Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dakar en Africa ECO Rally  (gelezen 2077 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7056
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Dakar en Africa ECO Rally
« Gepost op: 05-01-2020, 15:54 »
Shaamteloze crosspost van Tweakers,

Dakar 2020 en Africa Eco Race 2020
Er was nog geen topic voor, dus vandaar maar gestart, zal hem binnenkort wel even verder bijwerken. De rally's gaan komende dagen van start. Groot verschil dit jaar is dat de Dakar in Saudi Arabië wordt georganiseerd, wat betekent dat er meer informatie beschikbaar is als de uitzendingen weer worden gemaakt. Dus niet meer alle dagen zo door elkaar (lijkt me). Ondertussen gaat ook de Africa Eco Race van start. Wel minder bekenden, maar ook aardig om erbij te volgen.




Dakar


Bekijk hieronder de volledige lijst van Nederlandse deelnemers voor de Dakar:

Motoren

  • Paul Spierings #37
  • Edwin Straver #40
  • Mirjam Pol #54
  • Guillaume Martens #93
  • Wesley Pittens #96 Gaat niet van start vanwege "paaltje"
  • Olaf Harmsen #115
  • Martien Jimmink #124
  • Gerben Lieverdink #146

Auto's
  • Bernhard ten Brinke #307
  • Erik van Loon #314
  • Peter van Merksteijn #316
  • Tim en Tom Coronel #347
  • Maik Willems / Robert van Pelt #359
  • Bert Heskes (co-piloot) #360
  • Teun Stam / Rene Bargeman #369

SSV
  • Kees Koolen / Jurgen van den Goorbergh #429

Trucks
  • Janus van Kasteren / Marcel Snijders #505
  • Martin van den Brink / Wouter de Graaff / Mitchel van den Brink #506
  • Gert Huzink / Rob Buursen / Martin Roesink #507
  • Pascal de Baar / Stefan Slootjes #514
  • Victor Willem Corne Versteijnen / Andreas Wilhelmus Michiel Marius van der Sande / Teun van Dal #522
  • Richard de Groot / Raph van den Elshout / Jan Hulschebosch #524
  • Gerrit Zuurmond / Jasper Riezebos / Klaas Kwakkel #525
  • Jan van de Laar / Ben van de Laar #527
  • Ed Wigman / Joel Ebbers / Hendrik Elisabert Schatorie #530
  • Michiel Becx / Edwin Kuijpers / Bernhard der Kinderen #531
  • William de Groot / Edwin van de Langenberg / Lambertus Gloudemans #533
  • Johannes Schotanus #537

Waar te kijken:
RTL 7
Het 'mannenkanaal' van RTL doet ook dit jaar weer verslag van de meest uitdagende rally ter wereld. Gedurende de rally zal de televisiezender driemaal daags een uur lang de nieuwste ontwikkelingen in beeld brengen. 's Middags rond het middaguur brengen ze updates, evenals 's avonds om 18:30 uur en ronde de klok van 22:30 uur.

Eurosport
Sportkanaal Eurosport zet zijn traditie van het uitzenden van de Dakar Rally ook in 2020 weer door, alhoewel niet op de meest aantrekkelijke tijden. Afleveringen zullen meestal worden uitgezonden rond middernacht en in de ochtend (tussen 08:00 en 11:00 uur) en duren dan een half uur.

Red Bull TV
Wie de Dakar Rally van 2020 zo goed mogelijk wil volgen, vindt waarschijnlijk het beste alternatief in de vorm van Red Bull TV. Kijkers kunnen de rally dagelijks live volgen via de kosteloze streamingdienst van de energiedrankfabrikant. Uitzendingen staan iedere dag ingepland om 17:00 uur.

Verdere Youtubekanalen:
https://www.reddit.com/r/DAKAR/comments/ej4yq2/guide_to_following_dakar_2020/

Route:


Etappes:
Etappe 1: Jeddah - Al Wajh
5 januari 2020
Route: 752 kilometer
Special Stage: 319 kilometer
Deelnemers rijden in de eerste proef langs de kustlijn van Saoedi-Arabië, gelegen aan de Rode Zee, omhoog richting de plaats Al Wajh. 319 kilometer van de etappe wordt getimed en is bedoeld voor het klassement.

