Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rondje Noord Frankrijk  (gelezen 3539 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4348
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #15 Gepost op: 10-09-2021, 08:48 »
De dag daarna zou m'n laatste dag worden in Frankrijk, dacht ik . Nog 100km naar Troyes. In een donker blubber bos vind ik bijna m'n Waterloo. Sporen van tractoren in natte glibberige klei. M'n voorwiel duikt een moddergat in. Met flink zwoegen krijg ik die eruit, nu de achterkant nog uit het spoor op de hoge midden berm. Knap zegt er iets in m'n arm. Denk een spiertje gescheurd. Gelukkig kom ik uit het bos en de pijn aan arm valt mee.
Vanaf Troyes neemt de hoeveelheid asfalt toe en het aantal graspaden af. Wel af en toe een mooi bos met hoogteverschil en later op door de champagne wijngaarden, wouw die zijn steil.
Na 350km komt het eindpunt in zich. Rond 6u kom ik er aan. Maar ik zie geen Luxemburg . Blijkt dat er nog een track komt van 250km, foutje in de berekening. Dat ga ik nooit halen. Snel boodschappen doen en dan moet ik nog 50km rijden van mezelf. Ik vind een plekje naast een boeren akker in de vallei van Route du Soleil, waar ik bij het flitsen van de flitspaal 30km onder Metz op tijd in slaap val.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #16 Gepost op: 10-09-2021, 11:31 »
Heerlijk dit soort verhalen Niek! 8) Écht avontuur!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #17 Gepost op: 10-09-2021, 12:40 »
Diep hé die trekker sporen en die klei is net secondenlijm.
Binnen 3 tellen is je achterband zo breed als er ruimte is tussen je achterbrug.
Mooi avontuur en het is vlak om de hoek.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #18 Gepost op: 10-09-2021, 15:32 »
Over het bikkelen van een bikkel ;D
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #19 Gepost op: 10-09-2021, 16:28 »
Niek doe je dit soort reizen alleen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4348
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #20 Gepost op: 11-09-2021, 10:50 »
Ja dit keer was ik alleen.

Woensdag had ik de wekker op 6u staan. In het half donker maak ik m'n ontbijt en zie ik het onweer over de heuvels uit het westen aankomen. Ik moet nog 200km track tot aan Luxemburg. Daarna heb ik een leuke route door Luxemburg en België en wat off road vanaf Maastricht naar huis. Om 17u heb ik een BBQ van m'n werk en dat wil ik graag halen.
Het is leuk rijden die ochtend maar zit wel veel asfalt in. Ik laat de V twin lekker brullen op de bochtige wegen want m'n banden zijn toch al bijna op. Iedere keer gaat de track richting de donkere wolken en buigt er dan weer van af. Kom diverse bunkers tegen op heuvelruggen. Dan zie ik de eerste en enige tegenligger deze rit op een XL 500 geloof ik. Hij gaat recht de donker wolk in, arme kerel. Perfect volgens planning kom ik in 11u bij m'n eindpunt aan. Mijn doel is volbracht.
Het begint te druppen, daarna gaat het hozen. Ik trek snel m'n regenjas aan en tik snel Luik snelste route in. Vol gas de autobaan op om te ontsnappen aan de regen. Dat lukt en kan droog de tank volgooien met goedkope peut. Bij Bastogne gaat de zon weer schijnen. En in Luik wordt het weer warm. M'n onderbroek is nog wel doorweekt, om te drogen heb ik een leuk stuk onverhard aan de Belgische kant van de Maas. Binnen de kortste keer is alles droog en neem de kortste route naar Oss. Om 16u45 schuif ik aan bij de BBQ
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4348
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #21 Gepost op: 16-09-2021, 07:28 »
Het heeft even geduurd, maar dag 1 van m'n verslag en filmpje is klaar!


Dag 1 (Nijmegen - Watten; 509km)
Mijn avontuurlijke reis begint na het ontbijt op mijn verjaardag, ik wordt verwend met taart en kadootjes. Daarna trek ik m’n motor kloffie aan en stap om 9u op de motor. M’n route volg eerst bekende paden in Brabant, maar al snel herken ik deze niet meer wat verder van huis. Het zijn vaak korte stukjes onverhard met een hoog links/rechts /links gehalte. Op een gegeven moment rij ik over een pad met hoog gras. Bijna aan het einde zie ik op het laatste moment een paar witte lage paaltjes. Ik kan nog net op m’n voetsteun stampen om deze niet vol te raken, maar raak hem nog met de zijkant van m’n carterplaat. Oef, dat had ook anders af kunnen lopen, de plaat is wat verbogen, maar raakt het motorblok niet. Als deze er niet op gezeten had, dan had m’n koppelingsdeksel een flinke klap gehad.
Ik rij langs een weiland met Afrikaantjes, wat een gaaf gezicht en wat ruiken die fijn. Het is een beetje grijs en kil weer, maar dat is erg goed om de wandelaars binnen te houden.


