AllRoad-Forum > Technische Vraagbaak

Hoe kijken jullie hier tegen aan.

(1/3) > >>

Arie61:
Zuiger Wissel en wat er aan vast zit.
Mijn KTM 450 heeft er nu  140 uur op zitten hij heeft mij op prachtige plekken gebracht in nederland en noordfrankrijk.
Hij hoeft nooit extreme dingen te doen en zijn mapping staat altijd in stand 1 .
Zelf denk ik dus dat het zonde is van het werk  om het blok open te sleutelen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

popnagel:
2 opties :

Door rijden totdat ie een teken geeft dat er iets aan de hand is.
Dat kan olieverbruik zijn, of een slechte uitslag bij een lektest, slecht starten lijkt me al onwaarschijnlijk.

Of preventief alles nazien en al dan niet met nieuwe onderdelen in elkaar zetten. Het hangt er ook wat vanaf hoe erg het is als ie stuk gaat. Als dat tijdens een dure rally is, of een dagje crossbaan scheelt nogal.

Een 2takt redt die uren al met 1 zuiger.

Rogier:
Ik zou er gewoon mee doorrijden. Mijn EXC (RFS blok) ging bij 300 uur open en dat was achteraf gezien niet nodig geweest aldus de monteur. Gewoon de signalen zoals hierboven beschreven in de gaten houden en t.z.t. daarop acteren.

grandia:
Ik had de indruk dat die moderne machines makkelijk honderden uren kunnen draaien bij recreatief gebruik, zonder dat het blok open hoeft. Ze worden niet voor niets regelmatig als reismachines gebruikt.

Maar ik heb er zelf niet per se verstand van.

popnagel:
Wat zijn de risico's van door rijden ?

Dit is meer hypothetisch, in de praktijk zijn er naar mijn weten geen gevallen van bekend.
De veren en zuiger slijten, er zou dus meer ruimte op komen.
Uiteindelijk zou een zuigerveer kunnen breken en een zuiger kunnen kantelen.
Waarschijnlijker is dat ie compressie verlies krijgt en olie gaat verbruiken.
Ook dacht ik dat de cilinder sneller kan gaan slijten, cq de nicasil laag kapot gaat, iemand met verstand (van) kan hier misschien meer over zeggen.

Bij de oude rfs blokken gaven de kleppen als eerst problemen, en moesten vervangen worden.

Ook is de olie een mooie indicator, als daar niks geks of rare kleuren in zitten en je motor geeft geen enkel teken zou ik gewoon door rijden.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie