Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor doet raar  (gelezen 2957 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
motor doet raar
« Gepost op: 06-11-2006, 15:51 »
Hallo,

Ik reed vanmiddag op een terreintje en probeerde wat harder dan normaal te rijden. Dus ik reed nogal hard over allerlei sporen dus de motor kreeg behoorlijke klappen. Op een gegeven moment wilde de motor eigenlijk niet meer en bleek dat ie bij 4000 toeren blijft hangen. Hij gaat dan nog wel maar sputterd heel erg. Het rood begint bij mn kle pas bij 11000 dus hij is nou erg langzaam. Het was van het ene op het andere moment, stationair wil hij nog wel gewoon toeren maken. Ik heb gekeken of er vuil in het luchtfilter of in die slangen er naartoe zat maar dat is allemaal prima. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik vind het een beetje lastig om twee carburateurs eraf te halen omdat ik daar weinig verstand van heb. Stelschroeven zitten erg goed vast dus die draai je niet zomaar om dus ik denk niet dat er iets aan de afstelling gewijzigd is. Hopelijk heeft iemand nog tips of die ook deze problemen kent.

Groeten,

Bart
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: motor doet raar
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2006, 17:22 »
Ik zou het probleem toch maar gaan zoeken in de carburateur. Het kan zijn dat er een beetje vuil (aanslag) is losgekomen en dat die nu een benzinepoort aan het blokkeren is. Wat ook kan is dat de benzinekraan niet helemaal open staat. (Heb ik me laten vertellen door iemand die op een AT in de rondte rijdt  ;))

In ieder geval veel succes ermee!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: motor doet raar
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2006, 17:42 »
als er een junction box in zit verdenk ik dat als eerste

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: motor doet raar
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2006, 19:46 »
Bart, als je er zelf niet aan wilt beginnen, gewoon ff bij Zot langs. Het klinkt inderdaad als een brandstofprobleem, dus de carburateur zou zeker op mijn lijstje staan, maar dan kan het nog steeds van alles zijn: vlotter, gasnaald, sproeiers, ...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: motor doet raar
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2006, 22:03 »
Ik heb een vergelijkbaar probleem met een klr 650 gehad, na veel gezoek bleek uiteindelijk dat de massa schakelaar van de zijstandaard verrot was waardoor er bij een bepaald toerental door de trillingen massa werd gemaakt waardoor de motor begon te sputteren dat was toevallig ook altijd bij 4000 toeren, de draden door verbonden en klaar was ESS.  :D
Je kan het in ieder geval makkelijk even proberen.Good luck.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: motor doet raar
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2006, 22:17 »
Heee, ik heb precies hetzelfde gehad bij een KLR 650.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: motor doet raar
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2006, 22:50 »
Heej Bart,
Dat hebben wij ook gehad met de KLE van mn vriendin.
Controleer even of de vacuumslang van de benzinekraan nog goed op de nippels zit
(das de dunste slang van de twee die aan je kraan zitten)
Bij niet genoeg vacuum gaat de kraan niet ver genoeg open.
Jeroen
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: motor doet raar
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2006, 23:02 »
er kan heel veel aan de hand zijn. heb een beetje op inet gezocht en sommigen komen de raarste dingen tegen. met de tank heb ik het al geprobeerd, dus de vacuumslang gechecked maar ook de pri-stand geprobeerd, dan loopt ie gewoon door maar helpt ook niet. ik ga is die schakelaar proberen, makkelijk en dat ding is na offroadrijden altijd verstopt met zand en blijft ie weer hangen dus die gaat er zowieso af. maar daarnaast stel ik em ook weer effe synchroon want met rijden lijkt ie nog effe door te gaan als je het gas los laat. heb van de zomer ook zo'n probleem gehad maar toen bleef ie wel normaal toeren maken. en anders wordt het toch de carburateurs bekijken.

bedankt allemaal!

groeten, bart
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: motor doet raar
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2006, 11:54 »
Heb een keer zoiets gehad met mijn XT500. Na een week zoeken bleek er in de uitlaat wat afgebroken waardoor er te weinig doorstroming over bleef. De motor wilde alleen nog stationair draaien maar bleek het zonder uitlaat weer prima te doen. (al dachten de buren daar anders over :) )

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: motor doet raar
« Reactie #9 Gepost op: 07-11-2006, 22:46 »
Nou?? Doet die het al weer. Ben benieuwd wat de reden van de storing was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: motor doet raar
« Reactie #10 Gepost op: 07-11-2006, 23:55 »
nee, nog steeds niet. ik heb die schakelaar kortgesloten en zekeringen nagekeken, sychroongesteld maar dat maakt allemaal niet uit. lijkt dus echt in de carburateurs te zitten. maar heb nu ook een lekke achterband dus kan er effe niet mee rijden, eerst effe plakken morgen.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: motor doet raar
« Reactie #11 Gepost op: 09-11-2006, 21:14 »
problem solved! toch vuil denk ik, luchtfilter huis schoongemaakt, carburateurs ook een beetje en een nieuw luchtfiler, die had ik gelukkig nog liggen. loopt nu echt als een speer alleen heeft ie bijna geen remmend vermogen meer, vind ik toch nog een beetje raar. maar goed, hij doet het weer iig.  :D
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: motor doet raar
« Reactie #12 Gepost op: 09-11-2006, 21:35 »
Beetje typisch verhaal....Ik zou er rekening mee houden dat je de echte oorzaak nog niet gevonden hebt. Van een vuil luchtfilter kan-ie niet ineens zo extreem beroerd gaan lopen zou ik zeggen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: motor doet raar
« Reactie #13 Gepost op: 09-11-2006, 22:36 »
Beetje typisch verhaal....Ik zou er rekening mee houden dat je de echte oorzaak nog niet gevonden hebt. Van een vuil luchtfilter kan-ie niet ineens zo extreem beroerd gaan lopen zou ik zeggen.

daar houd ik inderdaad ook rekening mee, want zo ontzettend vuil was het inderdaad niet. ben ook van plan om het eerst rustig een tijdje aan te kijken voordat ik weer wat offroad ga rijden.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: motor doet raar
« Reactie #14 Gepost op: 05-12-2006, 19:26 »
En nu?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain