Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe kijken jullie hier tegen aan.  (gelezen 716 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Gepost op: 28-11-2021, 09:54 »
Zuiger Wissel en wat er aan vast zit.
Mijn KTM 450 heeft er nu  140 uur op zitten hij heeft mij op prachtige plekken gebracht in nederland en noordfrankrijk.
Hij hoeft nooit extreme dingen te doen en zijn mapping staat altijd in stand 1 .
Zelf denk ik dus dat het zonde is van het werk  om het blok open te sleutelen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2021, 10:40 »
2 opties :


Door rijden totdat ie een teken geeft dat er iets aan de hand is.
Dat kan olieverbruik zijn, of een slechte uitslag bij een lektest, slecht starten lijkt me al onwaarschijnlijk.


Of preventief alles nazien en al dan niet met nieuwe onderdelen in elkaar zetten. Het hangt er ook wat vanaf hoe erg het is als ie stuk gaat. Als dat tijdens een dure rally is, of een dagje crossbaan scheelt nogal.


Een 2takt redt die uren al met 1 zuiger.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2021, 11:47 »
Ik zou er gewoon mee doorrijden. Mijn EXC (RFS blok) ging bij 300 uur open en dat was achteraf gezien niet nodig geweest aldus de monteur. Gewoon de signalen zoals hierboven beschreven in de gaten houden en t.z.t. daarop acteren.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #3 Gepost op: 28-11-2021, 12:09 »
Ik had de indruk dat die moderne machines makkelijk honderden uren kunnen draaien bij recreatief gebruik, zonder dat het blok open hoeft. Ze worden niet voor niets regelmatig als reismachines gebruikt.

Maar ik heb er zelf niet per se verstand van.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #4 Gepost op: 28-11-2021, 12:45 »
Wat zijn de risico's van door rijden ?


Dit is meer hypothetisch, in de praktijk zijn er naar mijn weten geen gevallen van bekend.
De veren en zuiger slijten, er zou dus meer ruimte op komen.
Uiteindelijk zou een zuigerveer kunnen breken en een zuiger kunnen kantelen.
Waarschijnlijker is dat ie compressie verlies krijgt en olie gaat verbruiken.
Ook dacht ik dat de cilinder sneller kan gaan slijten, cq de nicasil laag kapot gaat, iemand met verstand (van) kan hier misschien meer over zeggen.


Bij de oude rfs blokken gaven de kleppen als eerst problemen, en moesten vervangen worden.


Ook is de olie een mooie indicator, als daar niks geks of rare kleuren in zitten en je motor geeft geen enkel teken zou ik gewoon door rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #5 Gepost op: 28-11-2021, 16:50 »
Mijn 570 heeft er 380u op zitten en is nooit open geweest. Ik heb er van alles mee gedaan, vol gas door woestijn, door blubber OTR en veel kruipdoorsluip. Mijn olie ververs ik om de 1500km.
Dus ik zou nog lekker en tijd die rijden.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #6 Gepost op: 29-11-2021, 10:25 »
Hij is al vaker langs gekomen maar Aaron Steinman is het voorbeeld :-)



All good things must come to an end though and after seeing some smoke on start up and finding myself wanting more power on long stretches of gravel roads I knew it was time for a new top end so with 67,000km and 870hrs on the clock is was time for a rebuild.  That is still a lot of top to bottoms of New Zealand though.


I did have to do the clutch at around the 45,000km mark and I must admit I did baby the old girl on a bunch of those kms when on the road.


https://www.remotemoto.com/articles/ktm500-review-aaron-steinmann/
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #7 Gepost op: 29-11-2021, 10:47 »
Gemiddeld 77 km/h, dat doe ik hem niet na. Maar het punt is duidelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #8 Gepost op: 29-11-2021, 13:49 »
Punt is wel dat de motor vast kan lopen zonder signalen vooraf.
Ik had een grote beurt bij 250 uur en toen liep de motor 'als een zonnetje' en een paar uur later liep hij vast.
En uiteraard net aan het begin van een cursusdag waar ik veel zin in had.
Wel heb ik begrepen dat het qua kosten weinig uitmaakt of een motor vastloopt tov preventief reviseren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #9 Gepost op: 29-11-2021, 15:26 »
Paar uur na revisie.Is de revisie dan wel goed uitgevoerd?Wat was er vastgelopen?Er kan natuurlijk altijd spontaan een vastloper optreden
Maar als je blok geen olie verbruikt.En je kleppen niet dramatisch verlopen.En de olie er fatsoenlijk uitkomt na beurt.Zou ik hem lkr dichtlaten en heerlijk door tokkelen.
Een setje zuigerveren op tijd vervangen is altijd goedkoper als een vastloper.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #10 Gepost op: 29-11-2021, 16:45 »
Gemiddeld 77 km/h, dat doe ik hem niet na. Maar het punt is duidelijk.


Dan lijkt het er op dat hij veel lange etappes, rechte stukken heeft gereden, met 100km/u kruissnelheid Als ik met de wegmotor een toertocht rijd (en ik heb een vrij sportieve rijstijl) dan ligt het gemiddelde op zo’n 60km/u. In de Alpen of met de 690 tijdens een MS1000 haal ik 30-40km/u (exclusief pauzes).


Hij rijdt zin EXC500 dus zeker niet zoals de ontwerpers het hadden voorzien, en dus is het niet raar dat het onderhoud ook anders is dan voorzien.


Ik zou ook gewoon doorrijden totdat het olieverbruik te veel op loopt.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #11 Gepost op: 30-11-2021, 17:43 »
Ik heb mijn 2008 exc450 bij 270hr de zuiger en distributieketting vervangen omdat de motor toch los lag na een ongelukje met de lektest. ( ik probeerde met een schroevendraaier de krukas te blokkeren ipv de blokkering bout. Punt van schroevendraaier brak en ik kon de cilinder eraf halen ,potverdrie.
Zuiger was nog steeds als nieuw. Maar ik had al een zuiger gekocht en de motor verbruikte wat olie. Bij rustig rijden niet merkbaar ,tussen de wissels in, maar na een ronde of 3 OTR mocht er wel een 100 -150cc bij.


Als je altijd op tijd met de oliewissels ben zou ik alles dicht laten totdat je of olieverbruik krijgt of rammels hoort. Die van mij staat nu op 320hr en gaat pas los als ik bovenstaande signalen krijg. Zal rond de 500hr zijn of later.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #12 Gepost op: 30-11-2021, 17:49 »
Hey Arie, ik zou helemaal niets doen. Als jouw belasting een beetje in de buurt zit van mijn (verkochte) 500 exc kun je nog heel lang rijden. Ik heb vorig jaar een inspectie laten doen en er was geen enkele noemenswaardige slijtage te zien, alles zat ruim binnen de toleranties. Kortom, het blok was na diverse brabo's, frankrijk en andere ritten nog in nieuwstaat.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2021, 19:53 »
 :stupid: dat gold voor de hele motor!


@Arie: ben benieuwd of je nu overtuigd genoeg bent?  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: Hoe kijken jullie hier tegen aan.
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2021, 22:47 »
Ja hij blijft gewoon dicht ,en krijgt zijn normale onderhoud .
Ik wissel om de 25 uur de olie en het filter .
Heb nu twee keer de klepspeling binnen de specificaties gebracht met andere sims
Hij verbruikt geen olie en loopt en start als een zonnetje.


Dus bedankt voor jullie advies en ervaring met jullie eigen motor