Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Paasrit met een uitdaging...  (gelezen 1492 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Paasrit met een uitdaging...
« Gepost op: 18-04-2022, 15:01 »
Vanmorgen vertrokken om een mooie lange route te gaan rijden met een maatje. Afgesproken op een punt ongeveer 8km van huis en gaan met de banaan.
Na ongeveer 2km gereden te hebben moest de gang er flink uit voor een 160° bocht. Dus ik tik hem een paar keer terug en wil hem links omhoog de heuvel op trekken. Motor slaat en doordat ik geen aandrijving meer heb met losgelaten koppeling hapt mijn voorwiel wat zand en ik vervolgens ook. Geen probleem natuurlijk, dat hoort erbij. Maar vervolgens met geen mogelijkheid de brommer meer gestart krijgen.


Ik dacht wellicht nog verzopen dus we hebben even gewacht met opnieuw starten en daarna nog een poging. Weer niets. Blok ging prima rond maar de accu begon het er wel heel zwaar mee te krijgen met al die startpogingen.
Dus dan maar aan proberen te duwen. Voordat ik mijn eerste duwpoging inzette keek ik met mijn gestrekte armen op het achterspatbord recht op de achterband. En zie daar, ook nog een vierduimse spijker er middenin. Kon er ook nog wel bij.

Toch een poging of 10 gedaan om hem aan te duwen in zijn 2, 3 en 4. Maar geen van allen waren succesvol.
Dus aangezien we nu een km of 8 a 9 van huis stonden even de vrouw gebeld om een accupack te brengen zodat we hem alsnog op de accu konden starten. Na een aantal pogingen lukte dat en met een inmiddels half slappen band de laatste km's met 30 km/u naar huis proberen te rijden. Maar de eerste keer dat ik de koppeling in trok sloeg hij weer af. Zelfde proces weer herhaald. Op enig moment liep hij weer maar nu sloeg hij ook gewoon weer tijdens stand gas af. Hierna was de geest er écht uit en zat er nog maar 1 ding op. Naar huis duwen.

Ik weet niet wat ik vandaag vervelender vond, een 110kg zware enduro met volle tank en slappe band 6km naar huis duwen over een viaduct en door de grasberm. Of alle opmerkingen moeten aanhoren van dagjes mensen die er even lekker met de elektrische fiets op uit waren en me de tip gaven om er benzine in te doen.

Anyway. De hamvraag hier is natuurlijk. Wat kan dit probleem in hemelsnaam veroorzaakt hebben?
Accu leek me sterk aangezien ik die na het uitvallen nog uitgebreid gebruikt heb. Dus dan dit ik eerder in de richting van de ontsteking of de brandtstoftoevoer te denken. Iemand ervaring mee?
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2022, 15:20 »
Stuur maximaal gedraaid.Misschien kabelboom langs het balhoofd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2022, 15:27 »
Dat is gissen. Maar het is een jonge motor toch? Laten uitlezen. Brandde je motormanagementlampje niet?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2022, 15:46 »
Ik betwijfel of het stuur maximaal gedraaid is geweest aangezien ik me al aan het voorbereiden was voor de bocht. Maar sluit het natuurlijk niet uit
Wel vreemd als daar een breuk in zit dat stukken rijden en regelmatig starten wel gewoon nog kon.


Het is inderdaad een jonge motor. Jaar of twee oud.


Uitlezen zou kunnen, maar dan moet ik hem dus naar een garage brengen en rijden kan nu niet. Dus wil eerst zelf met een soort van analyse beginnen.


Geen idee of een brandstof filter of geknelde slang dit kan doen.




Maar zoals gezegd kwam dit probleem dus voor het eerst naar boven op een recht stuk zonder dat er iets bijzonders voorgevallen was.
Dat het aan de "val" met heel lage snelheid lag lijkt me dus twijfelachtig.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2022, 16:16 »
ik denk dus wel aan je val. 8)  een motor valt niet spontaan uit op lang recht stuk.
Maar komt er wel benzine bij de bougie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2022, 17:40 »
Ik kan eventueel wel uitlezen met OBD - ik zit in Woerden.


Als je accu nu weer vol is, en eventueel nog gesteund wordt met een auto(-accu), lader of een starthulp, dan kun je nog wel eea uitproberen. Startmotor af en toe laten afkoelen.


En eerst even alle basics controleren: Luchtfilter, airbox, brandstofslangen, -filters, koelvloeistof, kabelboom, inhoud van de tank, massakabel, , zekeringen, uitlaat, ...
Eventueel een andere tank(+pomp) proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2022, 18:13 »
Noodschakelaar?
Koppeling schakelaar?

Zijstandaard schakelaar
?
En allemaal die dingen eventeel

Verstuurd vanaf mijn moto g(9) plus met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2022, 18:29 »
Zijstandaard schakelaar zit er denk ik niet op.Massa kabel ook goed controleren.Had ik bij de 690 van Ellen.De gekste storingen ploffen wel starten niet starten.Boutje losgetrilt massa op frame.Dus die maakte wel/niet contact.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2022, 12:04 »

Ik kan eventueel wel uitlezen met OBD - ik zit in Woerden.
Heel aardig van je. Dank je wel. Is voor mij nu alleen 1.15 uur rijden en heb geen aanhanger. Maar waardeer het aanbod zeer.


Als je accu nu weer vol is, en eventueel nog gesteund wordt met een auto(-accu), lader of een starthulp, dan kun je nog wel eea uitproberen. Startmotor af en toe laten afkoelen.
Ik ga dit zeker proberen. Eerst meet ik de accu nog even door of die nog voldoende laadvermogen heeft of dat hij al half op is.

En eerst even alle basics controleren: Luchtfilter, airbox, brandstofslangen, -filters, koelvloeistof, kabelboom, inhoud van de tank, massakabel, , zekeringen, uitlaat, ...Eventueel een andere tank(+pomp) proberen.
Luchtfilter was net vernieuwd voor die rit. De rest moet ik nog even controleren.

V.w.b.. schakelaren wil ik nog gaan nalopen. Moet alleen ergens beginnen vandaar dat ik de vraag hier stel. Wellicht was dit een type gevoelig issue of iets wat regelmatig voor komt. Voor zo ver ik de reacties hier bekijk is dat niet het geval dus dan wordt het stap voor stap nalopen.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2022, 14:48 »
Ruik je benzine bij het starten, zo nee dan zou ik eerst naar de brandstof filter kijken (ervan uitgaan dat je injectie hebt). Vonk bekijken kan je ook vast wel. Wat dan nog mist is lucht, geen poetsdoek in luchtinlaat?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2022, 21:04 »
Als die accu problematisch is, kun je er gewoon tijdelijk een auto(-accu) aanhangen. Alleen zorgen dat je de startmotor niet oververhit.


Luchtfilter: Ik heb slechte ervaringen met vers inge-oliede filters, maar ik kan me ook niet voorstellen dat zoiets jouw probleem veroorzaakt.


Totdat hij de eerste keer uitviel, liep hij perfect? Stationair, bij gewoon toeren ook bij flink doortrekken geen indicatie van problemen? Ook geen ploffen of zo?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #11 Gepost op: 20-04-2022, 00:34 »
Liep perfect, plofte niet, startte meteen en trok goed door over de volle kilometer losse pof die we net daarvoor gereden hadden . Die ochtend ook ivm tanken en stoppen meermaals gestart en weer uit gezet. Was geen probleem en startte en liep zoals gewoonlijk.


Toen de problemen begonnen waren was lopen niet meer vanzelfsprekend. Ook tijdens een korte stukje wat ik nog naar huis heb proberen te rijden voelde ik dat hij "zwaarder" liep en kreeg ik het gevoel dat als ik de koppeling in zou trekken hij af zou slaan. Dat was dan ook zo.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #12 Gepost op: 20-04-2022, 07:57 »
Geen diesel getankt?Ooit mee gemaakt dat de tankauto diesel in het benzinedepot had gegooid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #13 Gepost op: 20-04-2022, 10:59 »
... voelde ik dat hij "zwaarder" liep en kreeg ik het gevoel dat als ik de koppeling in zou trekken hij af zou slaan. Dat was dan ook zo.


Dat lijkt op een vastloper ... toch?
Gaat ie zonder bougie wel als een speer rond?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Paasrit met een uitdaging...
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2022, 12:16 »
Benzinefilter inmiddels los gehad. (Dat is een heel lullig inline filtertje van 2cm groot in de brandstofleiding) Was brandschoon. Koelvloeistof ook gecontroleerd en stond prima op peil.
Zou niet weten waarom deze viertakt een vastloper zou hebben gehad. Koelen deed die en smeren ook want had precies voor deze rit olie en filter vervangen dus die was vol en nieuw. Starten deed hij tussen de pogingen door ook nog een paar keer.


Bougie probeer ik vanmiddag even te controleren.
Husky FE350. BMW 1200 GS