Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Allroad ritten  (gelezen 3354 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Allroad ritten
« Gepost op: 25-09-2006, 13:21 »
Hallo,

Het is misschien een beetje raar zo naast al die offroad- en enduroritten, maar worden er ook wel eens ritten voor allroad motoren georganiseerd zonder dat je je motor compleet sloopt? Ik vind  de vele ritten hier nogal heftig voor een allroad zoals mijn KLE. Misschien dat er meer mensen zijn die wat minder heftigs willen of weten waar ik dat kan vinden?

Groeten, Bart
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Allroad ritten
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2006, 13:32 »
De meeste roadbookritjes zijn goed te doen met een allroad, alleen een paar noppenbanden maakt het wel een stuk makkelijker.
De meest heftige foto's die geplaatst worden zijn meestal gemaakt op plaatsen waar je meestal ook makkelijk omheen had kunnen rijden.(zoals op je eigen avatar ;))

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Allroad ritten
« Reactie #2 Gepost op: 25-09-2006, 13:43 »
Hmm ja,

regel 1 van het allroad/offroad rijden is misschien wel dat je afscheid moet nemen van je motor. Mooier zal hij er nooit van worden, al was het het maar omdat je motor eerder nog nooit zo vuil is geweest. En veel mensen prepareren hun fiets op het valllen wat je zo nu en dan doet. Hetzij met slimme beugels, steviger carterplaten, handkappen, etc. of juist door zoveel mogelijk rommel van je motor af te slopen, knippertjes, spiegels. Maar vallen zal je.

Maar wanneer je rustig aan doet val je juist in los zand of in de natte blub. Daar gaat je motor niet stuk van. ga je harder dan mis je weleens een bocht en hang je op een paaltje of een boom. Je zou voor de gein eens in Spanje of Italie de bergen in moeten gaan. Stenen en rotsen zijn hard!!  :P

Wat ook nog meespeelt is dat de "zwaarte" van een rit sterk afhangt van het weer tijdens (en ook voorafgaand) aan de rit. En in hoeverre je zin hebt om te ploeteren, want zoals meneer de bovenbuurman al aangeeft, vaak kun je de heftigste stukken ook vermijden.

(modderpoelen waar een fietspad naast loopt bijvoorbeeld)  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: Allroad ritten
« Reactie #3 Gepost op: 25-09-2006, 14:12 »
dus die ritten zijn goed te doen? ik zou het graag een keer proberen maar als ik die foto's soms zie denk ik niet dat het verstandig is die kle daar doorheen te trekken. daarnaast wil ik hem niet echt slopen al is het maar omdat ik (flinke) schade gewoon niet kan betalen. krassen e.d. maken niet zo veel uit, ik ben eraan gewend dat mn zusje der scooter in mijn en mn vader's motor parkeerd.

maar wat zijn jullie ervaringen een beetje met die ritten? is het als beginner zonder enig talent een beetje te doen?
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Allroad ritten
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2006, 14:23 »
Je kunt ook beginnen met een allroad cursus bij Henk Seppenwolde/KNMV. Daar leer je op je eigen brommer de kneepjes van allroad rijden zoals zand, gravel, modder, enz. Hier krijg je een algemen indruk van de verlegbaarheid van de grenzen van een allroad motor (en jezelf 8))

Je kun ook de offroad variant bij Seppenwolde doen. Daar ga je echt de blub en het zand in maar dan op een XR van Henk zelf. Tja, en die kun je rustig een keertje neerleggen. Daar zijn ze voor! Hier vecht je alleen tegen je eigen grenzen want op zo'n XR kan BIJNA alles in het terrein.

Vraag je af welke cursus je het meest helpt. De offroad variant kan ik je van harte aanbevelen. Dat is absoluut kikken als je nog nooit op zoiets gereden hebt. Nadeel: je leven wordt nooit meer hetzelfde; wil je binnenkort zelf ook brommer :-X
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Allroad ritten
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2006, 14:31 »
Tja, wat is "te doen"?
Wat is "een beginner"?
Wat is "zonder enig talent"?

