Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: bescheiden gps wensen en een leesbril  (gelezen 2352 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
bescheiden gps wensen en een leesbril
« Gepost op: 01-06-2021, 09:24 »
Goedemorgen allemaal, deskundigen en liefhebbers van digitale navigatie hulpmiddelen.
Jaren heb ik met veel plezier gereden met oudere Garmins, eerst een 60 CSX en de laatste Jaren een GPSmap 62S ik gebruik ze altijd zonder kaart of met de kaart op de allerlaagste detailweergave want ik wil niets anders dan de track volgen, als ik de weg kwijt ben pak ik mijn smartphone wel want google brengt je overal.
Nu is dat schermpje van die 62S zo klein dat ik tegenwoordig met een leesbril moet rijden en dat is natuurlijk niet handig, is er een oplossing, bestaat er een groot contrastrijk scherm zonder al teveel fratsen waar je gewoon een track op kunt volgen?
Een Tripy heb ik geprobeerd maar die is echt allen geschikt voor tracks die voor een Tripy gemaakt zijn en dan is hij ook echt geweldig maar de combi GPX, Mac, Tripy werkt helaas niet bevredigend.
Zou een Galaxy active tablet een oplossing zijn? ik lees her en der dat er apps zijn waarmee je tracks kunt rijden en dat scherm is in elk geval groot.
Ik zie de tips graag komen.

groet, Martijn
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2021, 10:17 »
Een tablet of mobiel die heb je ook al in 6 inch.
Mijn blackvieuwvis ik meen 5.5 inch.
Nadeel van tablet en phone.
Handschoen uit tikken handschoen aan en weer wegrijden.
Ik kan er niet tegen.
Nu heeft Carbe itter een joystick
€200 ofzo waarmee je basisbewegingen op je scherm kan uitvoeren.


Tablet is zomaar 400€
Garmin montana 700 is ook groter als mijn oude montana.
Ook duur.






Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2021, 10:37 »

Zou een Galaxy active tablet een oplossing zijn? ik lees her en der dat er apps zijn waarmee je tracks kunt rijden en dat scherm is in elk geval groot.
Ik zie de tips graag komen.

groet, Martijn


Hi Martijn,


Hier zelfde probleem, ik heb nu een samsung active tab 1 op de modderbrommer werkt super met alle apps en instellingen maar heb geen idee of dit een beetje gaat lukken met het volgen van de track (vooral in het zonlicht heb ik mijn twijfels maar we gaan het meemaken.)


Groet Frank

fka Fr@nk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2021, 11:01 »
...
Nadeel van tablet en phone.
Handschoen uit tikken handschoen aan en weer wegrijden.
Ik kan er niet tegen.
.....
Al jaren gebruik ik een rugged smartfoon.
Eerst een Nomu, sinds kort heb ik ook een Ulefone.
Die laatste heeft een "gloves mode" en dat werkt heel aardig met handschoenen.

Mogelijk niet met alle handschoenen, ik heb het niet uitgebreid getest.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #4 Gepost op: 01-06-2021, 11:32 »
Goedemorgen allemaal, deskundigen en liefhebbers van digitale navigatie hulpmiddelen.
Jaren heb ik met veel plezier gereden met oudere Garmins, eerst een 60 CSX en de laatste Jaren een GPSmap 62S ik gebruik ze altijd zonder kaart of met de kaart op de allerlaagste detailweergave want ik wil niets anders dan de track volgen, als ik de weg kwijt ben pak ik mijn smartphone wel want google brengt je overal.
Nu is dat schermpje van die 62S zo klein dat ik tegenwoordig met een leesbril moet rijden en dat is natuurlijk niet handig, is er een oplossing, bestaat er een groot contrastrijk scherm zonder al teveel fratsen waar je gewoon een track op kunt volgen?
Een Tripy heb ik geprobeerd maar die is echt allen geschikt voor tracks die voor een Tripy gemaakt zijn en dan is hij ook echt geweldig maar de combi GPX, Mac, Tripy werkt helaas niet bevredigend.
Zou een Galaxy active tablet een oplossing zijn? ik lees her en der dat er apps zijn waarmee je tracks kunt rijden en dat scherm is in elk geval groot.
Ik zie de tips graag komen.

groet, Martijn


ik ben hier ook naar aan het kijken,
maar er nog niet over uit of een tab 2 of 3 interessanter is.
beide (active) modellen zijn 8inch.
verschil is (meen ik) geheugen..
maar dat weet member wel... (toch?)


over de CI afstandsbediening heb je twee modellen..
duurdere lijkt mij te duur evenals t tablet van CI .
er bestaat wel een rammount vd active, die de boel op kan laden..


🤔
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2021, 11:43 »
Vergeleken met het scherm van de 62S is vrijwel alles een vooruitgang, inclusief tablet of smartphone. Alleen een track volgen kunnen ze ook vrijwel allemaal. Dus je kunt bijna geen verkeerde keuze maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2021, 11:50 »
Al jaren gebruik ik een rugged smartfoon.
Eerst een Nomu, sinds kort heb ik ook een Ulefone.
Die laatste heeft een "gloves mode" en dat werkt heel aardig met handschoenen.

Mogelijk niet met alle handschoenen, ik heb het niet uitgebreid getest.

Ik sluit me daar bij aan Matje, het de Ulefone 7E in glove mode gezet. Werkt erg prettig...

...totdat het gaat regenen en iedere druppel als een vingerdruk wordt gezien. Als het dan hard regent dan is het scherm bij 100 drukjes per seconde niet meer te bedienen. Je ziet'm alleen nog maar trillen en bewegen, helemaal geflipt.

Is er bij Ulefone niet een soort 'lock-stand' dat het scherm afgesloten maar wel aan blijft??

Post Merge: 01-06-2021, 11:51
Ik heb nog een Tab 2 over...


ik ben hier ook naar aan het kijken,
maar er nog niet over uit of een tab 2 of 3 interessanter is.
beide (active) modellen zijn 8inch.
verschil is (meen ik) geheugen..
maar dat weet member wel... (toch?)


over de CI afstandsbediening heb je twee modellen..
duurdere lijkt mij te duur evenals t tablet van CI .
er bestaat wel een rammount vd active, die de boel op kan laden..


🤔

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #7 Gepost op: 01-06-2021, 12:00 »
De tab 3 heeft vooral weer wat meer geheugen en dat is niet onplezierig want voordat je het weet zit het vol.

Zoals Matje zegt zijn er smartphones met een 'handschoenen' functie. Die werken redelijk goed met lichte offroad handschoenen maar niet met de winter handschoenen. Even je tong tegen de vinger van je handschoenen zetten helpt vaak.

Ik zou het liefst ook zonder het uitdoen van handschoenen mijn nav apparaat bedienen maar alleen de Garmin's doen dat vrij goed maar ja die hebben naar mijn smaak antieke software. Ik rij daarom al jaren met smartphones en tablets. Ik neem het voor lief dat ik even de handschoen moet uitdoen. Ik sta dan toch stil.

Met de CI remote controller kan je een deel hiervan opvangen maar denk maar niet alles. Je kunt er mee in- en uitzoomen tijdens het rijden, kaart pannen, volume aanpassen etc en dat werkt goed maar als je denkt ik ga even een camping zoeken dan moet je stil gaan staan en de handschoenen uit doen. Dat is nou eenmaal de huidige realiteit.

De CI tablet is erg duur. De verzendkosten etc zijn ook erg hoog. Wel een zeer helder scherm zoals de Zumo XT en groter.

Als het om je ogen gaat (zoals ik ook) ga dan voor iets Androids want dan kan je de tracklijn dikte naar wens lekker dik maken. Dat kan nauwelijks op een Garmin (klein beetje)

Post Merge: 01-06-2021, 12:01


Is er bij Ulefone niet een soort 'lock-stand' dat het scherm afgesloten maar wel aan blijft??

