Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Van brandweerauto naar expeditievoertuig  (gelezen 4451 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #15 Gepost op: 26-01-2022, 09:22 »
Technisch vast een leuke uitdaging om LPG bij te mengen hoor.. maar met een camper? echt?


 - terugverdientijd zo'n 150.000 - 200.000 km. ga je echt zoveel rijden?
 - totaal geen meerwaarde bij verkoop (ik zou het direct wegslopen).
 - verkrijgbaarheid LPG juist waar je met zo'n wagen komt zeer beperkt.
 - ruimte! helemaal met z'n 5 kom je erg snel ruimte te kort, ook in een truck.
 - verbruik eerder wat hoger dan lager. Dus doe je dit puur voor de kosten of milieu aspect.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #16 Gepost op: 26-01-2022, 10:00 »
leest goed, je blog in één ruk uitgelezen,
veel antwoorden gaan volgen als je onderweg bent, eigenlijk zou je een paar weken erop uit moeten trekken, dan zou je iets meer kunnen bepalen wat prioriteit is,
kwam in senegal eens een Nederlands koppel tegen in een nieuwe MAN, alles erop en eraan, prachtige machine, ze waren van plan om Afrika door te rijden onverhard, na één piste hebben ze besloten om zo veel mogelijk het verharde te volgen wegens oncomfortabel op de pistes, voor de bestuurder valt dat mee maar voor de rest van de medereizigers is het soms minder leuk. Maar ze amuseerden zich zo ook

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #17 Gepost op: 26-01-2022, 10:11 »
member, Technisch is het zeker een leuke uitdaging, echter gaat het niet alleen om het project, ook om de kostenbesparing. Ik ben erg benieuwd hoe je aan jouw data komt? Ik zal binnenkort (als ik er aan toe ben) één of meerdere posts op de blog aan dit onderwerp besteden.
member, bedankt! Fijn dat het goed te lezen valt en inderdaad zullen een hoop vragen op de reis beantwoord worden. Qua werk, huis en planning het lastig eerst al een paar weken te gaan reizen, daarna verder te klussen en dan pas echt op reis te gaan. Ook kun je eigenlijk pas op reis als je klaar bent (vooral vanwege de kinderen).
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat zij, met hun expeditievoertuig, inderdaad tot 95% op verharde wegen rijden. Als je ergens wilt komen is dat tóch gewoon sneller!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2022, 11:03 »
Kostenbesparing is goed te berekenen door de aanschaf en inbouw van het systeem af te zetten tegen de prijsverschillen Diesel vs. LPG. uitgaande van 20-30% maximaal bijmengen. Energetische waarde ligt lager, daarom dus relatief hoger verbruik.
Meerwaarde: ervaring
Beschikbaarheid: goed op te zoeken


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #19 Gepost op: 26-01-2022, 11:12 »
De energetische waarde ligt lager, je vergeet echter de factor mee te rekenen dat de diesel juist vollediger gaat verbranden door het bijmengen van LPG. Daardoor zal je meer energie uit dezelfde hoeveelheid ingespoten diesel. Nogmaals, ik zal binnenkort een post wijden aan dit onderwerp.
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #20 Gepost op: 26-01-2022, 12:05 »
Is er lpg te krijgen in Afrika?Rij zelf lpg maar in Scandinavië viel het al vies tegen.In Italië en frankrijk in de grote steden daarna wordt het zoeken.Als mijn auto hard moet werken in de bergen rij ik op benzine.En wat ik merk met de auto off road je moet zo rustig doen dat het bijna saai wordt.Rij je streepje harder rij je het spul kapot en je mede pasagier knots met haar hasses tegen het raam.Dat is een keer grappig maar daarna krijg ik een knal.

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #21 Gepost op: 26-01-2022, 12:06 »
wagen ombouwen en ermee reizen zijn allemaal nieuwe ervaringen en krijg je geen spijt van, succes.
Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #22 Gepost op: 26-01-2022, 16:39 »
voor water en dieseltanks kan je steeds eens kijken bij rotterdamplastics, voor de waterhuishouding hebben ze veel bij botenshops ook daar gebruik ik wat 12 volt pompen van,
wat je ook wel ziet zijn webasto's die verbonden zijn met radiatoren dat geeft een stabielere warmte in de leefruimte en kan je ook het warm water mee produceren.

voor water moet je gewoon eens kijken hoeveel dagen je echt weg van de bewoonde wereld zal zijn, met de kinderen zal dat geen weken zijn dus moet de voorraad niet te groot zijn, met een douche minder kan het ook in nood en als je toch eens langer weg wilt stapel je het vol met flessenwater.
Ook is het zo dat je in onze westerse wereld meer op jezelf aangewezen bent dan in afgelegen gebieden,
in verwegistan heeft bijna elk dorp zijn bandenman, lasser, mecanicien...
Betreft banden geraak je met een goed profiel redelijk ver, wat ik hier soms zie met de vrachtwagens om bomen uit het bos te halen is  goede lijnen rijden en een constante snelheid belangrijk,
veel succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #23 Gepost op: 26-01-2022, 18:55 »
Leuk hoor!
Toevallig ben ik ook net bezig met het plan om LPG bij-mengen bij m'n Camper.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #24 Gepost op: 28-01-2022, 09:18 »

member, nee er is geen LPG te krijgen in Afrika. Het gaat ook om bijmengen als hulpbrandstof, is niet noodzakelijk om te rijden.
member, Absoluut mee eens, ook de negatieve ervaringen leer je van en vormt jezelf.
member, Rotterdamplastics stond inderdaad al op mijn lijstje om te contacteren vanwege tanks, bedankt voor de tip! Hoe ver je echt van de bewoonde wereld gaat en wat je echt nodig hebt zul je pas achteraf weten. We bereiden ons zo goed mogelijk voor zonder (hopelijk) te overdrijven.
member, leuk! Hoe ver ben je?

