Mijn 2 centen,
Vanuit de aanstichters van dit forum snap ik de discussie heel goed: het is ooit opgezet als allroadforum, maar het gehalte lichte fietsen neemt hand over hand toe. Persoonlijk zit ik veel (te veel) op dit forum omdat:
1. Ik mijn hobbygeleuter kan delen met anderen idioten;
2. Ik veel mensen regelmatig in den levenden lijve kan ontmoeten;
3. Wij geen regels hebben over het merk en het type motor wat je hebt (hou ook niet van regels);
4. De leden elkaar respecteren (geen geziek! Ik ken heel wat forums waar dat anders is omdat mensen elkaar niet persoonlijk kennen, deze hangt samen met puntje 2);
5. Er veel te doen is en veel spontaan voor elkaar wordt georganiseerd (geen commissies enzo die dingen moeten regelen).
Wat het afbakenen van dit forum betreft hink ik zelf een beetje op 2 gedachten. Aan de ene kant vind ik dat het allroad gebeuren ons basisgeloof, onze fundamentel overtuiging is: dat is wat ons bindt. Aan de andere kant zie ik dat allroaders zich ook ontwikkelen als rijder: ze kopen wat anders of kopen er wat bij en gaan extremere dingen doen. Ik kan tegenwoordig niet meer een jaar op reis, hoe graag ik dat ook wil...
Vanuit die redenering zou ik het juist een heel sterk punt vinden van dit forum als dat meeontwikkelt: het gaat mij namelijk
niet om de motor waarop iemand rijdt,
het gaat mij om de mensen met wie ik mij hobby deel. Ik zou het jammer vinden dat ik die niet meer kan ontmoeten op dit forum omdat ze toevallig een motor kopen waarvan wij vinden dat dat geen allroad meer is...(want dat is dan de consequentie!!). Daarnaast gaan veel forums juist kapot aan te strakke regels...(en daarom groeit denk ik ons forum juist zo hard en is het zo levendig).
Verder denk ik dat de discussie over afbakening alleen 'gezeur' gaat opleveren omdat de definities van de motoren niet helder zijn: het gaat erom wat je er als lid mee doet: de een rijdt een allroadrit op een LC8, de ander op een DRZ. De een rijdt met diezelfde LC8 op een crossbaan alle lichte brommers eruit
Voor de een is een Suziki V-strom een reismotor, voor de ander een Husqy TE 610...Laten we dus ajb die discussie over de definitie van een allroad niet voeren, want daar komen ze in de motorbladen al niet eens uit: er zijn geen harde criteria voor.
HET GAAT OOK NIET OM DE MOTOR WAAROP IEMAND RIJDT, het gaat erom wat hij daarmee wil doen en of-ie zich wel of niet bij ons thuisvoelt: dat selecteert zichzelf uit. En niet iedereen heeft er meer dan 1 in de schuur staan.
Om te voorkomen dat het een oeverloze discussie wordt over welles/nietes allroad, moeten we denk ik de volgende vraag beantwoorden:
De basisvraag is: is het schadelijk voor dit forum (of het noppenforum) als er ook 'enduro getinte' onderwerpen besproken worden, of is dat juist een sterk punt? . Met als achterliggende vraag: volgen de leden het forum of is het juist andersom?
Ik ben geneigd te kiezen voor het tweede...