Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Mijn grote avontuur is gestart van NL naar Marokko via de TET en méér  (gelezen 5297 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Hoi allemaal,
Zo als sommige van jullie ondertussen wel wisten had ik wilde reis plannen met mijn husaberg.
Echter werden deze 1,5 jaar geleden redelijk abrupt onderbroken door corona.
Na 1,5 jaar uitstellen heb ik in Juni toch besloten om per 3 september van afgelopen jaar mijn baan op te zeggen bij DAF trucks in Eindhoven.
Ik werkte hier op de ontwikkelingsafdeling van de motor en cabine Ecu's en dit leek mij mijn droom baan echter had ik moeite om een goede balans te vinden tussen werk en privé want werk weken van 60+ u op een 37,5 uurs rooster waren de laatste tijd meer gewoonte dan uitzondering. Omdat dit soms toch begon te knagen had ik oorspronkelijke een sabbatical van 7 maanden aangevraagd om van Nederland naar Mongolië te gaan reizen via de Balkan, en centraal Azië. Echter in mijn laatste weken werken kwam daar begin Maart ineens corona om de hoek zetten dus werden de plannen even tijdelijk uitgesteld met het idee dat dit snel weer over zou zijn.
Dit was helaas echter niet het geval dus na 1,5 jaar wachten en ondertussen ook wat management wijzigingen op het werk waardoor het meer op politiek Den Haag begon te lijken een hoop gelul en 0 actie en beloftes met plannen A en B volgen en dan plots zonder overleg over stappen op plan C en D was de frustratie factor daar ook behoorlijk op gelopen.
Ondertussen was ik al wel gevaccineerd en zag de eerste positive berichten van anderen overlanders online verschijnen dat reizen met hier en daar wat kleine haken en ogen (mond maskers, PCR testen en registratie formulieren en geen grote feesten) toch weer mogelijk leek te zijn.
Dit heeft mij doen besluiten om mijn baan op te zeggen om mijn droom achterna te gaan jagen.
Ik heb de afgelopen 1,5 maand gebruikt om mijn husaberg fe570 uit 2010 hier voor klaar te maken ik zal binnenkort hier een verslag delen van alle modificaties.


Hierna heb ik een test tripje van 1500km gemaakt door Nederland over de TET en de omgekeerde MS1000 route van afgelopen jaar.
Het reis verslag daarvan is hier terug te lezen: https://www.polarsteps.com/SamTheOffroadAdventurer/4382697-test-trip-the-offroad-adventurer-tet-netherlands


Toen nog wat kleine aanpassingen gedaan en toen ben ik afgelopen donderdag zuid waards vertrokken over de oude pre 2020 TET route van België.
Het ideee is om vanuit Nederland naar het onderste punt van Spanje te rijden en daar de oversteek te maken naar Marokko en als de omstandigheden het toelaten door te rijden tot Dakar Senegal, echter zijn op dit moment de berichten over de grens overgang tussen Marokko en Mauritanië nog zeer negatief dus het is afwachten hoe zit dat ontwikkeld.
En dan wil ik begin maart 2022 weer in Nederland zijn om mijn originele plan om naar Mongolië te reizen voor te bereiden zodat ik ergens in april kan vertrekken richting het oosten.
De grove planning voor de route is naar het zuid oosten van Frankrijk te rijden en dan door de Pyreneeën richting het meest westelijke puntje van Spanje en dan naar beneden afzakken door Portugal om hopelijk bij Gibraltar de oversteek naar Marokko te maken.
Echter liggen op dit moment de veerboten tussen Spanje en Marokko er nog uit dus als dat niet verbeterd inde komende 1,5 maand dan wordt het plan B in Sete Frankrijk de oversteek maken.
Dit reis verslag is te volgen via https://www.polarsteps.com/SamTheOffroadAdventurer/4412577-the-offroad-adventurer-going-south-nl-to-nw-africa


Voor de gene die alleen de mooiste foto's willen zien die kunnen me toevoegen op Facebook Sam van Spreeuwel
Of Instagram The_offroad_adventurer


Mocht iemand nog tips hebben voor onderweg voor mooie bestemming dan laat het maar weten want ik heb voor dit eerste gedeelte van de reis weinig route voorbereidingen gedaan dus voor Europa is de TET de richtlijn en voor Marokko heb ik het boek van Chris Scott. En de rest hoop ik onderweg uit te vogelen.


Mochten jullie vragen hebben over mijn uitrusting/ bagage dan stel ze gerust lijkt me leuk om hier over te discussiëren met jullie.


En als er iemand een stuk wil aansluiten dan laat het ook maar weten ik reis nu solo maar voor Marokko lijkt een reis genoot geen straf.
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Goede reis!
Hopelijk gaat de grens naar Marokko weer op tijd open.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Dankje simmetje. (Paul als ik het goed heb onthouden ??? )
Ik hoop het ook maar dit eerste gedeelte richting het zuiden is meer een extraatje omdat ik mijn baan heb opgezegd en mijn huis heb verkocht. Om de winter periode te overbruggen tot ik richting het oosten kan vertrekken.
Dus mocht Marokko niet gaan werken dan probeer ik het meeste plezier uit Portugal en Spanje te halen en misschien dat ik dan als plan C nog uitwijk richting Corsica of Sardinië.
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Dankje simmetje. (Paul als ik het goed heb onthouden ??? )


Rob
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82

Rob
Excuse Dan haal ik je door elkaar met iemand anders, gezicht komt me wel bekend voor denk dat we elkaar wel is hebben ontmoet op een Brabo
Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Gaaf man, ga het zeker volgen. Ook heel benieuwd naar je aanpassingen, aangezien ik dezelfde motor heb.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Mooi man,
Mocht je genoodzaakt op Ibersche te blijven dan zend ik je n partij gereden karrespoor tracks die zullen ongetwijffeld de tet daar kruisen.
Succes
José el Sur

Verstuurd vanaf mijn SM-T395 met Tapatalk

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Geweldig plan Sam, dat moet goed gaan komen. Benieuwd naar je verhalen en foto's.


Er zit ook beweging in de toegang tot Marokko, zie o.a. https://www.bladna.nl/marokko-spanje-veerdienst-november,37831.html

Mocht je in het diepe zuiden een adresje zoeken om even op adem te komen en aan je motor te werken, P.M. me maar.  Ligt iets ten westen van Malaga (Coin/Alhaurin)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Mocht je via Andorra of Puigcerda gaan dan kun je op de finca bij Pasquet terecht +34 629 30 87 05 meestal in t weekend activiteit hostal achtig slapen en zelfkoken of mee eten.
Wel slim ff bellen prima engels
Ligt klima gunstig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Veel plezier en geniet van het avontuur!
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • st willebrord
  • *****
  • Berichten: 315
Ga je volgen sam
Beste bike ever de husa 570
Here today , gone tomorrow op de tenere700 of 450 ktm

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 82
Dankjewel voor alle positieve berichten en tips super tof. ;)

Post Merge: 30-10-2021, 16:37
Gaaf man, ga het zeker volgen. Ook heel benieuwd naar je aanpassingen, aangezien ik dezelfde motor heb.
Husa is inderdaad een top motor maar als ik zie hoe veel tijd en geld ik er in heb gestoken twijfel ik soms wel of ik niet beter direct een KTM RFR 450 had aan kunnen schaffen en bij de blok revisie deze laten ombouwen naar een 500+cc lange slag motor dat extra koppel voor het luieren rijden.


Kort samengevat de hoog nodige modificaties zijn:
-Grotere tanks: Safari voor en 70degree subframe nu iets meer dan 20l capaciteit.
- beter zadel voor extra comfort, ik heb een Rayz bevalt goed maar is duur de volgende keer zou ik naar België gaan daar zit iemand die het via via op Facebook aanbied weet zo zijn naam niet zal het later proberen op te zoeken.
- extra brandstof filter extern, ik heb een uit spoelbare van zippy-ty racing, maar rally raid heeft er ook een in het assortiment of zoals de Amerikanen aanraden een metalen canam filter.
- geschakelde voeding: afgetakt van de kentekenplaat verlichting connector om het relais te schakelen. Voor mijn USB lader en handvat verwarming.
- direct voeding naar buiten: voor de druppel lader, compressor en starthulp met een SAE connector. Omdat je met volledige bepakking zo lastig bij je accu komt onder het zadel.
- gereedschap opberg mogelijkheden, ik heb een kleine tooltub onder mijn achterspatbord tegen over mijn uitlaat.
En een Scheffelmeier metall bashplate met gereedschapsbak, echt een top ding.
- navigatie montage met goed zicht tijdens het staan, ik heb voor de adventure spec mini fairing gekozen bevalt mij heel goed.
- goed onderhoud en goede olie: 10w50 of 10w60 volsynthetisch en al je lagers smeren die van mijn acherbrug en schokbreker waren helemaal op. Wat extra luchtfilters mee, ik gebruik no-toil om dat ik deze met water en zeep kan reinigen.
- veren met juiste gewichts sterkte: ik heb voor een setje progressieve Hyperpro veren van Bas uit Alphen aan den Rijn en achter een 88N/kg 250mm veer. Ik zou aan raden om met je volledig bepakte fiets bij een specialist langs te gaan. Setje neopreen vorkhoezen om je voorvork keer ringen langer zuiver te houden, wel die van de volledige lengte.
- derestricted fuel map om te voorkomen dat hij arm loopt en ik heb Hego sensor verwijdert (lambda)


Dit is het belangrijkste, ik zal later nog een post maken met al het nice toe have spul maar wat geen must is.



Husaberg FE570 2010 Adventure travel - Husaberg FE450 2011 Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Gaaf avontuur, gave motor!


Ik heb ook een Husaberg 570 met zo'n zelfde AS mini fairing. Wat een verschrikkelijke fijne fiets. In terrein is het een top-enduro net zo goed als welke andere en hetzelfde lage gewicht als andere enduro's. Maar op de weg en lange afstanden rijdt hij veel beter, soepeler, trillingsvrijer en comfortabeler dan de meeste andere enduro's.
Ik heb er onlangs de Greece Adventure Rally mee gedaan (door Arjan Brouwer/Dutch Dakar). In een woord geweldig, ook op lange asfalt stukken!


Nadeel van de Husaberg is de kleine brandstofvoorraad en het weinige aanbod aan goeie oplossingen daarvoor. Jij hebt ze gelukkig allebei.


Een andere nadeel is het kunststof achterframe. Ik ben met name benieuwd wat jij hebt aangepast om het bagage-gewicht aan de achterzijde te kunnen torsen???


Grtz
Frans




Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Ja Sam, ben bang dat je een complete beschrijving moet maken van alles wat je bij je hebt. Inclusief foto's natuurlijk. Zo'n voeding naar buiten is sowieso wel handig, want zelfs als het zadel er al af is vind ik die accu lastig te bereiken.

Godspeed!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Ik ben veel in Marokko geweest. Je vroeg om tips: als je een plek zoekt om langere tijd door te brengen, Essouira. Een heerlijk ommuurd stadje aan zee, waar je elke dag in de haven voor weinig verse vis kunt eten, waar veel Europeanen de winter doorbrengen, waar altijd een gezellige drukte heerst en als je even zoekt kun je er voor weinig fijn onderdak vinden of kamperen.