Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ABS sensor gevoelig voor magneetje?  (gelezen 1164 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Gepost op: 07-02-2022, 21:05 »
Ik wil een magneet in mijn voor remschijf monteren voor de IMO-opnemer.

Makkelijkste is 1 van de 6 boutjes van de ABS krans te vervangen door remschijfbout met magneet kop (op de plaats waar ik dat boutje er even uitgedraaid heb)

Magneetje komt dan wel bij iedere omwenteling langs de ABS sensor. Die werkt optisch vermoed ik maar zal toch iets van simpele electronisch componenten bevatten (mijn electronica kennis is niet zo groot…).
 Andere mogelijke positie is magneetje lijmen in het gat net erboven maar dan komt de opnemer ook op een grotere straal te zitten, dat vind ik niet handig (wordt een langere beugel die opnemenr in de lucht moet houden).

Zal die magneet invloed hebben op werking van de ABS? Kan er natuurlijk  ook gewoon proefondervindelijk achter komen maar dat heeft niet mijn voorkeur






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2074
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #1 Gepost op: 07-02-2022, 21:29 »
De ABS sensor is niet een optische sensor: dat werkt niet betrouwbaar ivm vervuiling. Is een zgn ‘benaderingsschakelaar’ (inductieve of capacitieve werking): die wekt zelf een elektromagnetisch veld op. Wanneer een metalen voorwerp in dat veld komt verandert de (inductieve/capacitieve) weerstand en dat geeft een verandering in stroomsignaal. Tot zover deze snelcursus sensoren en actuatoren. …


Ik denk niet dat de magneet problemen gaat geven, maar zeker weten?….nee. Je bent vast niet de eerste op het wereldwijde web die dit probeert?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2022, 21:34 »
Ha Jos, volgens mij maakt dat niet uit voor de abs sensor.
Maar waar is de voorste opnemer voor, die lijkt op de foto ook ter hoogte van de ABS krans te zitten?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4266
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #3 Gepost op: 07-02-2022, 21:37 »
De abs disk geeft meteen de kilometerteller z'n signaal. Als het invloed heeft zie je dat dus direct. Ik verwacht ook van niet.

Hall effect zo'n opnemer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2022, 22:41 »
Ha Jos, volgens mij maakt dat niet uit voor de abs sensor.
Maar waar is de voorste opnemer voor, die lijkt op de foto ook ter hoogte van de ABS krans te zitten?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk
Dat is de opnemer van de IMO idd, maar zoals die van mijn 525 EXC afkomt. Eerst een plek zoeken voor de magneet (wordt een magnetische houtkop dus ), daarna een nieuwe bracket maken om de sensor te plaatsen. Moet nog kijken hoe ik dat doe, maar ik vermoed iets 3D laten printen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4359
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #5 Gepost op: 08-02-2022, 07:43 »
Bij mijn 690 zat er al een gaatje in de reklauwadapter. Ik heb een gaatje in een van de speilen van de remschijf geboord en daarin de magneet gelijmd.


Kijk eens hier
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=18058.0

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2022, 09:59 »
Lukt dat ja in remschijf boren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2022, 10:25 »
Bij mijn 690 zat er al een gaatje in de reklauwadapter. Ik heb een gaatje in een van de speilen van de remschijf geboord en daarin de magneet gelijmd.


Kijk eens hier
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=18058.0
Mijn 701 klauw heeft dat gaatje niet, het zou sowieso te klein zijn voor de opnemer die ik heb.
Magnetische bout besteld en losse magneetjes. Eerst met boutje kijken of deze niet stoort op de ABS sensor/km teller. Zal denk ik de oplossing zijn, anders los magneetje iets hoger plaatsen.
En nog een bracket verzinnen voor de opnemer (wil het verhuizen naar achter de veerpoot, lijkt me beter beschermd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2022, 11:44 »
Gaatje boren in beugel van voorrem klauw en overstappen naar een normale maat pickup  8) .

https://www.advrider.com/f/threads/husqvarna-701-rally-build.1295171/page-3#post-36348454
Dat ziet er idd netjes uit maar ik ga geen gat boren in mijn remklauw (ik ken mezelf ..) en ik ga niet prutsen aan die kabel (ik ken me zelf ..). Die beugel ziet er niet slecht uit, dat is nog te doen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2022, 12:08 »
Werkt een IMO ook met een ICO of een OEM wielsensor?
Zie in IMO handleiding dat er drie draadjes uit komen ipv twee (volgens mij?) bij een OEM wielsensor.


Anders heeft Floor wellicht nog een ICO kabel ligen:
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=23860.msg307535#msg307535


Heb je Rally plannen met de 701?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2022, 12:50 »
Mijn combi van Roadbook en IMO (beide touratech) komt van mijn 525 EXC. Is 1 mooie gecombineerde set, alles netje bekabeld en compleet. Dus gewoon 1:1 overgezet, werkt prima. Ik heb geen zin om aan die kabels te gaan zitten prutsen, wil het netjes intact houden. Daarom dus zoeken naar een geschikte plek voor die opnemer. Denk dat ik die gevonden heb (de oorspronkelijke vraag was ook alleen maar of een magneet de ABS sensor zou storen; antwoord is dat dat waarschijnlijk mee zal vallen). Dus alleen een beugeltje te maken nog.


Ik heb geen rally plannen, wil wel nog een keer (of meerdere keren  ;D ) reizen met de motor (daar is natuurlijk geen roadbook voor nodig). Misschien nog een keer een rally in Albanie of zo, maar niets concreetts.  Roadbook is voor Ad Ketelaar ritjes etc.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2022, 11:51 »
Magneetbout gaat niet werken kom ik achter, loopt tegen de abs sensor aan.

Dan magneetje maken, wil ik plaatsen in gat wat ik heel omcirkeld heb. Met papier proefje gemaakt ook:



Zit aan de lage kant maar wel klein.

Hobbyen in Solid Works (mijn NX/unigraphics skills zijn niet meer wat het geweest is, gelukkig is mijn zoon sneller in SW):



Nu bestellen bij 3D printer; iemand tips? Wil het in ABS bestellen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2022, 12:59 »
M.n zoon gevraagd maar hij heeft ABS nog niet helemaal onder de knie.Lastig te verwerken
Maar je kan het ook laten doen bij pcpway.Zei printen in ABS en ook Nylon eigenlijk van alles zelfs Titanium.Linkje krijg ik zo.


Post Merge: 13-02-2022, 13:00

https://www.pcbway.com/rapid-prototyping/manufacture/?type=2&reffercode=CCC

Post Merge: 13-02-2022, 13:08
Je kan binnenkort ook aan mij vragen goede vriend heeft eergister een frees gekocht.En wil graag werkstukjes maken in Alu. Bijvoorbeeld.Schaublin of hoe heet zo.n ding.?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 360
Re: ABS sensor gevoelig voor magneetje?
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2022, 17:17 »
Klein rond magneetje in de torx bout, had ik ook bij mijn bmw, blijft vanzelf zitten, welke maat torx is het? Ik heb nog wat liggen....dan stuur ik hem op.