Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eerste offroader  (gelezen 589 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
eerste offroader
« Gepost op: 14-06-2021, 00:39 »
Hoi iedereen!

Ik ben hier net nieuw op het forum en zit met een paar vraagjes.

Mijn ford Cmax heeft deze week zijn laatste adem uitgeblazen, ik ben dus op zoek naar mijn eerste 4X4.


Het addertje onder het gras: ik zit nog in het hoger dus zo een groot budget heb ik niet echt (3000/3500 euro) en ik zoek iets dat ook betrouwbaar genoeg is om mee naar school te rijden en wat licht offroadwerk in de weekends (niks hevig, enkele beginner routes).
Ik zou er in de vakanties wel mee op reis gaan (wales zou ik zeer graag eens doen)
Ik heb al wat zitten rondkijken en heb wel wat 1ste generatie discovery's gevonden maar heb al enkele horrorverhalen gehoord die me er een beetje van wegsturen.
Heb wel wat ervaring met herstel (ik besef dat een wagen van 3500 euro wat mankementen kan/zal vertonen  :)
Wat denken jullie?
Enige voorstellen/tips?

thanks!  :)




Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Tiger 900 '96 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3587
Re: eerste offroader
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2021, 08:00 »
Suzuki Vitara? Japans betrouwbaar en behoorlijk capabel offroad. En op benzine dus geen diesel milieu beperkingen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3729
Re: eerste offroader
« Reactie #2 Gepost op: 14-06-2021, 08:31 »
Subaru forester kan je ook veel plezier mee hebben :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 157
Re: eerste offroader
« Reactie #3 Gepost op: 14-06-2021, 08:35 »
Modderpoel.nl voor meer info en inspiratie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 6404
  • Rustig rijden en genieten
Re: eerste offroader
« Reactie #4 Gepost op: 14-06-2021, 09:57 »
Zeker in die prijsklasse.
Subary forester type Sf of model jonger SG.
En dan de Turbo overslaan.
Want geen hoge en lage gearing.
Tis een betrouwbare auto.
Onderdelen zijn niet goedkoop.
Maar het blok hoeft ook niet hard te werken gaat lang mee.
En ik sta verbaasd hoever je nog komt met z.on   auto.










Offline member

  • *****
  • Berichten: 2248
  • Ik zoek denk ik niet goed kan het niet vinden.
Re: eerste offroader
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2021, 11:31 »
Als je op de helling staat met 2,5ton aan te trekhaak is er geen verschil tussen de lowgear zonder turbo en de turbo met normale bak.
De low gear is geen echte low gear zoals bij elke andere 4x4 jeep.
Heb beide Subis gebruikt met overload op de trekhaak.


Wel puike foto's man.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 974
Re: eerste offroader
« Reactie #6 Gepost op: 14-06-2021, 11:36 »
Ja, echt VETTE foto’s  8)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3729
Re: eerste offroader
« Reactie #7 Gepost op: 14-06-2021, 17:36 »
De low gear is geen echte low gear zoals bij elke andere 4x4 jeep.
Hoe werkt dat dan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 6404
  • Rustig rijden en genieten
Re: eerste offroader
« Reactie #8 Gepost op: 14-06-2021, 17:58 »
Ik dacht van wel want je schakelt toch een andere vertanding in?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7095
  • DRIVE IT LIKE YOU STOLE IT!
Re: eerste offroader
« Reactie #9 Gepost op: 14-06-2021, 19:09 »
Hoe werkt dat dan?
De Forester heeft een veel geavanceerder systeem dan een standaard 4x4  :P. Heuvel op met een caravan kan je al rijdend in z'n 4H naar de 4L als je eigenlijk naar zijn 3H terug zou moeten schakelen. Probeer dat maar eens al rijdend met een standaard 4x4.
Kan trouwens tot 80 km/hr in zijn laag. Reductie is een stuk minder zijn dan bij een normale L tussenbak (1,5 tov 2,5 tot 5) maar dat maakt het ook op de weg gewoon bruikbaar.

