PERSBERICHT
HEROES LEGEND
OKTOBER 2006
Nieuw: open klasse in Heroes Legend
Hubert Auriol: ‘Nog toegankelijker voor zo veel mogelijk liefhebbers’
Heroes Legend 2007 zal behalve voor de klassieke Yamaha XT500 en BMW GS twee-kleppers ook toegankelijk zijn voor wat jongere modellen motoren. Dat heeft de organisatie van de klassieke rally van Parijs naar Dakar besloten om tegemoet te komen aan de vraag van veel liefhebbers.
Wedstrijddirecteur Hubert Auriol: ,,We kregen veel vragen van mensen die willen meedoen aan Heroes Legend over de motoren. Het is gebleken dat het voor veel liefhebbers een probleem is om aan een oude XT of GS te komen. Daarom hebben we gemeend veel mensen een plezier te doen door een open klasse in te stellen: ook jongere XT’s en BMW GS’n kunnen nu inschrijven en meedoen aan het avontuur.’’
Het principe van Heroes Legend blijft wat het was: op avontuur over de klassieke route van Parijs naar Dakar, in de sfeer van de teamgeest en kameraadschap van de oude rally’s. Door het succes van de eerste Heroes Legend, in februari 2006, is overduidelijk geworden dat die oude spirit nog steeds bestaat. ,,Dat houden we er hoe dan ook in,’’ stelt Auriol.
De drievoudig winnaar en voormalig directeur van de Dakar Rally wil Heroes Legend niet openstellen voor alle motoren. ,,Het mag immers geen race worden,’’ vindt hij. ,,Heroes Legend is een avontuur, wel een wedstrijd, maar geen race tegen de klok. Het moet wel leuk blijven en voor iedereen toegankelijk en haalbaar zijn.’’
Heroes Legend is voor de Yamaha XT500 en de jongere afgeleiden daarvan, zoals de XTZ en de TT, met een minimum van 500cc. Van het merk BMW mogen in principe alle GS modellen, die geschikt zijn voor alle terreinen, deelnemen. ,,We zien ons wel genoodzaakt om de klassieke motoren voorrang te geven,’’ stelt Auriol. ,,Daarmee is het tenslotte allemaal begonnen. De tarieven voor teams die met een klassieke XT of GS rijden, kunnen daarom voor een gunstiger tarief inschrijven dan teams in de open klasse.’’
Eén motor, een 4x4-auto en drie of vier mensen: dat is een Heroes Legend-team. Het doel is om als team de finish aan het legendarische Lac Rose bij Dakar te bereiken. Daartoe wordt een tocht van ongeveer 6500 kilometer afgelegd, die start op 3 maart aan de voet van de Eiffeltoren in Parijs en op 17 maart eindigt bij het Lac Rose. Dagelijks wordt er ongeveer 500 kilometer afgelegd, waarvan er zo’n 300 tellen voor het klassement. Elk team – óók de 4x4-wagens – rijden voor het algemeen klassement. Daarnaast is er de open klasse en de klassieke klasse, voor de oude XT’s en GS’s. Voor teams waarvan één lid de gehele route op de motor rijdt, is er ook de Iron man-klasse.
Hubert Auriol: ,,In de eerste editie is iedereen gefinisht. Alle mensen, alle motoren, alle auto’s. En iedereen heeft het naar de zin gehad en was enthousiast. Dat willen we komend jaar zeker weer bereiken. Dat is het doel.’’
”Classic Category”
Yamaha XT 500 : dubbele schokdempers, origineel frame + motorblok,
upside-down voorvork en/of schrijfremmen niet toegestaan
BMW GS tweeklepper modellen
upside-down voorvork niet toegestaan
”Open Category”
Yamaha: alle modellen XT, XTZ, TT, minimaal 500cc, onbeperkt te prepareren
BMW: alle GS modellen, onbeperkt te prepareren
Data: 1 – 17 maart 2007
Teams: drie of vier teamleden, één motor, één 4x4-auto
Categoriën: algemeen klassement, open klasse, klassieke klasse, Iron man
Tarief: 12.000 euro voor teams (3 personen) in de klassieke klasse, 14.500 euro voor teams (3 personen) in de open klasse.
Meer informatie en inschrijvingen:
www.heroeslegend.com, info@heroeslegend.com