Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aankooptips gevraagd: ktm 620  (gelezen 3949 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
aankooptips gevraagd: ktm 620
« Gepost op: 13-11-2006, 20:15 »
Hallo motorminded volk,

Kijk hier al een tijdje rond en ben mezelf ook al een tijdje aan het orienteren (allroad/offroad/welke motor enzo)

Nu is mijn oog inmiddels gevallen op een ktm 620 welke in Duitsland staat. Heb al positieve ervaringen met invoeren en de kwaliteit van duitse motoren en de prijs is ook interessanter  8) dus waarom niet.

Nu heb ik over deze motor nog een aantal concrete vragen waarmee jullie mij misschien kunnen helpen:

Met mijn beste duits heb ik er het volgende van begrepen.

* Bouwjaar van de motor is eind 93 (nouja, toen issie op kenteken gezet).
Nu is deze 3 jaar geleden voorzien van een andere motor (Uit '98 met balansas)
km-standen blijft dus gissen. (Verkoper zegt ongeveer 30.000 totaal km voor de hele motor en 15.000 km voor het andere blok. Maar er zou een rekening van zijn.)
*
In Hoeverre is dit blok beter/slechter en waarop kan ik letten of dit ook wel echt zo is als de verkoper beweert.

* Hebben motorblokken in een ktm ook een motornr (wat correspondeert met een bepaald framenr) want dit zou problemen op kunnen leveren met invoeren, als het motornr niet overeenkomt met het framenr.
(Volgens de verkoper heeft het motorblok geen nummer en in duitsland zouden deze ook niet geregistreert zijn)

Voor het visuele plaatje, het gaat om de volgende motor


Op de foto ziet hij er goed uit voor een motor uit '93

Misschien nog tips waarop speciaal te letten als ik ga kijken/proefrijden

Hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #1 Gepost op: 13-11-2006, 20:24 »
Nu weet ik niet wat de vraagprijs van deze fiets is, maar zou je niet beter even een mailtje naar Travelmaniacsgert kunnen sturen? Die heeft ongeveer hetzelfde te koop...  :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2006, 20:27 »
Nu weet ik niet wat de vraagprijs van deze fiets is, maar zou je niet beter even een mailtje naar Travelmaniacsgert kunnen sturen? Die heeft ongeveer hetzelfde te koop...  :-*

Weet ik, heb ook al met hem gemeelt

Vraagprijs van deze is inmiddels €1700,-
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2006, 21:44 »
Zit hier zo'n constant vacuum carburateur op? ..... ik hoop maar van niet
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2006, 08:47 »
Hier moet onze KTM-doktor wat over zeggen: Arjen!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #5 Gepost op: 14-11-2006, 09:14 »
Het is in ieder geval een plaatje om te zien.
Die kan nooit veel mishandeld zijn......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #6 Gepost op: 14-11-2006, 09:33 »
Zit hier zo'n constant vacuum carburateur op? ..... ik hoop maar van niet
Die zal er wel niet op zitten. Waarschijnlijk een dellorto. Toen we ons BMWtje importeerden is volgens mij wel het framenummer en motornummer gecontroleerd. Weet niet zeker meer of op de duitse papieren ook het motornummer staat. Verder zijn dit beste motorfietsen. Het blok is volgens mij niet uit 98. Dan moet er een "gladde"  kop op zitten zonder de dikke koelribbels, of wat er voor doorgaat. Ik denk eerder aan een 96-er of vroeger. Mijn advies: probeer een 100% originele te vinden. Met boekje " scheckheft gepflegt"  Dat kunnen duitsers goed en die zijn daar erg consequent in. Dan weet je gelijk redelijk zeker hoeveel de motor echt heeft gedraaid. Duitsers mogen vanwege de TUV niet zomaar van alles aan hun motor veranderen, dus de kans is zeer groot dat je een mooie originele kunt vinden. Denk er dan ook eens aan om een model met E-start (vanaf 97) te nemen. Niet alleen vanwege de E-start maar ook vanwege de oliebad dynamo. Die is betrouwbaarder dan de droge motoplat. He Gert? Ook heeft deze dan een stalen achterframe wat weer beter is voor eventueel koffers of zo. En last but not least heeft die een ventilator op de radiateur. Kun je de motor niet " koken"  als je vast zit in de blub. Tenzij je natuurlijk voor het minimum gewicht gaat, dan is deze supercompetition beter. Gewoon blijven zoeken, er staan er genoeg op www.mobile.de

Succes
Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #7 Gepost op: 14-11-2006, 18:07 »
@ Arjen: Ja voor iets meer (vr pr €2500,-) staat er ook deze adventure uit '99 met e-start maar wel met 47.000 km's en gebruikssporen.



Maarja, ik wilde goedkoop beginnen en toen zag ik die eerste ktm (iets boven budget maar wel veel meer motor) dus ja, dan is een model nieuwer weer iets boven budget (maar stiekem wordt t dan toch duur voor mijn budget, want moet ook nog ingevoerd worden)

Maar is deze adventure (technisch) zoveel beter dan die supercompetetion uit '94. Hij ziet er in ieder geval wel mooier/stoerder uit.
Maar aan de andere kant, de adventure ziet er afgeleefder uit (op de foto's)