Etappe 2: Al Wahj - Neom
6 januari 2020
Route: 401 kilometer
Special Stage: 367 kilometer
Dag Twee, vooral bestaande uit getimede koers, is voor de deelnemers de eerste echte kennismaking met het verwarrende en uitdagende terrein van het land.

Stage 3: Neom - Neom
7 januari 2020
Route: 489 kilometer
Special Stage: 404 kilometer
De rondrit om de toekomstige 'megastad' Neom brengt de deelnemers bijna aan de Jordaanse grens. Daarnaast bereiken de rijders en coureurs in deze proef het hoogste gedeelte van de rally, ze komen op ongeveer 1.400 meter hoogte.

Etappe 4: Neom - Al Ola
8 januari 2020
Route: 676 kilometer
Special Stage: 453 kilometer
In een van de snellere etappes van de Dakar Rally van 2020 rijden de deelnemers over grote, uitgestrekte zandvlaktes richting de plaats Al Ola.

Etappe 5: Al Ola - Ha'il
9 januari 2020
Route: 563 kilometer
Special Stage: 353 kilometer
Hoewel minder technisch dan sommige andere etappes is deze proef wel degelijk een uitdaging voor de deelnemers. Het zijn vooral duinen die de rijders en coureurs in dit gedeelte moeten tackelen.

Etappe 6: Ha'il - Riyad
10 januari 2020
Route: 830 kilometer
Special Stage: 478 kilometer
Op dit punt gaat de snelheid er definitief uit voor een tijd. In de zesde etappe hebben de deelnemers duin na duin te verduren, alvorens zijn in Riyad aankomen voor een welverdiende rustdag.


Rustdag: Riyad 11 januari 2020


Etappe 7: Riyad - Wadi Al Dawasir
12 januari 2020
Route: 741 kilometer
Special Stage: 546 kilometer
Het is te hopen dat de deelnemers zich hebben kunnen opladen tijdens de rustdag, want de zevende etappe is niet mals. Sterker, op weg naar Wadi Al Dawasir krijgt de stoet de langste en meest uitdagende Special Stage van de rally voorgeschoteld.

Etappe 8: Wadi Al Dawasir - Wadi Al Dawasir
13 januari 2020
Route: 713 kilometer
Special Stage: 474 kilometer
Na de complexe zevende etappe kunnen de deelnemers tijdens de tweede en laatste rondrit wat stoom afblazen. De rit om Wadi Al Dawasir is een behoorlijk snelle, met op een gegeven moment een recht stuk van ongeveer veertig kilometer.

Etappe 9: Wadi Al Dawasir - Haradh
14 januari 2020
Route: 891 kilometer
Special Stage: 415 kilometer
Tijdens de negende proef, een van de langste van de rally, krijgen de deelnemers wederom een nieuw soort terrein voor de kiezen. Het ruwe terrein maakt het een technische etappe.

Etappe 10: Haradh - Shubaytah
15 januari 2020
Route: 608 kilometer
Special Stage: 534 kilometer
In de tiende etappe doorkruisen de deelnemers het zogeheten 'Empty Quarter', een zandwoestijn die tot de grootste ter wereld behoort. Mede dankzij de duinen vormt het een listige dag.

Etappe 11: Shubaytah - Haradh
16 januari 2020
Route: 744 kilometer
Special Stage: 379 kilometer
Met het einde in zicht moeten de deelnemers de volle focus bewaren om onder andere een kleine honderd kilometer aan duinen te verteren.

Etappe 12: Haradh - Qiddiya
17 januari 2020
Route: 447 kilometer
Special Stage: 374 kilometer
De laatste etappe van de Dakar Rally van 2020 is voor de navigators wederom een regelrechte breinbreker, maar wie de rust bewaart, komt veilig en wel aan bij de finish in Qiddiya.

