Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus  (gelezen 2689 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4612
  • Rustig rijden en genieten
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #75 Gepost op: 30-09-2020, 17:29 »
Inderdaad klinkt als veel werk.
Als je toch de plek weet van je motor.
Heb je toch helemaal geen rails nodig.
Paar draadogen op de vloer.
Met tie down staat je motor zo vast als een huis.
Op de plaats van de moer eventueel blok rubber
Of plankje voor je grote teen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1409
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #76 Gepost op: 30-09-2020, 18:04 »
Door de vloer van de bus heen boren ben ik niet zo fan van. Gaat op den duur toch altijd weer roesten.

Ik heb nu bedacht om een stalen ondervloer (onder betonplex) te maken. Die kokerprofielen las ik vast aan de bodem van de bus.

De rails bout ik vervolgens weer vast aan het kokerprofiel. Dan kan ik het geen kant meer op of ik moet wat over het hoofd zien?


Als je gaat lassen krijg je zeker roest........
Gewoon boren, watervast vet gebruiken bij montage.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #77 Gepost op: 30-09-2020, 21:44 »
Klinkt als dubbel werk en veel extra gewicht... Kan je de rails niet rechtstreeks op de bodem lassen dan? Of zoveel hoger als je plaat dik is. Dan leg je de vloer er tussen.
Rails is van alu dus dat gaat helaas niet. Extra gewicht valt nog wel mee. Kilo of 20.


Als je gaat lassen krijg je zeker roest........
Gewoon boren, watervast vet gebruiken bij montage.
Door de rails kan niet grotere bouten dan M4 gebruiken. Die sleuf aan de bovenkant is namelijk 8mm breed en moet een bout met verzonken kop gebruiken. Zou M4 door de bodem met carrosseriering genoeg zijn? En dat dan zeg elke 30 cm ofzo?
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4612
  • Rustig rijden en genieten
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #78 Gepost op: 30-09-2020, 22:08 »
Kan nergens projecten vinden hier op het forum.
Maar gevonden.




Bijv. Zoiets.










Post Merge: 30-09-2020, 22:13
20 kilo man bv dat is echt veel.
Hoeveel motoren ga je erin stouwen?
De dop die ik laat zien is als voorbeeld.
Dit is dan M8 maar je hebt ze echt ook stuk groter.
Met schroefdraad.
Dus moet je motor vervoeren ring/ hijs bout in je vloer draaien.
Geen motor vervoeren een boutje lenskop in het gat drasien om zand erin te voorkomen.
Je hebt er maar 2 nodig bij voorwiel.
Achterwiel kan je wel klemmen met sjorband.


Probeer het simpel te houden.
Dat werkt vaak het best.
En laat anderen ernaar kijken.
Zo krijg je soms samen de leukste ideeën.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #79 Gepost op: 30-09-2020, 22:59 »
Heb straks 7 personen op kenteken. Wil toch wel 4 crossers er in kunnen proppen als ik met wat vrienden een OTR ga rijden.

Ik snap wel wat je bedoelt Marco met die ogen dat is ook veruit de meest simpele en goedkoopste optie.
De reden dat ik een rails wil gebruiken is dat je dan veel vrijer bent in je opbouw.
Stel ik wel een keer een extra slaapplaats mee. Bouw je een hout frame en die zet je met wat M8 bouten vast aan de rails. Volgende ritje haal je het bed er weer uit en bouw je het weer om naar cross of mountainbike bijvoorbeeld. En zo kan je dan eindeloos wisselen met allerlei soorten opbouw in de "garage" van de bus.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1352
  • Suzuki DRZ400S,Mitsub Pajero sprt,KTM 990 Adv. S
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #80 Gepost op: 01-10-2020, 08:39 »
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1409
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #81 Gepost op: 01-10-2020, 08:47 »
Zou M4 door de bodem met carrosseriering genoeg zijn? En dat dan zeg elke 30 cm ofzo?


M4, klasse 12.9 of 10.9, verzinkt of met Dracomet behandeling.
Moet kunnen.
RVS in combinatie met Aluminium is geen optie, dat vreet elkaar op.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3952
  • Adventure is my middle name
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #82 Gepost op: 01-10-2020, 08:58 »
Pak dan andere montage rails waar wel m8 of M10 door gaat. Die met ronde ogen, enorm sterk en zelfs goedgekeurd voor stoelen/banken montage.

Sent from my SM-G980F using Tapatalk

Met een honda kom je er wel, maar met de KTM ook nog eens met fun en snel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1678
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #83 Gepost op: 01-10-2020, 13:23 »
Kwa vastzetten motoren de grootste kracht komt remmen hè dus als die vaststaat en niet naar voren kan is het al lang prima.

Ik heb een jumpy bus en daar zette ik mijn 990 ook gewoon in aan de standaard ogen en soms nog een weg motor erbij.

Kan geen kant op staan in de inrijklemmen van steady stand is vooral makkelijk omdat mijn bus laag is en dan staat de motor vast genoeg om hem vast te zetten.

Frank

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Ombouw van Iveco Daily tot camper/crossbus
« Reactie #84 Gepost op: 01-10-2020, 23:38 »
Stalenframe wat ik had bedacht komt te vervallen mede naar aanleiding van jullie opmerkingen. Ook vanavond even met Struis aan de tel gehangen.
Betonplex vloer ga ik voor zekerheid nog even borgen met wat slotbouten door de bodem van de bus. Verder ga ik wel de rails gebruik zoals ik al zei.
Nu wat dingen bestellen en dan binnenkort verder bouwen.
KTM 990 Adventure R