Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: auto(motor)trein  (gelezen 11756 keer)

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
auto(motor)trein
« Gepost op: 20-01-2005, 19:53 »
Marko en ik willen van 't zomer naar de pyreneeen gaan en mogelijk verder spanje in (foto's op Louise d'r website zagen er wel erg aantrekkelijk uit ;D)
Opzich vinden we het wel een aardig idee om eens een keer die autotrein te nemen..weten we zeker dat we met nopjes aankomen op de bestemming :)
Alleen waar laat je al je motorspullen als je in je zes-persoons couchette wil gaan slapen met dus (in ons geval) 4 andere mensen ???
Ik begreep tenminste dat je alle losse zooi van de motor moet afhalen (ook ivm diefstal lijkt me). Dus naast je motorpak en helm zijn dat nog twee bagage rollen, twee tanktassen en nog twee tassen die op mijn motor zitten. Volgens mij hebben we dan een couchette nodig met z'n tweeën ::) en dat wordt wel een duur grapje :-\
dusse hoe werkt dat met zo'n trein

Groeten Esther

www.autozug.de
http://www.treinreiswinkel.nl/

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: auto(motor)trein
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2005, 20:15 »
Nouhou,

Wij hadden alukoffers, en die kun je fijn op slot doen. Desondanks ging er nog heel wat mee de trein in. Gewoon bagagekarretje gepakt en alles de trein ingezet: ruimte zat in zo'n couchette, ook voor de andere passagiers. Als je toch met z'n 2-en bent, kan er altijd iemand bij de spullen blijven met in- en uitladen. We hebben er wel voor gezorgd dat alles zoveel mogelijk draagbaar was zonder dat je gelijk je handen vol had (zeg maar dat we er rugzakjes van gemaakt hadden)

Je kunt ook gebruik maken van een Pacsafe : een soort stalen net met slotjes: die kun je over je baal heen trekken, en dan aan je motor vastmaken. Wij hebben ook zo'n ding gebruikt: werkt perfect (zijn alleen wel prijzig...) Als je'm een keer wilt zien of uitproberen moet je maar een gil geven. Kijk ff op: http://www.zwerfkei.nl/cgi-bin/page.pl?travel:beveiliging Je hebt ze in verschillende maten

Als je wat op je motor laat zitten: vooral op de stations waar de trein stopt ff kijken of alles er nog op zit.

Verder helpt het heeeeeel veel als je weinig meeneemt  8)

doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: auto(motor)trein
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2005, 20:18 »
Nog een ander tipje: blijf erbij als ze je motor vastzetten want ze zij er absoluut zuinig op: voor je't weet kun je je kuipdelen bij elkaar zoeken!

Zorg er ook voor dat ze de voorkant niet te veel in de veren trekken: dat heeft mij een lekke voorvork opgeleverd!

En (nog eentje dan) zorg ervoor dat de banden waarmee hij vaststaat nergens tegenaan schuren, want dat gaat heel hard op zo'n trein (dat schuren dan.)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: auto(motor)trein
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2005, 08:14 »
Dank je wel Corne voor de hele berg info :)
weinig meenemen zijn we weer verleerd sinds we met twee motors op vakantie gaan   ;D
Dat wordt nog even puzzelen wat wel mee en wat niet want anders wordt het toch wel een hele berg die je moet meezeulen. Zo'n pacsafe is ook wel een optie (wel duur ja)..alleen knip je die niet zo door met het eerste de beste tangetje?
In maart gaan we naar de motorbeurs in Utrecht misschien dat we dan even langs kunnen komen bij jullie om dat net te bewonderen?
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk wat jullie allemaal meenemen op de motor als je op vakantie gaat

Groeten Esther


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: auto(motor)trein
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2005, 08:36 »
Sommige stations moet je een eind lopen van slaapkamer naar motorwagen. Zorg in ieder geval dat je al je spullen in 1 keer kunt dragen!
Ik heb ook de alu koffers laten zitten. Maurits had bagagerollen en ook laten zitten.
De tanktas met de "interessante" dingen kan makkelijk mee naar binnen.

Plaatjes op http://erwindob.net -> Oost europa 1e en laatste dag.

Overigens moet je op een KTM Adv. S behoorlijk bukken als je de trein oprijdt. Dat past echt maar net.

Ik vond het wel een super manier van beginnen en eindigen met de vakantie. Ik ben heen naar Wenen gereden en terug vanaf Villach. Met de motor rondje Oost Europa gedaan.

Bij Villach is het helemaal lachen. Na de laatste bergpas met 40 haarspelden rij je zo de stad in paar km naar het station. Volgende dag hoef je nog maar een klein stukje naar huis. (Ik ben geen fan van hele einden over de snelweg)

Rwin

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: auto(motor)trein
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2005, 08:46 »
Dat maakt het een stuk duidelijker zulke foto's ik had geen idee wat ik me eigenlijk moest voorstellen bij een autotrein. tijdens het rijden kan in iedergeval niemand bij je motor komen dat is wel een hele geruststelling. De zijtassen kan ik dan denk ik ook wel laten zitten en een slotje plaatsen op de ritsen zodat die niet zomaar open getrokken kunnen worden...als ik zo zit te denken moet dat voor de tanktassen lijkt me ook kunnen scheelt weer gesjouw.en voor de tent en de matjes achterop zo'n pacsafe...en we hoeven helemaal niets meer te sjouwen :D nouja alleen wat we dan nodig hebben voor onderweg
Dit gaat best goed komen zie ik al

Groeten esther

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: auto(motor)trein
« Reactie #6 Gepost op: 22-01-2005, 15:06 »
Wij hebben geboekt bij www.autozug.de
Omdat we met z'n vieren zijn nemen we een prive-couchette. De grap is dat je dat niet kunt boeken via het internet. Dat snapt de computer niet ;) Uiteindelijk is dit dus telefonisch geboekt. In de folder staat extra info voor motorrijders, helaas heb ik de folder niet bij de hand (ligt bij 'de catering'). 

