Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Het grote DRZ 400 topic  (gelezen 3634 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 613
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #75 Gepost op: 11-04-2021, 10:04 »
waarom loctite op voor tandwiel
naar mijn idee zware afrader
150nm vast zetten en nieuwe borgplaat erachter ben je beteraf

Dan lees hier de theorie achter de vele meldingen van een loszittend kettingwiel:
https://thumpertalk.com/forums/topic/540670-counter-shaft-sprocket-loctite-fix/

Daarin staat ook beschreven dat alleen maar steeds vaster draaien van de moer er toe kan leiden dat de bus in de versnellingsbak vastloopt.
Dat is ook al vaker voorgekomen en wordt een kostbare reparatie.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11156
  • In order to go faster - go slower
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #76 Gepost op: 11-04-2021, 14:19 »
150 ::)  zoveel??
100 met rode locktite op de splines samen is een betere combi. 150 zou heel hard trekken aan het binnenlager.

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 554
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #77 Gepost op: 11-04-2021, 14:36 »
110 excuus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5805
  • Rustig rijden en genieten
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #78 Gepost op: 11-04-2021, 14:42 »
Kwam er net ook achter.
M.n groene borgmiddel is op.
Dat rood de sterkste klasse is.
Gebruik standaard altijd blauw.
En dat is los te schroeven.
En groen behoor je te verwarmen.
Maar rood is dus nog sterker?
Dan ga ik dat in het vervolg maar gebruiken.
Als het echt vast moet.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 61
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #79 Gepost op: 12-04-2021, 14:07 »

ik wil geen wijsneus uithangen maar voor de duidelijkheid de kleur is niet bepalend maar het nr. Loctite. en de daaraan gekoppelde sterkte en gebruik ervan.


B.V.

243 is blauw voor schroefdraad (medium sterkte)
270 is groen voor schroefdraad waar trillingen van belang zijn hoge sterkte
641 is gelig voor ruime passingen met medium sterkte.


het is dus handig om dus eerst bepalen waar heb je het voor nodig.


groet Ap




Offline member

  • *****
  • Berichten: 5805
  • Rustig rijden en genieten
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #80 Gepost op: 12-04-2021, 14:17 »
Vindt het ook verwarrend.
Groen ken ik omdat het regelmatig moest toepassen in motorblok.
Heinkel is loctite maakt het ook niet overzichtelijker.

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 462
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #81 Gepost op: 04-05-2021, 22:40 »

Blok maakt net teveel lawaai en dacht dat het de klep speling was en de boel gemeten.
2 net buiten de tolerantie wat niet het geluid verklaard.
ketting spanner eruit, 2005 en zelf stellend, en blijkt helemaal uitgesteld te zijn.
Ketting uitgerekt??? en aan vervang toe. km 6800 afgelezen. ken de historie niet vd drz
Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1722
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #82 Gepost op: 04-05-2021, 23:00 »
ik wil geen wijsneus uithangen maar voor de duidelijkheid de kleur is niet bepalend maar het nr. Loctite. en de daaraan gekoppelde sterkte en gebruik ervan.


B.V.

243 is blauw voor schroefdraad (medium sterkte)
270 is groen voor schroefdraad waar trillingen van belang zijn hoge sterkte
641 is gelig voor ruime passingen met medium sterkte.


het is dus handig om dus eerst bepalen waar heb je het voor nodig.


groet Ap


Om te borgen gebruik ik 3 soorten;
222 voor kleine boutjes, borgt wel maar zwak.
242 bijna om alle boutjes te borgen.
648 als het nooit meer los mag/moet


Alle Loctite soorten borgen en dichten af.....


Maar altijd vetvrij en schoon maken.
Niet in aanraking laten laten komen met ontvetter zoals remmen reiniger.
Loctite zijn anärobe bacteriën, die sterven als ze zonder zuurstof komen te zitten, gaan dan borgen.
Remmenreiniger = alcohol, gaan ze vroegtijdig dood.....harden uit.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5805
  • Rustig rijden en genieten
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #83 Gepost op: 05-05-2021, 00:05 »
Grappig dus het zijn bacteriën?
Nooit geweten.

Online member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #84 Gepost op: 05-05-2021, 08:03 »
Loctite is niet gebaseerd op bacteriën.  Het is een anaerobisch adhesief gebaseerd op methylmethacrylaat. Anaeroob betekent 'zonder lucht plaatsvindend of kunnen leven', waarbij met "lucht" zuurstof bedoeld wordt.

Most thread-locking formulas are methacrylate-based and rely on the electrochemical activity of a metal substrate to cause polymerization of the fluid. Thread-locking fluid is thixotropic, which allows it to flow well over time, yet still resist shocks and vibrations. It can be permanent or removable; in the latter case, it can be removed with heat, for example. Typically, brands are color-coded to indicate strength and whether they can be removed easily or if they require heat for removal.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250