Zonder enig talent kan je beter thuis bij de centrale verwarming blijven zitten, maar gezien het feit dat je al motor rijdt en ook nog eens offroadritten wilt gaan doen zal dat laatste wel mee vallen :P

Maar zonder gekheid; het is iets van "al doende leert men". Ja, er zitten vaak een paar lastige passages in, sterk afhankelijk van de weersomstandigheden, maar het meeste is ook voor een minder ervaren rijder meestal goed te doen. In het begin is alles eng, maar na een tijdje ga je zelfs genieten van een kwispelend kont. Ervaring opdoen is het devies en dat gaat alleen met rijden.
Vallen hoort erbij, maar gelukkig valt de schade aan mens en machine meestal mee.

Voor beginners is dit een IMHO goede opstaprit: http://www.allroadmaniacs.nl/index.php?topic=2403.0
Wordt meestal uitgezet om minder ervaren offroadrijder ook op allroadbanden een leuke dag te bezorgen.
En voor zover ik weet niet "GS-only".


GS GJ :D

Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: Allroad ritten
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2006, 14:54 »
De meeste roadbookritjes in Nederland zijn van het type allroad dwz zo veel mogelijk onverharde wegen met af en toe een lastige passage. Crossbanen, zandputten en maisvelden zitten er meestal niet (verplicht) in. Zo'n allroadtour is dus gericht op allroad motoren als Transalp, AfricaTwin,  BMW GS en ook de KLE. Een rit als de BDM rit op 1 oktober is ook voor een beginner te doen,  je niet meteen het wiel van een snelle rijder kiest. Zorg wel dat je niet alleen bent, het is veiliger en prettig om van iemand te leren die net iets meer ervaring heeft.

gr,  Rolf

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Allroad ritten
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2006, 15:38 »
als beginner zonder enig talent een beetje te doen?

Mijn voorgangers (hier boven) weten het goed te beschrijven.

Hoe weet je dat je geen talent hebt als je nog moet beginnen?

Wij (de meeste in ieder geval) zijn allen met een te zware motor begonnen aan de "offroad" / allroadritten en doen het nog steeds met die zware motor, of hebben hem ingeruild voor een baggerbrik met ladysbutten (want daar willen de meeste toch niet vanaf stappen :-X)

Wat vooral belangrijk is als starter is het kiezen van iemand die in jouw tempo rijd. Of iemand die zich wil aanpassen en je aanwijzingen en tips kan geven. De grootste fout die ook door ervaren rijders wordt gemaakt is het bij proberen te houden van iemand die harder rijd dan dat jij veilig zou kunnen.

Je kan een keer naar Almere komen, da's een mooi gebied om het één en ander uit te proberen, met harde en zachte ondergrond. Zijn dan ook mensen aanwezig die je vast wel willen helpen met wat tips en aanwijzingen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Allroad ritten
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2006, 20:16 »
Wat vooral belangrijk is als starter is het kiezen van iemand die in jouw tempo rijd. Of iemand die zich wil aanpassen en je aanwijzingen en tips kan geven. De grootste fout die ook door ervaren rijders wordt gemaakt is het bij proberen te houden van iemand die harder rijd dan dat jij veilig zou kunnen.

Helemaal mee eens: Dit bepaalt of je risico's gaat nemen of niet!

Rij rustig, niet alleen, maar met iemand anders die nog in de beginfase is. Het is ook echt geen plicht om de rit uit te rijden (lees de verhaaltjes maar). Wordt je te moe, of is het te zwaar dan stop je gewoon.

Sommige ritjes hebben een klein inschrijfgeld voor de roadboeken (iemand moet ze maken en onderhouden), maar dat zal je de kop niet kosten.
Als je er heel veel plezier in krijgt kan je altijd nog overwegen een goedkopere ragbak/modderbrik er bij te kopen :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Allroad ritten
« Reactie #9 Gepost op: 25-09-2006, 21:42 »
Als je er heel veel plezier in krijgt kan je altijd nog overwegen een goedkopere ragbak/modderbrik er bij te kopen :-)

Euh, goedkopere ??  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Allroad ritten
« Reactie #10 Gepost op: 25-09-2006, 23:03 »
ja.. dat ik nou zo gek ben om een duurdere te kopen om in het zand te raggen....

pssst.: Mijn XR is ook te koop hoor :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Allroad ritten
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2006, 09:57 »
Je zou gewoon een ritje mee moeten rijden. Da's beter dan een speelplekkie als Almere omdat je zo wat afwisseling hebt en gewoon lekker aan het rijden bent.