Ook leuk, met caravan of aanhanger in zijn achteruit beginnen in laag en dan door naar hoog, krijg je bij toeschouwers geheid de vraag of hij twee achteruit versnellingen heeft  ;D

Tehoretisch geneuzel door iemand eens uitgerekend:
Keuze Verh. %
1L 4,998 69
1H 3,454 100
2L 2,984 116
3L 2,095 165
2H 2,062 168
4L 1,574 219
3H 1,448 239
5L 1,260 274
4H 1,088 317
5H 0,871 397

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: eerste offroader
« Reactie #10 Gepost op: 15-06-2021, 00:13 »
En dan de Turbo overslaan.
Want geen hoge en lage gearing.

Is het zo een een groot verschil met de hi low gearing?
Ik lees online wat verschillende info van mensen die er bij zweren en mensen die toch de turbo prefereren.

prachtige foto's!
Ziet er zeker wel zeer capabel uit :) .

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1781
Re: eerste offroader
« Reactie #11 Gepost op: 15-06-2021, 01:44 »
Gewicht en bodem vrijheid is alles.M'n zus heeft zo'n Toyota land kruiper V8....
Okay, power genoeg, maar bij het minste geringste "scheef" glij je gelijk weg.
Eem ouwerwetse Land-Rover; wielen op de hoeken, nul vermogen, je komt heel ver.
Een Suzuki; zo'n klein dingetje, weegt niks, je komt nog verder
Citroen Mehari; twee wheel drive, als je verzakt zit, pak je hem gewoon op......
Een Eend met een polyester doos erop....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 552
Re: eerste offroader
« Reactie #12 Gepost op: 15-06-2021, 09:14 »
Wij hebben in het verleden een Cherokee XJ gehad. Ploeg je overal mee doorheen, want eigenlijk is het gewoon een Wrangler met een andere body. Helaas zitten er ook nadelen aan. Zo zijn ze zwaar voor de wegenbelasting en zuipen ze als een ketter. Oh, en ze lijken weer hip te worden, dus ik ben bang dat ze niet binnen je budget vallen... Een Jimny zou je wel moeten kunnen vinden. Hele leuke offroaders met weinig gewicht en nog redelijk zuinig ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 6404
  • Rustig rijden en genieten
Re: eerste offroader
« Reactie #13 Gepost op: 15-06-2021, 10:40 »
Is het zo een een groot verschil met de hi low gearing?
Ik lees online wat verschillende info van mensen die er bij zweren en mensen die toch de turbo prefereren.

prachtige foto's!
Ziet er zeker wel zeer capabel uit :) .


Ik kan niet vergelijken.
Dit is m.n eerste subaru.
Ik ben totaal niet merkengeil.
Als ik de centen ervoor had kwam er gelijk een landcruiser of een cherokee.
Waar ik wel ervaring mee heb en dat zou een heel groot voordeel voor de turbo kunnen zijn.
Onze Forester heeft nu 280K op de klok op LPG.


In de bergen rijden we op benzine of als het off road zwaar wordt. Benzine smeert en koelt de kop beter.
Maar nu al paar keer meegemaakt in de bergen boven de 2500 mtr heeft hij het zwaar(ademnood)
Onze auto zit natuurlijk best vol qua gewicht lpg tank, daktent, en gereedschap en tasje kleren met een pannetje.
En wellicht zou daar de Turbo het grote verschil kunnen maken.imeers hij vult je cilinders beter.
Weet ff niet het vermogen van de 2 modellen.
Dacht dat mijn 2.0 ltr 120pk?? heeft en de Turbo 155PK??


Maar het is natuurlijk niet overbemeten mijn subaru vindt ik maar een slome slak.van de 120pk uit de fabriek zal er wat verloren zijn gegaan in 280k heb geen idee hoeveel ervan af gaat in de jaren??
En wat Struis schrijft gewicht en bodemspeling is alles.
Vooral de laatste bodemspeling dat doet ons vaak de das om als je moeilijke stukken hebt.
Ik was nooit van plan om off road te gaan met de auto maar dit is zo ontstaan omdat m,n vrouw het niet zit zitten om off road met de motro te gaan.
en zo hebben we samen lol in de grote vakanties.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1531
  • Suzuki DRZ400S,Mitsub Pajero sprt,BMW F800GS
Re: eerste offroader
« Reactie #14 Gepost op: 15-06-2021, 16:14 »
De verschillende Suzuki's of een Daihatsu Feroza. Die laatste verbruikt standaard wel olie.
Marcel