En over dat invoeren: Bij vorige motoren die ik heb ingevoerd werd altijd het motornr met het framenr gecontroleerd. Maar hebben de blokken van KMT's motornr's !?!? Want die duitser zegt van niet.
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #8 Gepost op: 14-11-2006, 20:04 »
Zeker heeft het KTM blok een motornummer. Onder het tandwiel.
47.000 km? Hmmm. Hoeft geen probleem te zijn. Maar zoals alle eencilinders kan het bigend natuurlijk op zijn donder gehad hebben als er niet netjes mee gereden is (te weinig toeren). Heb er twee horen lopen met ca. 120.000 km. Die deden het nog prima. Mijn 97 620 heeft ook zo' n 50.000 en loopt perfect. Olie gebruiken doen ze niet. Mijn stelling: Als ie goed is blijft ie goed. Als er iets mee is komt het er redelijk snel uit. Er komt bij import ongeveer 400 euries bij aan BPM en keuringskosten schat ik. 2900 euries is nog niet echt duur voor een adventure.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2006, 10:04 »
op het noppenforum word ook een 620 lc4 - 99 aangeboden

is dat wat?
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #10 Gepost op: 15-11-2006, 11:06 »
Lijkt meer op een 400. Is trouwens misschien wel een betere keuze.
Kweenie wat-ie er voor vraagt maar lijkt mij een erg nette fiets.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #11 Gepost op: 15-11-2006, 17:30 »
op het noppenforum word ook een 620 lc4 - 99 aangeboden

is dat wat?

die is al verkocht.......

Ben nog aan het mailen met een andere, ook een 620 SC, hopelijk met onderhoudsgeschiedenis en geen rare dingen zolas een ander blok. Deze staat alleen een flink stukje verder, maarja, je moet der wat voor over hebben. Ziet er verder ook goed uit (op de foto's) en is voorzien van een 24 ltr tank, ook een groot pluspunt lijkt me.

Maar ik ga toch nog eens bij de RDW informeren, over de regelgeving als er een ander blok onder is geschroefd, als ze me dat willen vertellen, want af en toe gaat het daar moeilijk moeilijk. Jullie horen t nog
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #12 Gepost op: 16-11-2006, 08:44 »
Maar ik ga toch nog eens bij de RDW informeren, over de regelgeving als er een ander blok onder is geschroefd, als ze me dat willen vertellen, want af en toe gaat het daar moeilijk moeilijk. Jullie horen t nog

Maakt niets uit, als het (nieuwe) motornummer maar overeenkomt met de gegevens in de 'Fahrzeugbrief'. Deze brief is ongeveer wat in NL het kenteken is, alleen is-ie in Duitsland veel uitgebreider en zijn ze erg streng: alles wordt elk jaar gekeurd door de TÜV. Als er dus met het apparaat op de weg gereden wordt, is de kans dat de papieren NIET kloppen is heel klein...Kan geen kwaad om vooraf ff een kopie van de papieren via de fax te vragen.

In Nl staat je motorbloknummer niet in het kenteken, dus daar maar het sowieso niet uit.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #13 Gepost op: 16-11-2006, 17:24 »
Maakt niets uit, als het (nieuwe) motornummer maar overeenkomt met de gegevens in de 'Fahrzeugbrief'. Deze brief is ongeveer wat in NL het kenteken is, alleen is-ie in Duitsland veel uitgebreider en zijn ze erg streng: alles wordt elk jaar gekeurd door de TÜV. Als er dus met het apparaat op de weg gereden wordt, is de kans dat de papieren NIET kloppen is heel klein...Kan geen kwaad om vooraf ff een kopie van de papieren via de fax te vragen.

In Nl staat je motorbloknummer niet in het kenteken, dus daar maar het sowieso niet uit.

Dit had ik dus ook al gevraagd, maar hij meende dat het motornr niet in de fahrzeugbrief stond (nooit niet en ook niet het nr van het vervangen blok), dus ben ik nog niets verder, maar die tip van een kopie laten faxen is nog helemaal niet zo stom, goed bezig.

Eigenaar van de andere ktm die ik op het oog heb is op vakantie, dus dat schiet ook niet op  ::) :-X

Maarja, geduld is een schone zaak  8)

Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: aankooptips gevraagd: ktm 620
« Reactie #14 Gepost op: 19-11-2006, 00:34 »
Die zal er wel niet op zitten. Waarschijnlijk een dellorto. Toen we ons BMWtje importeerden is volgens mij wel het framenummer en motornummer gecontroleerd. Weet niet zeker meer of op de duitse papieren ook het motornummer staat. Verder zijn dit beste motorfietsen. Het blok is volgens mij niet uit 98. Dan moet er een "gladde"  kop op zitten zonder de dikke koelribbels, of wat er voor doorgaat. Ik denk eerder aan een 96-er of vroeger. Mijn advies: probeer een 100% originele te vinden. Met boekje " scheckheft gepflegt"  Dat kunnen duitsers goed en die zijn daar erg consequent in. Dan weet je gelijk redelijk zeker hoeveel de motor echt heeft gedraaid. Duitsers mogen vanwege de TUV niet zomaar van alles aan hun motor veranderen, dus de kans is zeer groot dat je een mooie originele kunt vinden. Denk er dan ook eens aan om een model met E-start (vanaf 97) te nemen. Niet alleen vanwege de E-start maar ook vanwege de oliebad dynamo. Die is betrouwbaarder dan de droge motoplat. He Gert? Ook heeft deze dan een stalen achterframe wat weer beter is voor eventueel koffers of zo. En last but not least heeft die een ventilator op de radiateur. Kun je de motor niet " koken"  als je vast zit in de blub. Tenzij je natuurlijk voor het minimum gewicht gaat, dan is deze supercompetition beter. Gewoon blijven zoeken, er staan er genoeg op www.mobile.de

Succes
Arjen

in hoeverre is zo een met een droge dynamo minder betrouwbaar? is het zo dat ie elk moment raar kan doen of is dat meer als je flink gaat crossen?
XTZ660 Ténéré!