Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Diverse vragen over nieuwe motor  (gelezen 1809 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Diverse vragen over nieuwe motor
« Gepost op: 05-05-2021, 10:05 »
Als het even mee zit heb ik morgen aan het einde van de dag eindelijk mijn husky. Had ik vooruitlopend daarop alvast een paar vragen.
  • Ik moet hier nog een nieuwe/andere set velgen voor aanschaffen. Nieuw of tweedehands maakt me niet zo veel uit en ik begreep dat KTM velgen tot jaren terug uitwisselbaar zijn. Maar wat betaal je tegenwoordig nog voor een ingespaakte velg nieuw of tweedehands? Zag veel tweedehands aanbod met sterk uiteenlopende prijzen.
  • Komen de ketting, tandwielen, en remschijven van een supermoto uitvoering overeen met de enduro setup? Of moet dit allemaal vervangen worden?
  • Op de motor waar ik een afspraak voor heb zit een Rekluse deksel. Maar hoe kom ik er zo achter of het enkel de deksel is of dat hij ook een slipperclutch heeft? (zelf geen ervaring mee) Ik zou de verkoper natuurlijk op zijn woord kunnen geloven maar dat is niet altijd het meest verstandige.
  • Om vooralsnog onbekende redenen is het blok geknepen (officieel op kenteken). Deze wil ik natuurlijk meteen terug laten zetten naar origineel (op kenteken). Gaat dit doorgaans met mappings of nog old fashion met een plaatje bij de luchtinlaat? En in het geval van een mapping, is standaard dealer mapping aan te raden of zijn er betere?
  • Leggen jullie je banden zelf met lepels op de velg of worden deze gebalanceerd (net als bij een weg motor) en gebeurd dit bij de motorzaak?
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #1 Gepost op: 05-05-2021, 11:25 »
Ik ga een poging wagen:
1: Geen idee
2: Gewoon rijden! Enduro rijdt meestal tussen 14x48 en  13x52. SM misschien wel 15x45. Uiteindelijk maakt het niet veel uit, en hangt het meer af van wat je er mee doet.
3: Volgens mij staat Rekluse niet zo bekend om de slipper clutches, meer om de 'automatische koppelingen'. Die zijn wat minder logisch voor SM. Met een slipper clutch kun je bij het afremmen voor een bocht heel lomp terugschakelen zonder dat je achterwiel begint te slippen of stuiteren: De koppeling gaat dan slippen.
4: Geen ervaring mee. Maar je verhaal klinkt niet logisch. Volgens mij rijdt niemand in NL met een geknepen motor, ondanks dat ze dat op kenteken wel zijn.
5: Ik doe het gewoon zelf met lepels, zonder balanceren. Ik stop er 1 bandenklem in per wiel, dus ze zijn niet in balans. Maar als je zoekt op het forum kom je genoeg info tegen over balanceren.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2021, 12:12 »
1. prijzen hangen vaak af van het merk, maar ook of er kettingwielen en remschijven bij zitten (en de staat daarvan natuurlijk). Hier kun je zien wat een voordelig nieuw setje zou kosten.
2. Op een SM zit voor vaak een grotere voorremschijf. Als het een omgebouwde enduro is wordt vaak de remklauw in een adapter gedaan om te passen op de grotere schijf. Dus terug naar standaard is dan makkelijk. En je kunt natuurlijk ook met een grotere schijf blijven rijden.
3. ...
4. Vrijwel alle enduro's zijn op papier 'geknepen' (<10kW), maar in de praktijk niet. Bij een proefrit zou je dat wel moeten merken en zeker voor een SM is het niet logisch dat er niet met volledig vermogen mee is gereden.
5. Ik laat het doen, bij gebrek aan zin in geklooi. Nadeel is dat je dan bij een lekke band in het veld weinig routine hebt opgebouwd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #3 Gepost op: 05-05-2021, 12:20 »
3)  Rekluse
Heb ik op m'n KTM exc 450f. Is een soort automatische koppeling. Ideaal in mijn ogen. Koppeling wel te gebruiken bij bv terugschakelen of wat technische stukjes. Maar de motor bokt je nooit uit! Doodremmen is ook verleden tijd.
Testen: motor draaiend (met koppeling) in de 1e zetten. Koppeling normaal lossen. Gaat ie pas rijden als je gas geeft? = Rekluse


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #4 Gepost op: 05-05-2021, 12:21 »