Jaaaaren geleden zijn we met de nederlandse autoslaaptrein geweest. Ellen heeft daarvan een verslag gemaakt : http://members.home.nl/paul.poelmann/trein.htm

Nog een leuke site voor de pyreneeen  : http://www.pernette.nl
Pernette en haar groepje hebben er veel offroad gereden

Verder is het volgende  boekje wel leuk, om de prijs hoef je het niet te laten :
http://www.highlights-verlag.de/programm/buecher/Pyrenaen.htm


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: auto(motor)trein
« Reactie #7 Gepost op: 22-01-2005, 15:20 »
Ik heb ook moeten boeken via de telefoon.

Terug vanan Villach was via OBB (Oostenrijk) en heen naar Wenen via DB met ieder een eigen website. Telefonisch boeken geven beide overigens hetzelfde nummer door.

Via de telefoon kon je dus het sterk gereduceerde retourtarief krijgen maar via internet was het niet mogelijk deze twee enkeltjes te combineren.

Overigens nog bijna een verkeerde datum geboekt. Getallen door de telefoon blijft toch lastig ;-)

Veel plezier alvast

Rwin

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: auto(motor)trein
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2005, 11:55 »
Ik zie nu pas dat via DB de reis vele malen goedkoper is dan met de nederlandse ...duits is soms toch wel lastig  ;D ...ik haalde een 5persoons prive coupe doorelkaar met een vijfpersoons gewone coupe ach ja klein prijsverschil van bijna 200 euro. Nu is het pas echt aantrekkelijk geworden om met de trein te gaan :D (205 euro pp + motor in het laag seizoen in een 4-persoons coupe en 266 euro in het middenseizoen) Alleen hoe krijg jij het voor elkaar om 350 euro te betalen met z'n tweeen + motors Louise?

Wat is jullie ervaring met de geleverde spanbanden? ik las op de site van Louise dat de motor van één van hun op z'n kant lag aan het eind van de rit...dat wil ik toch echt niet. Verder las ik ook ergens op die site dat een keer zulke beroerde spanbanden werden geleverd dat ze besloten om maar op de motor naar huis te gaan...tja daar reserveer je geen trein voor.
Op basis hiervan heb ik wel de neiging om zelf spanbanden mee te nemen  ::)

Groeten esther


Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: auto(motor)trein
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2005, 20:11 »
Het is geboekt door Ellen (de Catering) ...dus zo nauwgezet heb ik het zelf niet bekeken. We gaan van Avignon naar Dusseldorf. Het valt nog net in het gele-tarief. We gaan met z'n vieren. Dus de prive-coupe delen we 240/2= 120 per stel. En 111 euro per motor. Reserveringskosten 15 euro. 

Wat de spanbanden betreft. Er zijn ontzettend veel duitse motorrijders die gebruik maken van de  autoslaaptrein. Vooral richting Narbonne. Op dat soort trajecten maak ik mij geen zorgen over spanbanden. Waarschijnlijk nemen we wel zelf spanbanden mee. Uit voorzorg, maar dat zegt meer over ons dan over de DB  ;) 

In Narbonne hebben wij destijds spanbanden van DB gekregen. Per abuis, omdat ze dachten dat wij ook mee moesten met de DB. Die spanbanden gebruiken we nog steeds.

Het stel dat in het verhaal zoveel pech had, zaten op een lijn waar weinig motorrijders gebruik van maken....en....helaas....in hun vakantie gebeurt altijd iets. In 2004 is er niets gebeurd, behalve lekke band en gescheurd kofferrek, maar dat is "niks"  ;) 

Erbij blijven als ze de boel vastzetten is een goede tip. Dat doen wij altijd. Of het nou op een veerboot of op een trein is.

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: auto(motor)trein
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2005, 08:09 »
Corne,Erwin en Louise bedankt voor alle tips...volgens mij weet ik nu alles over de autotrein :D
Nu alleen nog wachten op de zomer 8)

Groeten Esther

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: auto(motor)trein
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2005, 19:47 »
Nog 1 laatste tip : in de Libelle van deze week staat een artikel over Cantabrie. Dat is de provincie waarin Picos de Europa ligt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: auto(motor)trein
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2005, 22:56 »
Nog 1 laatste tip : in de Libelle van deze week staat een artikel over Cantabrie. Dat is de provincie waarin Picos de Europa ligt.

Ik heb wel pas de Promotor en Motor opgezegd. Moet ik misschien een nieuw abo tje afsluiten.

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: auto(motor)trein
« Reactie #13 Gepost op: 25-01-2005, 07:50 »
Nog 1 laatste tip : in de Libelle van deze week staat een artikel over Cantabrie. Dat is de provincie waarin Picos de Europa ligt.

Dat wordt dus weer tijd om eens naar de kapper te gaan ;D