AllRoad-Forum > Projecten

Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus

(1/18) > >>

michel3vb:
Weet niet helemaal of dit het goede topic is....

Liep al een heel tijdje (lees enkele jaren) met het idee rond om een bus te kopen en deze om te bouwen tot camper zodat de brommers makkelijk mee kunnen. Na een tijdje op Marktplaats speuren begin mei onderstaande Iveco Daily uit 2006 gekocht met 238.xxx op de teller.
Het idee is om +/- de eerste 2 meter van de bus als woon en slaapruimte in te richten. De overige 2.5 meter is bedoeld voor het vervoer van de brommers. Tevens is het de bedoeling om boven de brommers ook 2 slaapplekken te maken. Dat is met de hoogte van 2.10m makkelijk te doen denk ik.




Betreft een L4H3 model. Dat wil zeggen 4.50m laadruimte en hoogte 2.10m Zelfs ik kan gewoon staan binnenin :D Voordat we beginnen met bouwen eerst de hele bus maar eens strippen zodat we alles goed kunnen bekijken




Alle betimmering uit de bus getrokken zodat we een kale bus overhielden. Dat was maar goed ook want we kwamen gelijk wat krokante plekken met roest tegen rondom de wielkasten. Roest er uit slijpen en wat nieuwe stukken lassen. Inmiddels ook al begonnen met het isoleren van de bus. Alle "holle" ruimtes worden opgevuld met 19mm Armaflex. Ideaal voor de kou in de winter en de zon in de zomer. Tevens ook nog eens sterk geluiddempend.




Na het lassen alle lasnaden netjes gemaakt en behandelt met anti roest spul (Owatrol). Daarna vervolgens in de primer gezet. Alle naden in het plaatmateriaal ook kaal gemaakt en opnieuw voorzien van strijkkit om het vocht buiten te houden.



Vorige week begonnen met het leggen van de ondervloer. Latjes van 30mm hoog en 20mm breed (passen precies tussen de gegolfde plaat). Tussen de latten wordt de bodem opgevuld met wederom 19mm Armaflex.






De laatste foto is ook de huidige status van de bus. Vanmiddag 4 platen betonplex 12mm opgehaald voor de vloer. Die gaat er dit weekend in.
Verder foto's en verhalen volgen ;)

Tips, trucs en andere interessante dingen zijn natuurlijk altijd welkom. Ik heb dit ook nooit eerder gedaan dus er valt genoeg te leren

propje:
Betonplex wordt wel spiegelglad als je met natte schoenen binnenstapt.
Wat is precies strijkkit?

Struis:

No-Gliss, Gliss-not plaat. De anti slip variant betonplex.
Het is eigenlijk een speciale plaat om in voertuigen te verwerken. Lichter in gewicht (=laadvermogen)
10 of 12 mm op de vloer, 5-6 mm op de wanden.
Bij voorkeur niet boren in het metaal, dat wordt roest.
Als je toch moet boren, blaas met perslucht de boor-krullen weg (= ook roest)
Bij voorkeur zoveel mogelijk verlijmen met een goede Polymeer kit.
Die is ook te koop in een transparante kleur, dan zie je niet dat je geknoeid hebt.
Smeer je kopse kanten van het hout in met Owatrol (dat gebruik je al!!) super spul.

Nadeel is wel dat je de eerste jaren het idee hebt dat je s'nachts in een viswinkel logeert...…..


O ja, trek gelijk wat bedrading mee achter de beplating.
zorg voor goede ventilatie mogelijkheden. Condens is ook roest...

popnagel:
Leuk project !
Wij hebben een Crafter omgebouwd om vooral fietsen mee te kunnen nemen.



michel3vb:
Zoals Andre al zegt...betonplex met antislipBedrading zit overal al verwerkt.
Heb door de hele bus ringbuis getrokken zodat ik straks makkelijk draden kan doorvoeren.
De betonplex maak ik dus vast met schroeven op de houten latjes. De houten latjes zitten met Polymax aan de bus vast.
Strijkkit had ik zelf ook nog nooit eerder van gehoord. Is speciaal voor carrosserie. Zie bijvoorbeeld https://www.nonpaints.com/nl/3m-strijkkit-kwastbare-carrosseriekit-in-blik-grijs-1kg

Alles wat gezaagd of geboord wordt in de betonplex bewerken we met randsealer. Zo blijven de platen waterafstotend/dicht

@popnagel: naast motorrijden doe ik ook veel aan mountainbiken. Straks dus de ideale bus voor een weekendje Ardennen bijvoorbeeld

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie