JP en ik zijn zaterdag ook weer thuis gekomen na een mooie reis door Zweden. Nog grotendeels vergezeld van een Deense teamgenoot (team 13) op een Supertenere en met veren op z'n helm.
Wat een ontzettende mooie omgeving, heel dat scandinavie eigenlijk. Na alle onverharde wegen tijdens de allroadtour hebben we dat maar lekker voortgezet bij de thuisreis. Over het algemeen 's ochtends maximaal onverhard kleine wegen en dan 's middags iets meer doorgaande wegen. Met behulp van een 1:800000 kaart en m'n GPS met Cityselect versie 7 gaat dat erg goed en makkelijk. Mocht er geen allroadtour in wat voor vorm dan ook meer zijn, gewoon daar rondrijden en je komt ook op de mooiste plekjes via de mooiste wegen, je moet alleen misschien wat meer (kook?)spullen meenemen. (en wellicht zelf Fins spreken om wat onderdelen te bestellen)
Pas de laatste dag in Zweden regen gehad, net nadat we JP's ketting verwisseld hadden. Die heeft waarschijnlijk een knauw gehad bij het afbreken van de kettingbeschermer of zo en 1 schakel was stuk. Het aantal motordealers in Zweden valt erg tegen.
Ik heb bij een in eerste instantie onschuldig lijkend schuivertje tijdens de tour m'n achterrem verspeeld. Toch wel flauw. Het rempedaal is omhoog getrokken doordat de motor daar overheen schoof (niet in een greppel maar gewoon op het pad). De stang die tegen het remzuigertje duwt is door het circlipje in de hoofdremcylinder getrokken. Hierdoor is het remzuigertje te ver naar buiten gekomen en is het rubbertje kapot gegaan. Gevolg, geen remdruk en da's niet prettig rijden.
Marco (Een van onze teamfinnen) heeft gebeld met de importeur of een dealer en 1,5 dag later konden we een nieuw zuigertje met rubbertjes ophalen op het busstation tussen 2 kampen in. Erg fijn geregeld dus! De bus is tevens de pakketdienst in Finland.
Nu zit ik me af te vragen hoe ik dit een volgende keer ga voorkomen. Overigens heb ik al meer motoren gezien waarbij ditzelfde kan gebeuren, andere motoren hebben een stuk metaal dat voorkomt dat dit pedaal omhoog getrokken kan worden.
Het stukje carbon onder op de tank heeft z'n werk goed gedaan, maar ook weer eenmalig (net als de andere kant trouwens).
Volgens mij zijn Finland en Zweden aangelegd met een KTM 950 in gedachten. Helemaal perfect om te rijden daar. Veel lange bochten waar je niet (hard) voor hoeft te remmen en dan vervolgens licht driftend uit kunt komen. (behalve die ene dan, toen ik met m'n snufferd in het gravel lag) Voornamelijk lekker ontspannen rijden.
Helaas heb ik wel de moeilijkere stukjes gemist op woensdag door gebrek aan achterrem. Eerst de brug afbouwen voordat je erover heen kunt en zo klonkt wel erg leuk. Het moeras op vrijdag heb ik m'n lagertjes vrijwillig niet aan gewaagd maar wel fijn meegesleurd aan andere motoren. Wel heel leuk om van dicht bij te zien hoe een bv. dikke BMW half onder de blubber staat.
Bij elkaar 8000 km afgelegd, waarvan zo'n 1000 op de boot en 650 heen naar Rostock + 770 terug van Odensa over de snelweg. 2 sets banden versleten en de tandwielen niet. (Fins stof is echt veel beter dan Nederlandse blubber voor ketting en tandwielen).
Foto's gaan later volgen.