Als er wat Belgische tinten in de plaatsnamen komen worden de paden langer en lekker zanderig. Ik ben reuze aan het genieten, dit gaat een heerlijke vakantie worden. Rond 14u ben ik bij Baarle Nassau in de buurt en neem een krentenbol. Eigenlijk wil ik vandaag het begin van de TET France bereiken, dus daarvoor heb ik een route eerst naar Rucphen en dan via verharde wegen België door. Bij Rucphen begint de zon door te komen en wordt het gelijk erg druk op straat. Ik schiet hier de snelweg op om zo snel mogelijk België te doorkruisen. Het is een lang saai stuk snelweg en ik ben kilometers aan het aftellen. Zo’n 50km voor de Franse grens ga ik de snelweg af en heb ik een leuk bochtig weggetje. Voordat ik het weet ben ik de grens over en begint het echte avontuur. Het begint met wat makkelijke gravel en graspaden tussen de landerijen door. Hier en daar een boerderij maar wat een leeg landschap en wat is het er rustig. Het is ondertussen 19u en ik zie een leuk restaurant in Watten. Ik trakteer mezelf op mosselen en een biertje. Ik raak in gesprek met een Duitse autohandelaar (een van het ontwikkelde soort) die wel erg jaloers is op de Franse manier van leven i.t.t. de Deutse Gründlichkeit. Hij vind mijn geplande reisje ook geweldig.


Na het heerlijke eten wil ik op zoek naar een geschikte slaapplek, ik heb genoeg water en eten om wild te kamperen want ik heb voor het eten wat boodschappen gedaan. M’n motor start nog maar net, wat gek?! Ik pik de track op en rij nog 5km. Dan zie ik een camper staan op een parkeerplaats van een museum over V1 en V2 raketten (Le Blockhouse; d’Éperlecques). M’n motor start daarna niet meer, dus dit wordt m’n slaapplek. Ik overdenk m’n opties want ik heb al door dat ik morgen niet op een normale manier kan gaan rijden. Ik wil de motor starten door deze de helling op te duwen en zo aan te duwen. Ik wil verder de route volgen om zo langs een motorzaak te komen. Maar het is zondag en dan is er in Frankrijk niet veel open. Ook loop ik even bij de Duitse camper langs, hij blijkt een starthulp én startkabels te hebben, geweldig.
Ik heb niet zo’n goede nacht want mijn hoofd is nogal druk en de muggen op de parkeerplaats ook.



None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #22 Gepost op: 16-09-2021, 09:11 »
Mooi sfeerverslag weer. En fantastisch dat je weer de tijd genomen hebt om ons mee te laten genieten!
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #23 Gepost op: 16-09-2021, 10:19 »
Top. Mooi om noord Frankrijk offroad te zien. Ben een fan van dat gebied, zo dicht bij. Ik ga ook een plan maken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4348
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #24 Gepost op: 16-09-2021, 12:33 »
Het is echt super gaaf en idd heel dichtbij. Rijden erg afhankelijk van weersomstandigheden ivm met klei ondergrond.
Wacht ff op dag 3 en 4 voordat je plannen maakt .
Hoop van het weekend weer wat tijd te hebben om filmpjes te knippen.

Post Merge: 17-09-2021, 13:26

Dag 2 (Watten- Éperlecques; 10km)
‘s Ochtend maak koffie en eet wat krentenbollen, ik trek m’n motorkleren optimistisch aan en duw de motor de helling op. Helaas ligt er veel gravel op de parkeerplaats en meer dan een blokkerend achterwiel krijg ik niet. Ondertussen is er in de Duitse camper ook leven en we proberen de starthulp. Deze is te intelligent en zegt dat de accu dood is en doet verder niks. Dan willen we de startkabels gaan proberen, maar zijn accu zit op een onmogelijke plek. Ik loop langs de Française die ook op de parkeerplaats heeft overnacht. Met Duitse startkabel en Franse energie krijgen we de motor aan de praat, maar deze slaat direct af zodra je de kabels los maakte. Oei, dit is een serieus probleem. Ondertussen zijn de schoonmaaksters van het museum begonnen met hun taak. Ik leg hen mijn probleem uit en ze vertellen met te wachten op de baas. Deze komt om 9u45 aanrijden met z’n Porsche Carrera. Nadat de eerste buslading het museum in is loop ik naar de beste man. Ik probeer duidelijk te maken wat er aan de hand is, maar helemaal lukt dat niet want 10min later komt hij met startkabels aan.


Om de tijd te doden ga ik ook het museum in. Het is een erg indrukwekkende brok beton met staal en ongelofelijk wat voor een techniek in die oorlogstijd is ontwikkeld en met welke bommen de bouw tot stoppen is gedwongen.


Na een uur ben ik bijna rond en een kerel op een invalidenkarretje komt me tegemoet, “ik was naar je op zoek” in perfect Engels. Blijkt een Brit te zijn die hier in de buurt woont en een beetje helpt in het museum. Hij verteld me dat een paar vrienden van de baas misschien wel een geschikte accu hebben. De baas belt de afmeting door en een kwartier later komen er 2 mannen aan met een perfect passende accu. De accu is natuurlijk ook zo dood als een pier dus met startkabels krijgen we de motor gestart. Maar helaas blijft deze ook niet lopen zonder kabels. We laten de motor 10min draaien maar valt ook dan stil zonder kabels. We zijn bang dat ook de spanningsregelaar de geest heeft gegeven en dat dit misschien wel de oorzaak is van de opgeblazen accu. De accu geeft 4V en als de motor loopt 20V!!! “Morgen help ik je verder” zegt de baas. We drinken een biertje met z’n allen en eten wat chips

De rest van de dag dood ik de tijd met wandelen op slippers naar een motorzaak op 5km afstand die pas dinsdag open gaat en volgens mij voornamelijk kleding heeft en naar een gesloten supermarkt. Op de terugweg wordt ik ingehaald door 2 off road rijders uit, jawel Nederland. Ze waren begonnen aan de TET met z’n 3en maar de XR rijder had een lekke shock en keerde om. De andere 2 rijden op een TTR en een SWM. Ik kijk ze jaloers na.
M’n 2e wandeling is in het bos achter het museum. Omdat ik m’n slippers al zat ben en geen andere schoenen bij me heb, loop ik op blote voeten. Het bos is bezaaid met bomkraters die gevuld zijn met water. Op m’n GPS zie ik een meertje en dat lijkt me wel lekker omdat het flink warm begint te worden. Het meer is niet meer dan een grote modderpoel maar met voorzichtig lopen woel ik niet te veel modder omhoog. Het is lekker verfrissend, maar ruikt wel wat naar verrotte bladeren. ‘s Middags brengt de baas me met bagage naar een camping iets verder op. De camping heeft een zwembad en restaurant. M’n plekje heeft lang gras wat zelfs aan het eind van de middag nog nat is, dat wordt een leuke natte boel morgenochtend. Ik zet m’n tarp op om wat privacy te krijgen en neem een duik in het zwembad. ‘s Avonds ga ik eten om te beginnen een preitaartje, dan kip uit bier (en druipend van het vet) en een flinke toet ijs. Ik maak met volle buik nog een avondwandeling en drink een biertje met uitzicht over het glooiende landschap.
Morgen komt de baas me ophalen tussen 8 en 10, later zegt hij 9u!? Hij wil me met z’n bus naar een afsleepdienst brengen en van daaruit kan ik dan in Calais komen, althans dat is wat ik van zijn woorden op maak.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4348
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #25 Gepost op: 20-09-2021, 07:44 »
Dag 3 (Éperlecques - Senots; 380km)
Om half 8 word ik wakker van natte voeten. Alles zit onder het condens zoals verwacht. Ik heb nog wat krentenbollen van huis en maak koffie. M’n tarp laat ik uitdruipen en ruim alles op. Rond half 9 ga ik in de opkomende zon zitten om warm en droog te worden en niet veel later komt de baas met z’n bus eraan. We laden de motor erin en hij brengt me in 5min naar de motorzaak waar ik al langs gewandeld was. Het blijken 2 bedrijven te zijn van dezelfde eigenaar een autogarage die wel open was op maandag en de motorzaak. De baas van beide bedrijven is ook motorrijder en wil me wel helpen. Binnen korte tijd heeft hij 2 kandidaat accu’s. Nieuwe accu erin en broem. Daarna laadspanning gemeten en die kwam netjes op 14V. Ik omhels de baas nog net niet, maar ik ben een erg blij man. Ik neem afscheid van de baas maar kan door mijn beperkte Franse woordenschat hem niet echt bedanken. Ik trek de motorkleren aan en knoop de bagage vast op de motor. In de frisse ochtendlucht begin ik gelukzalig aan de volgende etappe.


Het rijden gaat over veel graspaden tussen de landerijen door en af en toe wat dichtbegroeide paden. Je moet dan kiezen tussen over de hoge middenberm of met je kop door de struiken rijden. Op zo’n stukje, met ook flink wat blubber, kom ik een groepje Duitsers tegen waarvan een op een KLR. Ze staan uit te hijgen. Niet veel later kom ik de 2 Nederlanders weer tegen. Nummer 3 komt ze met de auto achteraan als support vehicle. We hebben het over de graspaden met harde ribbels in de kleiachtige ondergrond wat wel erg tricky rijden is. Niet lang daarna kom ik op een mooi pad aan en geef flink wat gas. M’n voorband vind zo’n richel en niet veel later lig ik op de grond. Koplamp vliegt in het rond en de bevestiging van m’n tanktas scheurt af. Zo kan ik natuurlijk niet veel kilometers maken, dus tandje terug. Ik zet de tanktas met een reserve spanband vast, en monteer de koplamp met wat ty-rips. De rest van de dag rij ik lekker door maar wel op m’n hoede bij graspaden. De kilometers vliegen er door. Ik kom nog een koppeltje Duitse off road rijders tegen. Een mooie meid en een aardige kerel (denk ik).

Rond 19u kom ik langs een restaurant en besluit Chili con Carne te gaan eten. Ondertussen videobel ik met het thuisfront. Na het eten is het plan nog een stukje te rijden naar een camping vlak aan de route. 15km voor de camping gaat de track over een puinstortplaats en ja hoor, m’n achterwiel begint te wiebelen: lek. Ik rij een stukje door tot ik op een verharde weg kom waar een boerin de gifspuit hanteert. Druipend van het zweet vervang in de binnenband en plak de oude, ook maak ik m’n koplamp weer werkend. M’n compressortje komt niet verder dan 1.0bar en ik druk er 2 CO2 patronen in. Maar nog altijd maar 1.2bar. Met een gangetje van 50km/u rijd ik het laatste stuk naar de camping om de binnenband heel te houden, hier hebben ze vast wel een compressor. Ik kom in het donker aan op een  camping zonder lantaarnpalen. De motor kan ik langs de slagboom wurmen. Aan een paar gasten vraag ik of het oké zou zijn om een nachtje te staan en ze wijzen met op het telefoonnummer op het bord. Maar m’n mobiel heeft minimaal bereik dus ik besluit maar zelf een plekje te vinden. Rondom het toilet gebouw is een mooi grasveld en ik besluit dat dat mijn plekkie wordt. Blaas m’n luchtbed op en rol m’n slaapzak uit. Dan is het tijd voor koffie, nadat ik de pan wat uitgedeukt hebt die door de val wat ovaal is geworden. Jammer genoeg geen tijd gehad om ergens een biertje te scoren. Ik druk m’n laatste CO2 patroon in de band en vind dat de band zo wel hard genoeg is. Om 22u30 moet ik maar eens gaan slapen, maar de koffie doet zijn werk nog te goed. Uren kijk ik naar de mooie sterrenhemel en zie er heel wat vallen.



None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #26 Gepost op: 20-09-2021, 09:49 »
Leuk om je verhaal te lezen.
Minder leuk het gezeik met pech met je accu.
Zag pas filmpje van mike taco moto. Zij gebruikten niet de accu's van Skyrich.
Hij vertrouwde ze niet.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4348
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #27 Gepost op: 20-09-2021, 10:12 »
Op het moment is het goed balen, want je wilt rijden, maar achteraf is het een mooi verhaal en had ik niet willen missen. Ik heb leuke mensen ontmoet en mooie dingen gezien.
Voor deze motor geen litium accu meer, m'n vorige (JMT) stond na een half jaar ook bol en had weinig capaciteit over. Terwijl in m'n Husa al 7 jaar een SuperB zit die het prima blijft doen. Zou me niet verbazen dat die laatste wat meer slimme en kwalitatief goede electronica heeft.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #28 Gepost op: 20-09-2021, 10:59 »
Vandaar dat ik tot nu toe altijd "ouderwetse" accu's gebruik. Mochten die slecht worden dan verneem je dat. Het starten gaat dan steeds moeizamer en heb je ff om te anticiperen en een nieuwe aan te schaffen. Die moderne dingen geven vanuit het niets de geest en dan sta je daar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Rondje Noord Frankrijk
« Reactie #29 Gepost op: 20-09-2021, 11:18 »
Super b is ook 4 x hoger in prijs schat ik.
En ja Arie lood is beter.
Maar ik zoek nog lichtgewicht lood 8) .


Tracks is dat TET?
Of gewoon op de  bonnefooi