Een update over het project, ondertussen zit er een tussenwand in de grote cabine, waardoor we zitplekken creëren voor de 3 kinderen (een soort achterbank) en een opberghok aan de achterkant van de cabine. Hierdoor wordt het isoleren van de cabine ook eenvoudiger. Isoleren overigens vooral vanwege geluid, niet zo zeer temperatuur.






Daarnaast ben ik op zoek naar een andere set velgen met offroad banden. Ik heb een testvelg van een MAN geprobeerd, ziet er goed uit!Nu alleen nog op zoek naar een bedrijf die van de rechte boutgaten conische boutgaten kan maken (een zoekrand voor boutcentrering in plaats van naafcentrering).Iemand goede ideeën? De brandweerauto kan deze velgen met banden in ieder geval goed hebben!




Voor alle foto's en het verhaal eromheen kun je natuurlijk de blog lezen op http://www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #25 Gepost op: 28-01-2022, 17:44 »
member, leuk! Hoe ver ben je?


Niet ver.
Ik heb mezelf ingelezen, diverse mensen gesproken.
M'n plan gemaakt.
Totdat ik een andere dikkere motor tegen kwam op E-bay.


Ik heb er al een LPG tank onder zitten, om te koken en voor de koelkast(-en)
De kachel heb ik eruit gehaald, gebruikten we nooit.
En als we hem aanzetten, stonk je de tent uit wanwege het opgehoopte stof wat verbrande.
Op de plaats van de kachel wil ik een tweede koelkast neerzetten. Ook op LPG.

Post Merge: 29-01-2022, 01:04

Daarnaast ben ik op zoek naar een andere set velgen met offroad banden. Ik heb een testvelg van een MAN geprobeerd, ziet er goed uit!Nu alleen nog op zoek naar een bedrijf die van de rechte boutgaten conische boutgaten kan maken (een zoekrand voor boutcentrering in plaats van naafcentrering).Iemand goede ideeën? De brandweerauto kan deze velgen met banden in ieder geval goed hebben!
Dat zou ik wel voor je kunnen maken.
Maar let wel op, bij velgen oorspronkelijk bedoeld voor naaf-centreering, daar zitten de boutgaten niet altijd even nauwkeurig geboord/geponst....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 446
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #26 Gepost op: 08-02-2022, 14:57 »
ik zag dat je een wiel verkoopt maar indien ik echt naar afgelegen plaatsen zou rijden dan zou ik blij zijn met 2 reservewielen,
als ik het profiel op de oude banden zie weet je ook direct waarom je geen grip had :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 624
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #27 Gepost op: 08-02-2022, 16:31 »
Leuk project hoor!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #28 Gepost op: 25-02-2022, 09:54 »
member, Het is inderdaad niet verkeerd 2 reservewielen bij je te hebben, echter is het in ons geval denk ik niet nodig. We zullen niet over de vulkaanrotsen in Ijsland rijden. Er kan altijd wat gebeuren, maar daar hebben we een reservewiel voor. Het is vooral de ruimte die het ding in beslag neemt wat me weerhoud er 2 mee te nemen. Verkopen doet die niet goed, dus wellicht houden we 'm alsnog!
member, bedankt!

Het is weer de hoogste tijd voor een update:

We hebben nu namelijk een geïsoleerde scheidingswand/achterbank mét gordels:


Er is een caravan als woonruimte aangeschaft:

En het hulpframe is helemaal kaal, klaar om opgebouwd te worden!




Ook hebben we een snelle torsietest gedaan:




Daarnaast is er uiteraard een hoop uitzoekwerk gedaan en blijven we plannen.
Voor het hele verhaal met alle foto's kun je terrecht op de website, www.metvijfopreis.nl
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Van brandweerauto naar expeditievoertuig
« Reactie #29 Gepost op: 18-03-2022, 09:41 »
Hoog tijd voor een update want er is veel gebeurd!
Zo hebben we eindelijk de offroad wielen onder de wagen zitten:




Hebben we een dakrek:


 
En hebben we nog een torsietest gedaan:



Uiteraard ook nog kleine andere dingen, waaronder ruzie zoeken met de handhaving van de gemeente.
Voor het hele verhaal en nog veel meer foto's kun je de website bezoeken, www.metvijfopreis.nl.
Alle reacties zijn welkom!
Met 3 kleintjes op expeditie, dat is onze uitdaging! https://www.metvijfopreis.nl/