AllRoad-Forum > Technische Vraagbaak

AI Hembrug draaibank in overweging, tips?

<< < (11/12) > >>

Struis:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/draaibanken/m1715581602-toerenversneller-sk50.html?previousPage=lr

plukenannabel:
is dit wat? meer een boorbank dan een freesbank maar wel tot 5000rpm en freesdiameter tot 35mm. kost minder dan een HBM en dit kan ik ook nog wel kwijt.

Struis:
Cincinnati.......grote kans dat deze in inch maten werkt.
DWZ pas als er een digitale uitlezing op zit, kan je er een beetje mee werken.
Maar dat is er vrij eenvoudig zelf op te bouwen.

plukenannabel:
Vanmiddag wezen kijken. Tis een franse, dus gewoon metrisch gelukkig. vond hem niet tegenvallen, het is een simpel ding maar wel wat ik zoek.

Hij was wel groter dan ik dacht. 160cm diep en 130cm breed en dan nog ruimte om de tafel van links naar rechts te schuiven.

Dat betekent de huidige werkbank (2,5 x 1m) opgeven voor een kleintje of een kleiner freesbankje zoeken.

Dan kom ik steeds op een AI hembrug fr1. Die koop je voor 800 en hebben redelijk toerenbereik (4000rpm) maar dan dan weer het andere uiterste van formaat (klein). Die HBM dingen zijn wel erg praktisch in de schuur, passen op de werkbank, zijn hoogtoerig. Maar 2500,- uitgeven voor een eigenlijk niet zo goede freesmachine  ::)

keuzes keuzes

Struis:
Meterisch? is één omwenteling van de spindel ook een hele metrische maat?
Vaak werden de inch machines voorzien van een metrische schaal verdeling, maar dan was één omwenteling bv 1 inch.
Dan sta je de hele dag met een rekenmachine te frezen.........
Maar goed, een digitale uitlezing is er zo opgebouwd, een dat heeft nog veel meer voordelen.

Ruimte; dan zou ik m'n werkbank verkleinen...........
Het is een heel leuk freesmachientje, daar ga je heel veel lol van hebben

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie