Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kogellager voor Achterwiel.  (gelezen 432 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7003
  • Rustig rijden en genieten
Kogellager voor Achterwiel.
« Gepost op: 27-03-2022, 16:45 »
Was dus met achterwiel bezig omdat er klein piepje inzat.
Het is m.n zelfgebouwde gespaakte gedempte achternaaf voor m,n KTM 500EXC
Nu heb ik daar een foutje in ontdekt/gemaakt.
Aan de kant van de tandwieldrager zitten 2 lagers
1tje in de tandwielkrans en 1tje in de naaf.
ik snap het wel daar komt veel kracht op te staan als je gas geeft.
Maar nu moet ik in de naaf een lager persen van 52x20x15 6304.
Nu is mijn vraag ik wil wel fatsoenlijke kwaliteit dus FAG ofzo niet zo duur als SKF en toch prima.
Moet dit lager nog aan meer eisen voldoen?
hoeveel druk moet zo.n lager aan kunnen heb je daar ook nog codering voor of is standaard 6304 voldoende met 2 rubberen seal.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4090
  • NC750X; FE570; 950SE
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #1 Gepost op: 27-03-2022, 17:33 »
Ik zou eens kijken wat KTM in de lc4, lc8 of 690 stop. Daar hebben ze vast goed over nagedacht en getest.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7003
  • Rustig rijden en genieten
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #2 Gepost op: 27-03-2022, 17:36 »
Dat heb ik ook maar de maat die ik hierboven aangeef is 20mm binnenmaat en ktm gebruikt 25mm.

en ik wilde brullen bij KTM is hij 3x zo duur maar dat valt dus weer echt mee 8) [size=78%].[/size]
€10 tje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4081
  • Adventure is my middle name
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2022, 21:45 »
Alleen opletten op de speling. C2 of C3. Ik koop liever C2.
Met een honda kom je er wel, maar met de KTM ook nog eens met fun en snel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7003
  • Rustig rijden en genieten
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #4 Gepost op: 27-03-2022, 22:01 »
Dat kwam ik ook tegen de speling in C uitgedrukt.
lager maakt natuurlijk ook niet zoveel toeren omwentelingen op zo,n groot wiel.
Er is geen lagerboer meer te vinden in amersfoort alleen nog maar kantoren wat een verarming van je stad.
tijd dat ik vertrek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1825
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #5 Gepost op: 27-03-2022, 22:10 »
Alleen opletten op de speling. C2 of C3. Ik koop liever C2.


Dat heeft onder andere ook te maken met welke passing het lager gemonteerd zit.
Dus "liever" kan je niet zeggen..........
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7003
  • Rustig rijden en genieten
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #6 Gepost op: 27-03-2022, 22:51 »
leg eens uit Andrè?
je wil toch niet dat je lager los in het alu van je achternaaf ligt te rammelen.?
of dat je as er los in ligt?
of zijn het dermate kleine toleranties?
en een klein braampje op je as wat resulteert in een as die niet meer vooruit of achteruit wil zit niemand op te wachten in z,n vakantie tijdens een bandenwissel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1825
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2022, 23:47 »
Als je een lager over een as perst/krimpt wordt de binnenring groter in diameter, hierdoor wordt de interne speling kleiner.
Kan zelfs te klein worden, wil hierdoor niet meer lekker draaien.
Door bv een C3 lager te gebruiken, met vergrote interne speling, is de lager-speling dan juist wel "op maat".


Er zijn tal van redenen om lagers met een andere speling interne te gebruiken.
Hier zijn hele dikke boeken over geschreven...............


Als er niks op staat, is het een C2 speling


Bij die afgedichte lagers staat er RS achter het lager-nummer, eenzijdig afgedicht. Tweezijdig afgedicht; 2 RS
RS is de afkorting van "Red-Seal", omdat de eerste lagers destijds een rood/bruine afdichting hadden.
Als er "Z" of 2-Z achter staat zit er een metalen afscherming voor de kooi/kogels, aan één of twee kanten.


KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7003
  • Rustig rijden en genieten
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #8 Gepost op: 28-03-2022, 00:27 »
Juistem leuk om dit te horen van je.Soms lijkt het simpel.Maar hoe dieper je erin duikt hoe ingewikkelder het wordt.Maar je leert er wel van.En daarom vindt ik het zo fijn dat je me dit beetje uitlegt.En ik heb voorkeur voor de rubberen seals.Die kan je nog eens open wippen en opnieuw voorzien van vet.Als er water achter staat als je te fanatiek met de hogedrukspuit aan het jodelen bent geweest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1825
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #9 Gepost op: 28-03-2022, 00:58 »
Je hebt deze groef-kogellagers ook in RVS, gevuld met speciaal water bestendig vet.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4081
  • Adventure is my middle name
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #10 Gepost op: 28-03-2022, 07:12 »

Dat heeft onder andere ook te maken met welke passing het lager gemonteerd zit.
Dus "liever" kan je niet zeggen..........
In het geval van een wiel lager. In het blok houd ik me liever aan de voorgeschreven passing/speling
Met een honda kom je er wel, maar met de KTM ook nog eens met fun en snel!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #11 Gepost op: 28-03-2022, 19:04 »
Als je een kwaliteitslager wil hebben moet je geen concessies doen aan materiaalsoort zoals RVS......niet 1e keus om lagers van te maken......
Bovendien is het zo dat heel veel lagers al NDK "geslagen" worden tijdens montage..... :-X
Een relatief goedkoop lager op de juiste manier gemonteerd kan een langere levensduur hebben dan een foutief geplaatst "top"lager wat dan weer tobben is..............

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7003
  • Rustig rijden en genieten
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #12 Gepost op: 28-03-2022, 20:32 »
wat is ndk?
ik warm de naaf op en tik dan het lager erin met een lagertrekker.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1825
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #13 Gepost op: 28-03-2022, 23:02 »
Als je een kwaliteitslager wil hebben moet je geen concessies doen aan materiaalsoort zoals RVS......niet 1e keus om lagers van te maken......
Bovendien is het zo dat heel veel lagers al NDK "geslagen" worden tijdens montage..... :-X
Een relatief goedkoop lager op de juiste manier gemonteerd kan een langere levensduur hebben dan een foutief geplaatst "top"lager wat dan weer tobben is..............


Een RVS Lager is idd minder kwa draagkracht en mechanische levensduur.
Maar ik heb wel toepassingen waarbij een normaal lager binnen 3 weken kapot was door de agresieve omgeving, en een RVS lager het jaren uithield.
Zoals gezegt; hier kan je boekdelen over schrijven.............
Lager-schade door verkeerde montage (NDK) komt veel voor, door on-kunde.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Kogellager voor Achterwiel.
« Reactie #14 Gepost op: 29-03-2022, 20:01 »
NDK -> naar de klote