Dank je wel.
3: Volgens mij staat Rekluse niet zo bekend om de slipper clutches, meer om de 'automatische koppelingen'. Die zijn wat minder logisch voor SM. Met een slipper clutch kun je bij het afremmen voor een bocht heel lomp terugschakelen zonder dat je achterwiel begint te slippen of stuiteren: De koppeling gaat dan slippen.
Kan natuurlijk beiden. Maar hard op een bocht afremmen en lomp terugschakelen is meestal niet iets wat je in een proefrit doet ;)


4: Geen ervaring mee. Maar je verhaal klinkt niet logisch. Volgens mij rijdt niemand in NL met een geknepen motor, ondanks dat ze dat op kenteken wel zijn.
Tja, het staat nu eenmaal op kenteken en is dus ook zo bekend bij de RDW. Of die nu wel of niet 'echt' geknepen is doet niet zo ter zake. Ik zal er toch voor terug moeten naar de dealer want bij een ongeval ben je simpelweg niet verzekerd.

5: Ik doe het gewoon zelf met lepels, zonder balanceren. Ik stop er 1 bandenklem in per wiel, dus ze zijn niet in balans. Maar als je zoekt op het forum kom je genoeg info tegen over balanceren.
Ga ik even wat verder zoeken...


3)  RekluseHeb ik op m'n KTM exc 450f. Is een soort automatische koppeling. Ideaal in mijn ogen. Koppeling wel te gebruiken bij bv terugschakelen of wat technische stukjes. Maar de motor bokt je nooit uit! Doodremmen is ook verleden tijd.Testen: motor draaiend (met koppeling) in de 1e zetten. Koppeling normaal lossen. Gaat ie pas rijden als je gas geeft? = Rekluse
Hele goede tip. Dank je wel!!!

1. prijzen hangen vaak af van het merk, maar ook of er kettingwielen en remschijven bij zitten (en de staat daarvan natuurlijk). Hier kun je zien wat een voordelig nieuw setje zou kosten.
Dank je.

2. Op een SM zit voor vaak een grotere voorremschijf. Als het een omgebouwde enduro is wordt vaak de remklauw in een adapter gedaan om te passen op de grotere schijf. Dus terug naar standaard is dan makkelijk. En je kunt natuurlijk ook met een grotere schijf blijven rijden.
Dan gaat alles terug naar origineel. Maar goed om te weten.



4. Vrijwel alle enduro's zijn op papier 'geknepen' (<10kW), maar in de praktijk niet. Bij een proefrit zou je dat wel moeten merken en zeker voor een SM is het niet logisch dat er niet met volledig vermogen mee is gereden.
Dit verbaasd me. Wat is daar de reden van dan? Waarom zou je iets op papier willen laten knijpen.... een nieuw kenteken aanvragen.... terwijl je er toch niets mee doet. Niet dat je er minder belasting voor gaat betalen of zo. En voor je verzekering is het gewoon heel link.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #5 Gepost op: 05-05-2021, 12:49 »
Ik kan 2 redenen verzinnen om te knijpen:
1: Typegoedkeuring: Ik denk dat de motor op vol vermogen niet door de keuring heen komt, qua geluid of uitstoot. Dat was vroeger altijd een reden om te knijpen.
2: Rijbewijs A1 (of hoe heet dat nu, iig het kleine motorrijbewijs voor beginnende motorrijders): Beginnende motorrijders hebben te maken met een maximaal vermogen en een maximaal vermogen per kg. Dus als je 18 ben in net je rijbewijs hebt, mag je niet op een 350 of 450 met vol vermogen rijden.


Welke risico's je loopt met verzekering weet ik niet. Aangezien (vrijwel) alle enduro's zo op de markt gebracht worden, verwacht ik rondom punt (1) geen issues.
Vwb. punt (2): Als je 18 bent en je veroorzaakt een ongeluk op een motor waar je geen rijbewijs bij hebt: Dan heb je waarschijnlijk wel een probleem! Dus als dit voor jou geldt, zou ik 'm inderdaad geknepen laten!