Handige linkjes:
Tracking
Uitvallers
Twitter

Africa Eco Race

Route:

[]
Tuesday 7 January 2020: Stage 1
TANGER / TARDA : 754,24 km
Assistance : 753 km

Liaison: Tanger / Kenitra: 241,28 km
SS: Kenitra / Zardal: 23,18 km
Liaison: Zardal / Tarda: 489,78 km

Wednesday 8 January 2020: Stage 2
TARDA / MHAMID: 333,13 km
Assistance : 368 km

Start at Bivouac
SS: Tarda / Mahmid: 329,47 km
Transfer bivouac: 3,66 km

Thursday 9 January 2020: Stage 3
MAHMID / ASSA: 516,32 km
Assistance : 576 km

Transfer: 4,58 km
SS: Mhamid / Assa: 497,44 km
Liaison: Assa / Oued Draa: 14,29 km

Friday 10 January 2020: Stage 4
ASSA / SMARA: 404,52 km
Assistance : 486 km

Start Bivouac
SS: Assa / Sidi Laroussi: 385,38 km
Liaison: 19,14 km

Saturday 11 January 2020 : Stage 5
SMARA / DAKLHA: 686,10 km
Assistance : 745 km

Transfer: 1,00 km
SS: Smara / Wad Assag: 473,17 km
Liaison: Wad Assag / Dakhla: 211,76 km

Sunday 12 January 2020
REST DAY IN DAKHLA

Monday 13 January 2020: Stage 6
DAKHLA / CHAMI: 559,93 km
Assistance : 562 km

Liaison: Dakhla / Guerguerat / DSS: 383,36 km
SS: PK55 / Chami: 176,57 km
Arrival Bivouac

Tuesday 14 January 2020: Stage 7
CHAMI / AIDZIDINE: 477,95 km
Assistance : 646 km

Start Bivouac
SS: Chami / Aidzidine: 477,95 km
Arrival Bivouac

Wednesday 15 January 2020: Stage 8
AIDZIDINE / TIDJIKJA: 450,83 km
Assistance : 389 km

Transfer: 3,05 km
SS: Aidzidine / Tidjikja: 429,01 km
Liaison: Tidjikja / Bivouac: 18,77 km

Thursday 16 January 2020: Stage 9
TIDJIKJA / TIDJIKJA: 469,10 km
Assistance : 0 km

Liaison: Tidjikja / Nimlane: 27,16 km
SS: Nimlane / Nimlane: 415,07 km
Liaison: NImlane / Tidjikja: 26,88 km

Friday 17 January 2020: Stage 10
TIDJIKJA / IDINI: 600,59 km
Assistance : 545 km

Liaison: Tidjikja / El Kouaz: 77,34 km
SS: El Kouaz / Aoulegat: 499,46 km
Liaison: El Kouaz / Idini: 23,79 km

Saturday 18 January 2020: Stage 11
IDINI / ST LOUIS: 473,66 km
Assistance : 304 km

Transfer DSS: 1,95 km
SS: Idini / Teverit: 187,17 km
Liaison: Teverit / St Louis: 284,54 km

Sunday 19 January 2020: Stage 12
ST LOUIS / DAKAR: 291,97 km
Assistance : 291 km

Liaison: St Louis / Niokhob: 229,67 km
SS: Niokhob / Lac Rose: 21,93 km
Liaison: Lac Rose / Dakar: 40,37 km

Volgen op TV:
Voor de 12e editie van de Africa Eco Race zal Ziggo Sport dagelijks 50 minuten programma uitzenden. Het programma bij Ziggo Sport bevat elke dag actuele rally-inhoud en dagelijkse verslagen van Ziggo Sport F1 nieuwslezer, Olav Mol en Jack Plooij. Afgelopen april was de Morocco Desert Challenge voor de tweede maal te zien op Ziggo Sport met vier afleveringen in de weken na de rally. Voor de Africa Race wil Ziggo nog een stapje verder gaan, en dagelijks een uitzending verzorgen voorzien van commentaar door het bekende duo uit de Formule 1,  Olav Mol en Jack Plooij.  Dit is een sterk signaal de Ziggo de Rally-Raid sport een warm hart toedraagt.

