Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke lens als het zonnig is in je crossbril  (gelezen 1591 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Gepost op: 25-04-2022, 20:21 »
Heb brillen van 100% model Racecraft.
Bevalt me goed.
Maar van èèn bril laat het schuim los bij de neus.
En nu blijf ik wisselen afgelopen donderdag was het zonnig weer met het rijden.
Ik reed met geel doorzichtig vizier het lijkt dan net of altijd de zon schijnt prettig dus.Alleen kreeg ik koppijn einde van de dag.Zou het kunnen dat er teveel licht binnenkomt bij het gele vizier?
Lees nergens dat crossbrillen een UV filter hebben.
Nu wil ik voor vakantie Spanje wisselen van vizier.
Maar welke?
waar rijden jullie mee?
Heb ook nog 2 van die spiegelende lenzen dat is wel koel maar tegelijk Aso.
Je moet je crossbril afzetten want mensen kunnen je niet zien.
Zelf vindt ik het ook prettig dat je mensen in de ogen kan kijken dus die blitse vizieren vallen wat mij betreft af.
Tips zijn welkom.ik heb gelukkig nog steeds geen leesbril nodig tijdens het rijden dat lijkt me helemaal dramatisch.


aju propje




Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2022, 20:36 »
Ik rij al jaren met een Kenny bril met een iridium lens. Niet donker maar ook niet helemaal helder.
Zo'n donkere lens is ruk als je van open stukken een bos in duikt, ik zie de ondergrond dan niet meer goed.


Als je veel open stukken hebt met een strakblauwe lucht wil je misschien juist wel zo'n donkere lens.


Al eens zo'n oranje lens of bril geprobeerd? Sommige mensen vinden dat juist prettig rijden.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 79
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2022, 22:37 »
Ben zelf erg blij met de Racecraft rood spiegel lens. Erg rustig met veel zon en goed te doen als je de schaduw of bebossing in rijdt. Met veel bewolking of veel schaduw zit je buiten het bereik van de lens. En wel even af zetten als je klagers te woord staat. :-). Mensen waarderen het wel als je je bril of zelfs helm af zet als je met ze praat.

Met wisselend weer of tussen veel bomen rijden heb ik een heldere lens. Is ook wel te doen als er meer zon is dan verwacht. Meer variatie in brillen heb ik niet nodig.

Gele lens heb ik op wintersport als het mistig is en/of sneeuwt. Al het beschikbare licht komt binnen in je oog. Dus ja, met veel zon krijg je koppijn.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2022, 23:56 »
ik heb ook gele lens.
geeft meer contrast.
en prettig aan je (mijn) ogen..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #4 Gepost op: 26-04-2022, 09:41 »
Goede tips.Dus mijn vermoeden klopt dus wel.niet rijden met geel als het zonnig is.Mijn kinderen krijgen wel eens vloeistof in de ogen gespoten voor onderzoek zhuis.Daarvan gaan je pupillen openstaan zodat ze erin kunnen kijken op beschadiging.En ze moeten dan donkere bril op als ze weer naar huis gaan.En zo doende zat ik te prakkiseren over die gele lens.Je krijgt als het ware een lichte vorm van lasogen.
Die rode getinte heb ik ook liggen.Ga die proberen en neem als extra de gewone blanke transparante mee.Het foam liet ook beetje los maar dat lijkt goed gerepareerd met spuitlijm.Kijken of het niet plakkerig wordt in de zon.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #5 Gepost op: 26-04-2022, 11:26 »
oranje zou ook kunnen,
weet niet of het bestaat, maar kan ook weer te donker zijn.


roodtinten worden wat donker dan.
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #6 Gepost op: 26-04-2022, 19:52 »
Ik rij eigenlijk altijd met het standaard plastic in m'n crossbril. De zonneklep doet z'n werk goed genoeg wat mij betreft
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #7 Gepost op: 26-04-2022, 23:16 »
De keuze is reuze.
De rode lens lijkt het meeste licht door te laten.Van de gekleurde.Maar ik wil geen sjonnie zijn dus waarschijnlijk kies ik voor de transparante uitvoering of zoek nog ff verder naar oranje.En met schaduw in bos heb ik zelf ook veel last.En ga dan echt van het gas af als ik niks meer zie voor me.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #8 Gepost op: 05-05-2022, 14:09 »
 Vroeger 3 brillen, nu nog maar 1 dure met meekleurende glazen. Ga je het donkere bos in dan wordt hij glashelder. Weer de zon in dan kleurtje grijs. Lijkt me daarom niet geschikt voor wedstrijdrijders, maar voor bermtoeristen al wij, goed genoeg!

Verstuurd vanaf mijn CPH2065 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #9 Gepost op: 05-05-2022, 14:40 »
Crossbril met meekleurende glazen?En hoe snel werkt dat dan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #10 Gepost op: 05-05-2022, 21:55 »
al binnen een paar seconden, van helemaal helder tot helemaal donker duurt wat langer maar het reageert best snel

https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-prospect-sand-dust-light-sensitive-goggle?article=2728262006327

Heb deze, dubbel glas dus beslaat minder snel, houd ook fijn stof tegen, 100% uv werend, mee kleurende lezen etc, kost wat maar ben er blij mee ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #11 Gepost op: 05-05-2022, 23:04 »
AAh dank je wel een duur kadootje geef hem gewoon op moederdag doet ze er niks mee gebruik ik hem wel in de schuur zeg ik dan.
Vind hem voor €120

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #12 Gepost op: 07-05-2022, 23:13 »
 ;D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #13 Gepost op: 08-05-2022, 00:46 »
Heb al een bril voor €30.Tenminste als die wordt opgestuurd.En als die binnenkomt een lens hopelijk voor 35.Propje blij voor weinagg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke lens als het zonnig is in je crossbril
« Reactie #14 Gepost op: 12-05-2022, 13:49 »
Ikke heeeellle blij.Nwe lens besteld en een mooie weinig gebruikte bril.Nu een Scott light sensitive bril voor een klein prijsje.Lens overzetten is wel ff een dingetje bij Scott.Maar als je het eenmaal weet.Je moet de scharnieren naar voren klappen.Folie laat ik er nog ff op aan de buitenkant,die trek ik er in Spanje wel van af.Wil jullie bedanken voor de informatie.Wist niet dat deze techniek al in de crosselarij werd gebruikt.En na de WYOA zal ik verslag doen hoe het in de praktijk werkt.Aju propje