Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?  (gelezen 3120 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Gepost op: 05-11-2020, 21:03 »
De grip van een trailmotor heeft me enorm verbaasd.
Dat wil ik dus op de enduro ook.
Te beginnen met de lage spanning.
Omdat tubeless systemen eigenlijk in alle takken van sport de standaard zijn verbaasd het me ook wat dat dat bij onze motoren nog niet zo is.


Ik neig nu het meeste naar tubeliss of nomousse.
Hoe zijn de ervaringen hier ondertussen mee ?
Heeft iemand wel eens zo'n hybride band geprobeerd zoals in de review van onze enduro training vriend op YouTube  ? (Kruising tussen een trail en enduro band)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #1 Gepost op: 05-11-2020, 21:56 »
motoz heeft een mooie hibride band.
nadeel van echte trial band veel grip maar het zal hard slijten op de weg denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #2 Gepost op: 05-11-2020, 22:01 »
Die band bedoel ik ja.
Je zou denken dat ie juist minder slijt als een noppenband ?
Ik ben zelf toch bang voor minder grip in de bagger en minder grip op de crossbaan....

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #3 Gepost op: 05-11-2020, 22:19 »
er bestaan toch leveranciers van spaakwielen die tubeless zijn?
geen idee, denk wel dat deze (iets) zwaarder zullen zijn dan gewone, maar zeker duurder.
in Italië zit er één,  setje was daar 1500.- paar jaar geleden..
dacht ook nog ex btw..


of dat dan weer allemaal interessant is..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #4 Gepost op: 05-11-2020, 22:30 »
kineo ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2020, 22:38 »
Die hebben dat wel ja, 2500 pond voor een setje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2020, 23:31 »
Ik rij op mijn 450 met tubliss.
Klem je wel gewoon de buitenband vast op de velg.
Hierdoor kan je met extreem lage bandenspanning rijden.
Ze zeggen dat je velg beschermd wordt door het hogedruk (8 bar) binnenbandje.
Zelf wel klein deukje in de velg zitten, maar ik vind het een fijn systeem.
Bandje wisselen doe ik liever thuis dan onderweg, maar onderweg kan je met tubeless reparatie proppen meestal al uit de voeten.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2020, 07:41 »
Heb ook tubliss geprobeerd. Voor een rondje om de kerk is het een mooi systeem, veel grip, zelfs zoveel dat driften moeilijker gaat. Maar niks voor bijvoorbeeld Marokko, hoge snelheid over stenen, op dag 2 van de rally maar een dikke binnenband ingestop. Maatje van me had precies hetzelfde probleem.
Hier eerdere ervaringen.



M'n MTB heb ik tubeliss gemaakt, je leest ook genoeg verhalen van motorwielen. Ik zou dat zelf niet aandurven om dan met lage druk te rijden. Denk dat je snel je velg kapot hebt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #8 Gepost op: 06-11-2020, 09:14 »
Weet je toevallig of je in Marokko de eerste of de tweede generatie Tubliss reed?

Ik rij Tubliss op mijn 701 en op de exc 450. Heb na zo'n 15.000 km nog nooit een probleem mee gehad. Ook niet over stenen maar ik heb er geen Rally meegereden.

Weet wel dat ervaringen van mensen heel wisselend is.

Ik vermoed dat het komt door de manier van erop leggen en 'onderhoud'. Het vergt een totaal andere aanpak. Ik doe het met water en niet slime en er zit dan ook makkelijk een halve liter zeepwater in een wiel met band.

Heb gemerkt dat na maanden de band sneller druk verliest. Zo'n 1 keer in de vijf maanden vul ik dat weer een beetje aan met zeepwater en is het probleem opgelost. Bovendien check ik iedere rijdag, dus ook op vakantie, de druk van de hoge druk 'bladder' en pomp ik nog wat druk in dat ding.

Hier is een uitgebreide Adv Rider thread over Tubliss

Je leest dan onder andere dat mensen met lekke banden gewoon doorrijden om terug te komen naar 'civilisatie' zonder dat hun velg aan gort is. Ik heb trouwens wel op reis een 18 en een 21 inch 'bladder' bij me want die kunnen ook lek. Die twee samen nemen echter minder ruimte in beslag dan 1 normale binnenband.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2020, 09:34 »
Zeepwater huh.
Waar zit dat dan?
In je buitenband en wat is daar het nut van?
Inderdaad veel wisselde verhalen.
Het lijkt me wel een mooie oplossing.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2020, 11:55 »
Naar ik begreep is de nomousse wat hoger waardoor de velg minder snel zou moeten beschadigen.