Nederlandse deelnemers:

De motoren
Vandaag vinden de eerste keuringen plaats in Menton. Naast het grote geweld van de Nederlandse trucks zijn er ook twee Nederlanders bij de motoren. Beide heren doen mee aan het Motul kistklassement en zullen zonder assistentie van start gaan in de Africa Eco Race.

Bram van der Wouden
In het blauw en geel van Sherco is Bram van der Wouden goed te herkenbaar op de motor. Eerder dit jaar reed van der Wouden de Hispania Rally nog met zijn KTM, maar morgen gaat hij met de Sherco door de keuring. Vandaag kon hij al een aantal administratieve checks afwerken en de Iritrack op zijn motor monteren, maar morgen mag de motor naar het Parc fermé in Monaco. Geheel nieuw is het niet voor hem want eerder reed hij al de Breslau rally en ook de Balkan Offroad Rallye. Van der Wouden is goed voorbereid, naast dat hij zijn eigen motor heeft opgebouwd en van binnen en buiten kent heeft hij voldoende reservemateriaal bij zich om de finish in Dakar zeker te halen.

Stephan Savelkouls
Stephan Savelkouls staat net als Van der Wouden als kistrijder aan de start van de Africa Eco Race. Na op jonge leeftijd te zijn begonnen heeft hij nu vier rally’s achter de rug en is hij klaar voor een grotere uitdaging. Savelkouls debuteerde in 2017 tijdens de Hellas Rally en volgde dat al snel op met een sterke prestatie en klassering in Tuareg Rallye 2018. Daar bewees hij zich sterk in de duinen en de lange etappes, iets wat hem goed van pas moet komen in deze Africa Eco Race. Savelkouls heeft het van geen vreemde want de Tuareg Rally reed hij samen met zijn vader.

De trucks
Onder de deelnemers vinden we drie Nederlandse vrachtwagens waarvan twee bekend, en een nieuw in het bivak.

Rally Team Dust Warriors
Het nog vrij nieuwe team binnen de trucks is het Rally Team Dust Warrios uit Nieuw-Vennep. Met William van Groningen achter het stuur van de DAF gaan zij voor het eerst diep Afrika in. Het team is nog jong met slechts 1,5 jaar ervaring met de truck in kleinere rally’s zoals de Rallye Breslau. Toch is het team niet geheel nieuw want zij hebben al meerdere jaren ervaring in de autocross en ook de truck zelf is geen nieuwe. De oplettende kijker kan zien dat dit de oude truck van Marc Leeuw is waarmee hij in 2018 nog aan de start van Dakar Rally stond. Het plan is nu om de Africa Eco Race uit te rijden en daarna de pijlen te richten op de toekomst met andere rally’s en wellicht een andere truck.

Van Velsen Rallysport
Het team van het ‘Blauwe schatje’ vertrok vanmorgen in de vroegte naar Menton. Het team uit Stompwijk gaat dit jaar voor de derde keer naar de Africa Eco Race en is verliefd geworden op Afrika. Ook niet heel vreemd want de Ginaf waar zij in rijden is jaren terug ontwikkeld voor dit terrein door Ginaf Rallysport. Dat is ook waar Aad van Velsen zich op wil richten, het tweede deel van de rally waar zijn ‘blauwe schatje’ het beste uit de voeten kan. Toch zijn er ook veranderingen want de samenstelling in de cabine is veranderd. Michel van Velsen, zoon van, geeft het stuur van de service truck over en gaat zich richten op de technek in de cabine van de race truck. Voormalig monteur in de cabine, Marco Siemons, schuift een stoeltje door en zal het roadbook in handen nemen.

