Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Het grote DRZ 400 topic  (gelezen 15387 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #120 Gepost op: 02-07-2021, 18:05 »
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/images/2021/07/02/5ABA0A47-F00E-457A-88BD-00A6FFF1E2FF.jpg
Wel handig om die lagers goed te onderhouden.  Was bij mijn vorige eigenaar niet gedaan.  Gelukkig alleen lagers rot.  Rest Oké.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #121 Gepost op: 02-07-2021, 18:10 »
Kijk uit dat je wel beetje kwaliteit koopt met shims.
Had ze op de x challenge die waren ingeslagen.
Je hebt er hooguit maar 4 nodig.
Bij bmw van Harten was het gewoon omruilen dat zullen ze nu wel niet meer doen?
En goed meten met micrometer.
De maat komt niet altijd overeen met wat erin gegraveerd is.
Zowiezo als je ze eruit haalt is het vaak niet meer leesbaar.


Kruipolie kruipt verder als je denkt.
En dan geen standaard wd 40.
Maar echte kruipolie imal ofzo.

Post Merge: 02-07-2021, 18:11
http://www.maniacsmedia.nl/chevreto/images/2021/07/02/5ABA0A47-F00E-457A-88BD-00A6FFF1E2FF.jpg
Wel handig om die lagers goed te onderhouden.  Was bij mijn vorige eigenaar niet gedaan.  Gelukkig alleen lagers rot.  Rest Oké.


Dan had je meer mazzel als ik.
Moest de as in 3 of vier stukken slijpen.
Kon net met volle 125 schijf van 1 mm.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #122 Gepost op: 02-07-2021, 18:16 »
De valve shims (klepstelplaatjes) zijn dezelfde als voor de RMZ.
Diameter 9.48 mm
De goedkoopste die ik vond, staan hier:
https://mxshop4you.nl/product/valve-shims-klepstelplaatjes-9-48mm/
Op veel plekken zijn ze 2 of 3 maal zo duur.

Achterbrug:
Als de as vastzit is het in de metalen bussen van het motorblok. Daar kom je niet bij met kruipolie.
Je kunt heel snel controleren of hij vastzit: moer eraf en kijken of hij beweegt als je er op hamert.

Stuurtje:
Heb je een verhoogd stuur gekocht Steve?
Zo ja, welke? Ik heb er ook nog een nodig.
De valve shims (klepstelplaatjes) zijn dezelfde als voor de RMZ.
Diameter 9.48 mm
De goedkoopste die ik vond, staan hier:
https://mxshop4you.nl/product/valve-shims-klepstelplaatjes-9-48mm/
Op veel plekken zijn ze 2 of 3 maal zo duur.

Achterbrug:
Als de as vastzit is het in de metalen bussen van het motorblok. Daar kom je niet bij met kruipolie.
Je kunt heel snel controleren of hij vastzit: moer eraf en kijken of hij beweegt als je er op hamert.

Stuurtje:
Heb je een verhoogd stuur gekocht Steve?
Zo ja, welke? Ik heb er ook nog een nodig.

Ik heb de moer eraf gehaald en inderdaad, als ik op de moer sla beweegt hij.
Maar de as niet, dus dan maar optie 2; op zijn kant leggen en dan met kruipolie. Komende tijd toch weinig rijden, en zonodig heb ik de Yamaha ook nog.

Ik heb een standaard stuur, maar wel stuurverhogers. Het stuur wat erop zat zit nu op mijn opknapprojectje; een XT125 uit ‘82


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #123 Gepost op: 02-07-2021, 18:59 »
Voor iemand die nog iets meer vermogen uit z’n DRZ wil halen.   
Beste goede deal volgens mij. Geen relatie of belang bij. 
https://link.marktplaats.nl/m1722858163?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #124 Gepost op: 02-07-2021, 19:14 »
leuke moto ga je veel plezier aan beleven

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #125 Gepost op: 09-07-2021, 23:23 »
leuke moto ga je veel plezier aan beleven

Ben al bezig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #126 Gepost op: 30-08-2021, 17:46 »
Mijn drz verbruikt op dit moment ongeveer 1:1.500 aan olie, dus ik ga eens kijken hoe de kop, cylinder en zuiger er aan toe zijn. Wat is een goed adres voor iemand die de cylinder eens op kan meten, en de kop kan reviseren als dat nodig is? Ik woon in Delft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #127 Gepost op: 30-08-2021, 20:44 »
Voor revisie van een kop ben ik al vaker geweest bij Helmondse motorenrevisie.
Die zullen vast de cilinder ook kunnen meten.
Dichter bij je in de buurt zullen ook wel dergelijke bedrijven zijn.
Ik ben geen revisie-deskundige, maar wat ik uit de vele verhalen begrijp is dat bij de DRZ meestal niet de cilinder slijt, maar de zuiger (en de zuigerveren natuurlijk).
De binnenwand van de cilinder is gecoat. Als die coating niet meer goed is, kun je dat wel zien.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #128 Gepost op: 30-08-2021, 21:07 »
Zal wel nikasil zijn 1 x komborstel met carborundum erdoor.
En nwe. Zuiger en veren erin ik had toen setje van Prox goed spul en scheelt je in prijs.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #129 Gepost op: 31-08-2021, 08:48 »
Dankjewel voor de info. Zou mooi zijn als de cylinder nog prima is.


ik wil wel een goede meting doen van de cylinder om de juiste zuiger te nemen. bv het setje van Vertex: VTKTC22951A/B/C is de zuiger 89.96mm, 89.97mm of 89.98mm. Ik heb niet een manier om zo nauwkeurig te meten ;)

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #130 Gepost op: 05-01-2022, 09:10 »
Dankjewel voor de info. Zou mooi zijn als de cylinder nog prima is.


ik wil wel een goede meting doen van de cylinder om de juiste zuiger te nemen. bv het setje van Vertex: VTKTC22951A/B/C is de zuiger 89.96mm, 89.97mm of 89.98mm. Ik heb niet een manier om zo nauwkeurig te meten ;)


Hoe is het afgelopen met de meting? en vervolg stappen. Ik ben ook aan de beurt  ??? :(
Groet Marc

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #131 Gepost op: 07-01-2022, 12:18 »

Hoe is het afgelopen met de meting? en vervolg stappen. Ik ben ook aan de beurt  ??? :(


Nou, je zult het niet geloven, maar dat ga ik vanmiddag doen ;)


Hier twee foto's van de cylinder en de kleppen, die misschien wel iets prijs geven over de reden van olieverbruik:








Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #132 Gepost op: 07-01-2022, 13:12 »
Diepe krassen?Altijd leuk zand langs je lufi.En iedereen verklaart mij voor gek dat ik zo miereneuker ben met lufi verschonen en randjes netjes in het vet.Had je veel olieverbruik?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #133 Gepost op: 07-01-2022, 14:49 »

.....
Hier twee foto's van de cylinder en de kleppen, die misschien wel iets prijs geven over de reden van olieverbruik:


Ik ben erg benieuwd wat deze foto's zouden prijsgeven over het olieverbruik.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Het grote DRZ 400 topic
« Reactie #134 Gepost op: 07-01-2022, 15:03 »
Het lijkt erop dat er krassen in de cilinderwand nikasil zitten.En behoorlijke koolaanslag op je kleppen kan duiden op olie is je verbrandingsruimte.Die dan langs je krassen sijpelt olieschraapveer hou dat niet tegen.En krassen nikasil heeft ook gevolgen voor je zuigerveren die zijn zachter als je nikasil.Dit zijn aanames want de foto's zijn niet zo scherp.