinden evt in Duitsland, scheelt je een hoop tijd met je kinderen en is waarschijnlijk ook goedkoper en het is gelijk goed [genoeg]
Vooral bij de KTM heb je gelijk een vering waar je gelijk op kunt vertrouwen, als je er wat anders in hangt niet, om goed te werken moet het toch eerst weer naar een specialist.


Valide punt, en ook overwogen. Maar ik vrees dat ik niet meer dan €6-700 voor mijn motor zou krijgen, dat betekend dat ik ruim €1500 zou moeten bijleggen voor een beetje nette motor. Voor een fractie daarvan, en lekker hobbyen (dat is ook een grote factor) kan ik mijn motor ook verbeteren.

Ik zou schieten op zuig uit de duim 200mm veerweg en 250mm grondspeling. Van veel meer gaat het apparaat waarschijnlijk niet fijner rijden, en met 200mm veerweg uit fatsoenlijke vering kom je een heel eind. Met 21" voorwiel heb je de grondspeling al zo'n beetje te pakken.


Een voorvorktransplantatie stelt meestal niet zoveel voor, als je een compleet setje hebt met kroonplaten erbij dan is het met de grootste pech een andere balhoofdpen draaien. Ik zou wel goed meten voordat ik eventueel upside-down vorken zou kiezen; de kans bestaat dat de overblijvende  stuuruitslag wat minimaal is.


DR-Z400E vorken zijn prima dingetjes, die van een '98 RM nog beter. Maar ze zijn op een gegeven moment 'ontdekt' door de BMW 2V rijders, en daarmee steeg de prijs. Met alle voorvorken ontkom je niet aan aanpassen demping en veren.


Kwa achterdemper kun je eens kijken of er ruimte in je schokbreker is om de slag iets te verlengen, maar het beste ben je af met er eentje op maat laten maken. Zou met een YSS schokdemper nog wel enigzins mee kunnen vallen kwa prijs. Je kunt eens informeren bij Promax Racing in Schijndel.




Bedankt voor de tips.


Als iemand met een RMZ450 meeleest, ik zou graag de dimensies van de kroonplaat/vorkpoten weten, center van de poten tov van elkaar en hoe ver de stuurpen naar 'achteren' komt. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 177
  • Tja...
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2019, 10:36 »
Hoi,

ik heb nog een originele achterschokbreker van een DR600 (1989) liggen. Die kan je wel eens proberen voor de maat.
ook heb ik die DR600 nog (zonder kenteken papieren, zonder carb,). zou je ook kunnen overwegen om daar je XF blok in te hangen?
de DR600 heeft achter een WP en voor WP voorveren. kan ook een optie zijn?

pm maar als je de schokbreker wilt proberen.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2019, 11:47 »
Hoi,

ik heb nog een originele achterschokbreker van een DR600 (1989) liggen. Die kan je wel eens proberen voor de maat.
ook heb ik die DR600 nog (zonder kenteken papieren, zonder carb,). zou je ook kunnen overwegen om daar je XF blok in te hangen?
de DR600 heeft achter een WP en voor WP voorveren. kan ook een optie zijn?

pm maar als je de schokbreker wilt proberen.


Hoi, Bedankt voor je aanbod! maar ik behoud toch liever mijn motor, zodat in ieder geval het frame en het kenteken kloppend blijven.
Ik heb de achterschokbreker even opgezocht op cmsnl, en van wat ik zie is het onderste montagepunt anders (een oog ipv een beugel die ergen omheen gaat), dus dat gaat helaas niet werken, anders had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #6 Gepost op: 01-01-2020, 20:34 »
ga gewoon naar Reiger maken helemaal top klaar voor jou

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2693
  • Well-trained reflexes are quicker than luck.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 20
Re: xf650 naar serieuze offroad ombouw -> vragen/advies over de vering
« Reactie #8 Gepost op: 03-01-2020, 10:07 »
Op de website van Brooksuspension hebben ze een idioot uitgebreide zoekfunctie voor achterschokbrekers (van YSS) waarbij je alle mogelijke specificaties kan invullen. Wat dingen vergeleken en ik heb nu een goede selectie van achterschokbrekers die P&P passen en iets langer zijn, met een langere veerweg (oa dr650rse, xl600v, nx650).
Dus het wordt zo eentje zoeken voor cheap om te passen, en als het allemaal klopt een knap exemplaar zoeken en die correct laten afstellen.


Maar die tool is echt super handig als je een keer een andere schokbreker zoekt, en niet meteen duizend euro wil kapotslaan op perfectie.