All Star Rally
Het team van All Star Rally vertrok gisteren al richting het keuringsterrein in Menton. Dit team gaat al vele jaren mee en doen het met de Mercedes Zetros geheel op hun eigen manier. Dirk Schuttel neemt opnieuw plaats naar Johan Elfrink en ook de service crew is grotendeels hetzelfde. In 2019 werden zij nog derde in het algemeen klassement en ook dit team moet het hebben van het tweede deel in de rally. De duinen gaan het verschil maken, wat voorgaande jaren ook lukte maar waarbij zij ook telkens problemen ondervonden.

Auto's
? Iemand een idee?

Handige linkjes:
Africa Eco Race site
Youtube
Twitter

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7056
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #1 Gepost op: 05-01-2020, 15:59 »
Zelf heel wat mixed feelings over de Dakar in SA. Land wat het niet echt nauw neemt met mensenrechten etc. Onbegrijpelijk dat de ASO daar naartoe is gegaan, maar er zal vast een hele zak geld achter hebben gezeten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 116
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #2 Gepost op: 05-01-2020, 17:25 »
Zelf heel wat mixed feelings over de Dakar in SA. Land wat het niet echt nauw neemt met mensenrechten etc.
Mee eens.
Een heel fout regime met heel veel geld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1140
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2020, 11:54 »
Weinig liefde voor de Dakar hier, dit jaar?


Ik vind het toch wel erg leuk om te volgen... alleen nu even niet. Goncalves is vanmorgen verongelukt op de proef :-(
Nadat hij een paar dagen geleden eigenhandig langs de proef z'n motor verving.


https://youtu.be/dFydwzLowsY


Hij is gestorven in wat hij het liefst deed, maar met z'n 40 jaar natuurlijk nog veel te jong om te gaan.


Hoe lastig zijn verlies ook is: Ik blijf het een prachtige sport vinden.


Verslaglegging op RTL7 is beter dan andere jaren. Geen Judoka's, rugbyers of andere semi bekende NL'ers, maar een mooi verslag van de wedstrijd. Wat ook helpt is dat het aan het begin van de avond uitgezonden wordt, zodat je het kunt opnemen en de 2 reclameblokken kunt skippen.


Live volgen gaat het best via [size=78%]http://trackingdakar.com/[/size]
Als je live de race bij de top motorrijders wilt volgen is de volgende view handig:


http://trackingdakar.com/nl/stage-7/bikes/wp8/tracking-8/


Bij de motoren starten de toppers om de 3 minuten. Het is het vaak 1 van de achtervolgers die wint, omdat zij kunnen leren van de lijnen en de fouten van de voorgangers. In dit beeld zie je wie samen rijden, en hoe hun tijden op de proef zich verhouden op een bepaald waypoint.


Voor een overzicht over het overige veld gebruik ik de volgende view:


http://trackingdakar.com/nl/stage-7/bikes/stage-positions/by-hour/


Hier zie je geen onderlinge tijden, maar wel wie terugvallen en wie ineens van de radar verdwijnen. Ook zie je hier meerdere waypoints.


Voor nieuws heb ik vaak de volgende sites open:
https://www.rtlnieuws.nl/sport/gp/artikel/4982951/liveblog-dakar-2020-etappe-7 - voor het overzicht en de Nederlanders
https://advrider.com/f/threads/f5-constituency-2020-saudi-dakar-rally-official-adv-coverage-thread-jan-5th-16th.1422115/page-179 - voor alle details, speculaties, filmpjes en foto's.