Er vormt zich altijd wel een 'raggende mannen'-groep, en een 'lang leve de lol'-groep die gewoon rustig doortuft. Daar haak ik meestal aan omdat ik graag spierpijn in m'n kaken heb van het lachen de volgende dag. 't hoeft niet hard om lol te hebben. En moet het wel hard dan ga je even voorop rijden, leef je je uit, en wacht je even.

En ach, niemand rijd overal even hard als een ander, dus je kunt gewoon je eigen tempo rijden. De rest wacht wel op je hoor, dat vinden we heel normaal. Hoef je je niet schuldig om te voelen. En als je besluit dat het allemaal toch te spannend is voor je hou je er gewoon mee op. Dat vinden we jammer, maar niet abnormaal.

Ik ben zelf ook geen al te geweldige offroadcoureur, maar als je graag een keer je eerste stapjes zet op allroadgebied dan kom je maar langs. Ik heb slecht asfalt, hard zand, gravel, zacht zand, klei, die-hard zuigende drek, gras en kleine heuveltjes in de aanbieding.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Allroad ritten
« Reactie #12 Gepost op: 26-09-2006, 15:25 »
Het ligt er denk ik maar aan hoeveel lesgeld je wilt betalen. Op een BMW kan je ook best veel maar als je daarmee valt kost het meer moeite om hem op te rapen zeker aan het eind van de dag, verder gebruik ik hem voor w/w verkeer dus lastig en meestal kostbaarder als er iets stuk is. Daarom heb ik een baggerbrik gekocht.
Ben in den beginne begonnen op een ER125 (2-takt) waarmee je ontzettend veel lol kan hebben en wat erg leerzaam is. Dus ga een paar ritjes meerijden (lukt mij ook op straatbanden en met veel te veel ijzer), kijk dan of het wat is en besluit dan om er een motor bij te kopen of de andere "aan te passen".
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Allroad ritten
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2006, 00:49 »
Tja, daar valt weinig meer aan toe te voegen...

Je moet in ieder geval niet in je eentje zo'n rit gaan doen.  Als er dan wat gebeurd ben je in ieder geval met meerdere mensen. Je zal maar onder je motor vast komen te zitten...

Wat ik in het begin het moeilijkst vond was het gas geven op die momenten dat je denkt: "oei, even oppassen!".
En verder zijn een beetje noppenbanden wel verstandig, je hebt gewoon veeeel meer grip in het zand, zeker als het nat en blubberig is. En je voelt je gewoon veel zekerder als je een beetje grip hebt.

Tja, en schades: bij mij is dat tot nu toe beperkt gebleven tot krassen op de tank en af en toe een gebroken rem/koppelingshandel of knipperlichtje. Oh ja, ook de spiegels hebben het zwaar te verduren gehad. Maar bij de meest lullige valpartij zal je zien dat de boel afbreekt en als je er zo afstuiter dat je denkt dat je verder zal moeten gaan lopen dan blijkt de schade vaak mee te vallen.

Het belangrijkste: stoppen als je moe begint te worden! Een rit hoef je niet uit te rijden, een rit rij je voor je plezier en dat is er niet minder om als je halverwege de rit over de weg naar het eindpunt moet rijden. (en ik kan het weten ;))

(modderpoelen waar een fietspad naast loopt bijvoorbeeld)  ::)
Ja, dan ga je natuurlijk niet op het fietspad rijden: die dingen zijn kneiterhard! Als je daarop ten val komt.... ::)



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Allroad ritten
« Reactie #14 Gepost op: 27-09-2006, 07:48 »
Hendels en/of spiegels wel wat losser zetten natuurlijk of degelijke kappen kopen. Kan vallen wat ik wil maar die gaan iig niet kapot (nog niet op rotsbodem geprobeert  :D)
None of us is as strong as all of us.