Post Merge: 01-06-2021, 11:51

Ik heb nog een Tab 2 over...


Daar zijn allemaal 'lock' appjes voor waarmee je van het regen probleem afbent
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #8 Gepost op: 01-06-2021, 12:05 »
Antieke software of niet.
Ik moet er niet aan denken dat m.n navigatie op hol slaat voor een beetje regen.
Waarom is er geen tablet met een Garminachtig scherm?(resitief capatief)
Of praat ik nu echt antiek?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #9 Gepost op: 01-06-2021, 13:16 »
.... maar als je denkt ik ga even een camping zoeken dan moet je stil gaan staan en de handschoenen uit doen. Dat is nou eenmaal de huidige realiteit.
Dat moet met een Garmin of TomTom ook. Dus IMHO geen voor- of nadeel Telefoon/Tablet/GPS.
Bovendien, vanwaar de haast? De Telefoon/Tablet is echt het schaap met  de 5 poten (meerdere apps voor het juiste doel/gebruik). Alles bij de hand een geen gezeik met verbindingen tussen en tel - internet.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #10 Gepost op: 01-06-2021, 13:27 »
Antieke software of niet.
Ik moet er niet aan denken dat m.n navigatie op hol slaat voor een beetje regen.
Waarom is er geen tablet met een Garminachtig scherm?(resitief capatief)
Of praat ik nu echt antiek?


Nee je praat ultra modern, zelfs in de toekomst :-) zover als ik weet bestaat dat namelijk niet :-) Het is de ene of de andere en de Zumo is capacitief scherm zoals op de smartphones. Maar ik denk dat het voornamelijk in de software zit.



Ook de Zumo XT is niet feilloos met iedere handschoen te bedienen en op het internet staan genoeg verhalen van XT eigenaren die vertellen dat regendruppels op het scherm problemen veroorzaken.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #11 Gepost op: 01-06-2021, 13:44 »
De garmin had de monterra. Volgens mij basically een montana met android er op

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #12 Gepost op: 01-06-2021, 13:59 »
En een DRAMA! Android nooit geupdated door Garmin. Je had er dus niks aan.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #13 Gepost op: 01-06-2021, 14:47 »
Ik heb ook een 7E 6.3. Voor erbij.
Een van de redenen bij aankoop was dat ik er een lanyard aan kon vast, en die heb ik dan vaak om de pols bij niet op de motor gebruik.

Hoe groter het scherm hoe beter, moet wel een beetje betaalbaar blijven. Dus keuze.

Wat verwacht je van een kaart: inzicht en overzicht, die twee gaan moeilijk samen op een smartphone, zooming pannen met de vingers? Nooit zo precies als je met de muis pentablet kan op de PC.

Dan liever twee smartphones op de motor. Ingesteld op verschillend zoomniveau.
Dat geldt ook deels voor in de auto.
Je wilt zo min mogelijk aan de smartphone zitten.
En een goed werkende zoombediening met ook panbediening op het stuur, dan denk ik dat ik liever voor dat geld, een tweede smartphone koop.

Om echt iets te zoeken moet je stoppen, 1 van de twee gebruiken, de ander blijft in de navigatie stand zoals je dat wenst.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: bescheiden gps wensen en een leesbril
« Reactie #14 Gepost op: 01-06-2021, 15:16 »
Wat is 7e ?? 6.3


Sprak net ook weer iemand zumo xt de 2e al 1ste binnen 3 weken op asfalt gekegeld.
Ik ga niet stelken dat een montana dat wel overleeft.
Maar tablet en zumo xt en mob blijven kwetsbaar.


Wat ik wel fijn vond van Osmand je laat de campings zien op de kaart.
Kan jezelf ook selecteren welke.
Voor ons vallen dan de 4en 5 ****** meteen af.
We willen leuke kleine campings.
Vandaag stonden we op een camping waar pauwen en een geit tussen de tenten en caravans liepen.