Offline member

  • *****
  • Berichten: 1880
  • KTM 950S Adv, KTM 525 EXC rally
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2020, 13:26 »
Wat me opvalt aan alle berichtgeving: iedereen vertelt hoe prachtig SA is, hoe mooi het landschap etc. Ik krijg sterk de indruk dat dat in alle contracten dichtgetimmerd is. Nergens een spoortje "is dit wel een goed iee", twijfel of ook maar ter sprake brengen.
Ja, de beelden zijn als vanouds maar voor mij geeft het toch een rare nasmaak, an mij hoeft het niet meer zo nodig

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1472
  • fly boy
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2020, 14:18 »
ik volg momenteel de africa eco race in lyndon poskit zijn races to places afleveringen.
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1156
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2020, 21:19 »
..... Nergens een spoortje "is dit wel een goed iee", twijfel of ook maar ter sprake brengen.
.....
Ja, dat begint nu echt op te vallen.
BMW 1150GS, xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 170
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2020, 21:41 »
member, doe ik ook. Moeite waard, die Postkitt lijkt mij een super geschikte kerel. Sowieso is zijn kist-Dakar op youtube echt de moeite waard.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 865
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2020, 21:59 »
Wel leuk dat als je uitvalt je de dag erna gewoon verder kan in de Dakar experiance klasse.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 511
Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2020, 22:11 »
Heel triest weer een sterfgeval.
Helaas is dit volgens mij ook te wijten aan de steeds snellere proeven en betere voertuigen. Als je hoort dat ze vandaag gemiddeld ruim 100km/u rijden. En morgen een recht stuk van 40km.

Kritiek verstomd misschien omdat ze allemaal wel weer het land willen verlaten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 103
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2020, 06:54 »
Rare nasmaak? We kopen met zn allen al decennia Chinese meuk. Daarmee helpen we een ongekende economische groei van een dat het ook niet zo nauw neemt met mensenrechten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1653
  • Beta 498 RR
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2020, 10:53 »
Msschien de knuppel in het hoenderhok gooien, maare snap de discussie over SA niet helemaal. Of het in Zuid Amerika allemaal zo netjes gaat in de landen waar de Dakar doorheen kwam. Noord West Afrika eigenlijk hetzelfde verhaal... en Rusland, kan zo nog wel even doorgaan.

Overal is gedoe en worden dingen gedaan die niet onze standaard zijn...


Feit is wel dat de plaatsen die de Dakar aan doet ook veel terug wordt gegeven, door de oga maar ook door individuele acties van deelnemer(s).

En ja ben het ook niet eens met wat regeringen denken te moeten uitspoken, aan de andere kant zijn er wel veel camera's die van alles registreren. Wat niet meteen in de uitzendingen van de Dakar te zien is maar ongetwijfeld op een later moment gebruikt wordt...

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4047
  • Rustig rijden en genieten
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2020, 11:41 »
Vind het lastig om met het vingertje te wijzen.
Donald Ramp schiet ook gewoon een auto met generaal en 7 inzittenden van de aardbodem.
Kan ik daarom niet meer een budweiser drinken?
Om maar wat te noemen..

Krijg een zak geld mee van m.n exwerkgever.
Komt de belasting om de hoek kijken en rooft de helft van me zak geld af.
Das pas mensonterend :( ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1880
  • KTM 950S Adv, KTM 525 EXC rally
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2020, 13:54 »
Vind het lastig om met het vingertje te wijzen.
Donald Ramp schiet ook gewoon een auto met generaal en 7 inzittenden van de aardbodem.
Kan ik daarom niet meer een budweiser drinken?
Om maar wat te noemen..

Krijg een zak geld mee van m.n exwerkgever.
Komt de belasting om de hoek kijken en rooft de helft van me zak geld af.
Das pas mensonterend :( ;D
als je in de 50% bealstingsschijf zit mag je niet klagen..
budweiser is sowieso een slecht idee.


Verder is Amerika nog (een soort van) democratie met (enig) respect voor mensenrechten. SA gaat wel wat stappen verder wat mij betreft.
Het gaat me te ver om te zeggen dat we SA moeten boycotten, maar het totale gebrek aan discussie vind ik wel erg opvallend

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4047
  • Rustig rijden en genieten
Re: Dakar en Africa ECO Rally
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2020, 14:28 »
Beste Jos
Ik verdiende echt een schijntje. Met 32uur.
Maar wat wil je boycotten?
Geen benzine meer kopen wat daarvandaan komt?