Reden voor mij om zo'n systeem te kiezen is dat je de bandenspanning kunt aanpassen.
Crossbaan wat harder, Bilstain zo zacht mogelijk en otr ritjes er tussenin.
Rally rijden doe ik niet, alles op hoge snelheid heeft niet mijn voorkeur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #11 Gepost op: 06-11-2020, 13:02 »
Weet je toevallig of je in Marokko de eerste of de tweede generatie Tubliss reed?

Dit was 1e generatie. Denk echt dat hoge snelheid en stenen niet goed zijn voor dit systeem. Slime of latex zal misschien helpen.


Ik heb ook een keer een lange spijker door en door gehad, dus liner lek, dus slim om die mee te nemen onderweg. Rij nu al jaren met oude rally moussen waar ik steeds weer stukken tussen zet. Dus kost ook weinig en 100% lekproof.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #12 Gepost op: 06-11-2020, 14:47 »
Ik rij al jaren met mousse. Voor Polen, Frankrijk, Roemenië, Bilstain etc zet ik andere banden met zachtere mousse eronder, dat werkt perfect. Dit zijn banden uit de Mitas Extreme serie met een Supersoft X-Grip mousse. Goed ingevet, in de band en op een donkere koele plek kun je de mousse lang bewaren als je die niet gebruikt.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #13 Gepost op: 06-11-2020, 16:42 »
Zeepwater huh.
Waar zit dat dan?
In je buitenband en wat is daar het nut van?
Inderdaad veel wisselde verhalen.
Het lijkt me wel een mooie oplossing.


Bij de montage moet je heel veel zeepwater gebruiken of kiezen voor slime (nooit gemixed). Het zit dus in de binnenbanden-loze ruimte en is het geheim van een goed werkende Tubliss. Bij de montage moet je de 'bladder' etc eerst inspuiten met silicone en dan zorgt het zeepwater voor afdichting en een goede 'zitting'. Als je dat niet doet werkt het systeem niet goed.




Post Merge: 06-11-2020, 17:34
Dit was 1e generatie. Denk echt dat hoge snelheid en stenen niet goed zijn voor dit systeem. Slime of latex zal misschien helpen.


Ik heb ook een keer een lange spijker door en door gehad, dus liner lek, dus slim om die mee te nemen onderweg. Rij nu al jaren met oude rally moussen waar ik steeds weer stukken tussen zet. Dus kost ook weinig en 100% lekproof.

Interessant. Wat moet ik me er bij voorstellen dat je er steeds stukken tussen zet? Je hebt een riedel gebruikte rally moussen waarvan je stukken uit snijdt en gebruikt om stukken in te lijmen die aan gort zijn?

Post Merge: 06-11-2020, 18:12
Naar ik begreep is de nomousse wat hoger waardoor de velg minder snel zou moeten beschadigen.


Reden voor mij om zo'n systeem te kiezen is dat je de bandenspanning kunt aanpassen.
Crossbaan wat harder, Bilstain zo zacht mogelijk en otr ritjes er tussenin.
Rally rijden doe ik niet, alles op hoge snelheid heeft niet mijn voorkeur.

Ik kende nomousse niet maar het is een replica van Tubliss maar dan op een lagere druk. Ik heb een video bekeken en zie eigenlijk nauwelijks hoogte verschil. Tubliss heeft een hogere druk in het systeem en er is veel meer over bekend maar ik ben bevooroordeeld :-) Ik zie graag iemand anders iets nieuws testen want ik sta er altijd voor open.

Ik rij ook trial en weet wat je wilt bereiken. Ik rij Tubliss zelfs op mijn 701 op de snelweg zelfs soms op 0,9 en in het terrein zo'n 0,5 bar.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: Bibmousse, tubeliss, nomousse, of ghetto tubeless ?
« Reactie #14 Gepost op: 07-11-2020, 09:38 »
Ik ken nomousse ook niet, maar wat mij opvalt in vergelijking met tubliss:

Ik zie nergens een 21" voorwiel oplossing, lijkt alleen voor het achterwiel?

Is er in een variant tot 2.5" achter, tubliss maar tot 2.15"

Hiermee zou de nomousse volgens specs passen in mijn KTM Super Enduro achtervelg. Vind ik op zich wel interessant, maar wil ook zelfde voorwiel oplossing.

Sent from my SM-G970F using Tapatalk