Hoe het precies zit met jongeren die KNMV NK enduro wedstrijden rijden, weet ik niet.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #6 Gepost op: 05-05-2021, 14:04 »
Dit verbaasd me. Wat is daar de reden van dan? Waarom zou je iets op papier willen laten knijpen.... een nieuw kenteken aanvragen.... terwijl je er toch niets mee doet. Niet dat je er minder belasting voor gaat betalen of zo. En voor je verzekering is het gewoon heel link.
Mij ook en ik heb er nooit een logische verklaring voor gelezen. Sommige zeggen dat dit met (milieu)restricties te maken zou hebben, maar dan begrijp ik niet waarom het alleen bij enduro's gebeurt. Bovendien snap ik niet dat de goedkeurende instanties dit accepteren, die zijn er toch ook van op de hoogte lijkt me. Het valt me wel op dat ik nooit ergens kW gegevens vindt op de sites van de fabrikanten, terwijl die voor ander soort modellen wel vaak aanwezig zijn.

Maar misschien komt er ooit nog wel eens een "KTM-schandaal", zoals VW zijn "dieselschandaal" had.

En voor de verzekering speel ik natuurlijk dommetje, hoe kon ik nou weten dat die motor meer vermogen had dan wat er op papier stond?

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #7 Gepost op: 05-05-2021, 14:08 »
Mij ook en ik heb er nooit een logische verklaring voor gelezen. Sommige zeggen dat dit met (milieu)restricties te maken zou hebben, maar dan begrijp ik niet waarom het alleen bij enduro's gebeurt. Bovendien snap ik niet dat de goedkeurende instanties dit accepteren, die zijn er toch ook van op de hoogte lijkt me. Het valt me wel op dat ik nooit ergens kW gegevens vindt op de sites van de fabrikanten, terwijl die voor ander soort modellen wel vaak aanwezig zijn.

Maar misschien komt er ooit nog wel eens een "KTM-schandaal", zoals VW zijn "dieselschandaal" had.

En voor de verzekering speel ik natuurlijk dommetje, hoe kon ik nou weten dat die motor meer vermogen had dan wat er op papier stond?
geldt niet alleen voor KTM,


nieuwe model WR450 is daarom niet meer leverbaar,
wil je er één,  ze zijn gewoon te krijgen.
je kan deze zonder problemen in Italië bestellen en gewoon invoeren in NL.
want ze hebben dan een EU toelating.


maar het gaat sec om milieueisen.
en mijn achterwiel heb ik wel balanceren,

zie;

aangezien ik er ook wel eens mee op de weg rijdt.
voor offroad zou het (???) minder belangrijk zijn..
maar ik vind het verschil wel groot..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #8 Gepost op: 05-05-2021, 14:16 »
Hoeveel kW heeft jouw Yamaha, op papier?

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #9 Gepost op: 05-05-2021, 14:28 »
Hoeveel kW heeft jouw Yamaha, op papier?


die is uit Frankrijk,
wel met papieren uit Italië,
maar vol vermogen, wat is dat 42/48pk?
en mijn brommer is 2018..

....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #10 Gepost op: 05-05-2021, 14:43 »
Bij mijn Beta zat een doos met zooi wat op de motor zat en wat de dealer er direct weer afhaalt. Met die spullen erop levert de motor een fractie van zijn vermogen, en dat zal het vermogen zijn wat op het kenteken is vermeld.
Waarom dit is: geen idee maar milieu (uitstoot) klinkt wel logisch. Over Yamaha heb ik inderdaad ook gehoord dat die niet meer leverbaar zijn om deze reden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #11 Gepost op: 05-05-2021, 14:47 »
Zeker is het mileu.
Ktm 2 takt wil geeneens fatsoenlijk lopen vanuit krat.
Tis een kromme wereld.
Maar tja regels zijn om overtreden te worden waarvoor worden ze anders bedacht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #12 Gepost op: 05-05-2021, 14:53 »
....
en mijn achterwiel heb ik wel balanceren,

zie;
....
....


Wat zou ik moeten zien in dit filmpje?
Ik balanceer nooit. Geen last van. Ook niet op de autoweg. Het hobbelt altijd wel met die noppenbanden.
Mis ik iets?
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #13 Gepost op: 05-05-2021, 16:07 »
Over balanceren, ik heb het nog nooit gedaan maar Le Professeur adviseert het echt elke keer dat ik hem spreek .... hij kan het wel weten
ik wissel mijn banden met lepels en er zit natuurlijk een bandenklem in
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Diverse vragen over nieuwe motor
« Reactie #14 Gepost op: 05-05-2021, 16:16 »
Balanceren kan wel degelijk helpen.
Had pech bij een voorwiel excel van de ktm 690
Die danste gewoon bij stukken asfalt 80 90 km per uur.
Dat rijd super irritant.
En dan kan je gewoon met lood werken of messing bus.